Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Bureau D & O LOGO

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau D&O naar de ervaringen en verwachtingen van adviseurs over fusies en overnames van aanbieders. Vrijwel alle adviseurs verwachten de komende tijd nieuwe fusies en overnames. Op grond van eerdere ervaringen lijken de gevolgen 'beheersbaar'.

In het onderzoek spreken adviseurs hun zorgen uit op grond van eerdere fusies en overnames, die zelden als positief worden ervaren. Daarnaast hebben de respondenten de ervaring dat de communicatie voor, tijdens en na de fusie of overname minder is dan de adviseurs voor wenselijk houden. Verder bestaan zorgen dat komende fusies of overnames bij de nieuwe entiteiten zullen leiden tot minder waardering voor de positie van zelfstandig adviseurs. Ook verwachten de respondenten dat het productaanbod door fusies en overnames verder zal verschralen en dat deze verschraling en standaardisering niet in het belang is van de consument.


Ervaringen met eerdere fusies

Bijna alle respondenten hebben ervaring opgedaan met verzekeraars die gingen fuseren of werden overgenomen. Bij de meeste heeft dit niet (35 procent) of vrijwel niet (41 procent) geleid tot verlies van klanten. Slechts 2 procent heeft in relevante mate klanten verloren doordat risicodragers werden overgenomen of gingen fuseren. Ruim vier op de vijf respondenten (85 procent) verwachten de komende tijd fusies en overnames van verzekeraars waarmee men nu actief samenwerkt.

Van de kantoren die eerder hebben meegemaakt dat een risicodrager waarmee men samenwerkte ging fuseren of werd overgenomen, is het merendeel minder gaan samenwerken met de 'nieuwe entitiet'. Voor 9 procent werd de samenwerking 'aanzienlijk minder', voor 29 procent 'in beperkte mate minder' en voor 24 procent 'vrijwel niet minder'. Daarnaast gold voor 20 procent van de kantoren dat ze 'in relevante mate' zijn gaan samenwerken met de nieuwe entiteit.


Impact op adviespraktijk

De kantoren werd ook gevraagd naar de impact van een fusie van intermediairverzekeraars op hun adviespraktijk. Een naamswijziging en een nieuwe vestigingsplaats van de verzekeraar hebben de minste gevolgen voor de adviespraktijk. Een wijziging van tarieven en het niet langer voeren van bepaalde producten wordt als het meest impactvol ervaren; 49 procent resp. 60 procent van de kantoren verwacht wat dit betreft 'aanzienlijke' tot 'grote' gevolgen. Ook de wijziging van productvoorwaarden (33 procent), het veranderen van contactpersonen (36 procent) en de wijziging van de voorwaarden voor samenwerking of segmentatie (44 procent) heeft 'aanzienljke' tot 'grote' gevolgen.

Reactie toevoegen

 
Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

(door redactie) “Ik moet nog zien”, zegt algemeen directeur Tim Schoonbergen van Nedasco, “dat de conglomeraten van financieel adviseurs die nu...

Transitie naar nieuwe marktstructuur

Transitie naar nieuwe marktstructuur

(VVP Ondernemerspanel door Edwin Bosma, BHB Dullemond in VVP 02-2021) In de verzekeringsmarkt vindt een ware consolidatieslag plaats. Niet alleen het intermediair...

RiFD telt 147 groepen met drie of meer adviesbedrijven

RiFD telt 147 groepen met drie of meer adviesbedrijven

Het RiFD heeft in kaart gebracht dat er thans 147 bedrijven zijn die drie of meer adviesbedrijven (met een AFM-vergunning) in de groep hebben. Deze clusters vertegenwoordigen...

Heilbron Groep neemt Van der Linden Adviesgroep over

Heilbron Groep neemt Van der Linden Adviesgroep over

De Heilbron Groep neemt Van der Linden Adviesgroep uit Bocholtz over, het kantoor van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden. Met de overname verstevigt de Heilbron...

Nut en noodzaak van overnames

Nut en noodzaak van overnames

De afgelopen jaren wordt onze branche overspoeld door fusies en overnames. Groot, groter, grootst, lijkt het credo. Dit geldt zowel aan de kant van de verzekeraars,...

Assurantieland, overnameland!?

Assurantieland, overnameland!?

Het aantal assurantiekantoren in nederland daalt al jaren. Op dit moment zijn er in Nederland nog 5.020 assurantieondernemingen geregistreerd volgens het CBS....

Cunningham Lindsey Nederland nu Sedgwick

Cunningham Lindsey Nederland nu Sedgwick

De Nederlands tak van Cunningham Lindsey gaat officieel verder onder de vlag van het Amerikaanse Sedgwick. De expert in schadelast- en risicobeheersing kondigde...

MultiSafe naar Sucsez Groep

MultiSafe naar Sucsez Groep

De overnames van grotere advieskantoren gaan onverminderd verder: maandagmiddag maakte Sucsez Groep bekend MultiSafe Groep te hebben overgenomen per 20 juli. De...

Victor nieuwe naam Mees & Zoonen

Victor nieuwe naam Mees & Zoonen

Het Rotterdamse volmachtbedrijf R. Mees & Zoonen Assuradeuren gaat na de zomer verder als Victor Insurance Nederland. Mees & Zoonen -sinds 1720- is een honderd...

Dag van het Topadvies 'Abonnement is geen show stopper' Edwin Bosma

Dag van het Topadvies 'Abonnement is geen show stopper' Edwin Bosma

Kopers van financiële advieskantoren kijken anno 2016 nadrukkelijk naar de aanwezigheid van serviceabonnementen bij de verkopende partij. “Tot nu toe...