Yarden presenteert als eerste klantjaarverslag
Yarden heeft als eerste financiële dienstverlener een Klantverslag ontwikkeld. Directievoorzitter Ron Bavelaar presenteerde het Klantverslag over 2014 gisterenavond tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum, de kraamkamer van vernieuwing en vitaliteit in de financiële sector.
Het idee voor het Klantverslag ontstond tijdens een eerdere sessie van het New Financial Forum. Tijdens die bijeenkomst vonden een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat dit de bestaansreden van je bedrijf is. Yarden is de eerste die met een Klantverslag naar buiten komt. Meer partijen zullen volgen. “In zo’n verslag leg je verantwoording af wat je als bedrijf doet voor je klant”, aldus Bavelaar. “Daarbij moet je eerlijk en transparant zijn, zowel de goede als de minder goede zaken durven noemen. Zo’n jaarverslag is in feite de kern van je bedrijf. Mooi ook dat zo’n initiatief ontstaat binnen het New Financial Forum omdat juist het klantbelang ook het hart is van het Forum.”
Bavelaar zei dat hij trots is dat Yarden dit verslag heeft gemaakt en er de komende jaren mee doorgaat. “Zo’n verslag is er niet zomaar. Iedereen binnen je bedrijf is er bij betrokken en iedereen heeft er een mening over: de leden, de Raad van Commissarissen, het bestuur en de compliance-afdeling. Voor je een dergelijk verslag presenteert, zijn er intern heel wat discussies gevoerd over wat er wel en wat er niet in een klantverslag zou moeten staan. Juist die discussies zijn voor een bedrijf uiterst waardevol. Als iemand zou vinden dat iets niet in een klantverslag zou moeten staan, is de vraag gerechtvaardigd: waarom dan niet? Dat zijn goede discussies waar een bedrijf verder mee komt. Mijn eigen mening hierover is heel simpel: je moet alles kunnen vertellen, je moet honderd procent open en eerlijk durven zijn, juist ook over de zaken die niet goed zijn. Bij ieder bedrijf gaat er ook wel eens iets mis. Juist als je hier ook eerlijk over communiceert, kun je zaken sneller en adequater oplossen en ontstaat er ook sneller begrip bij klanten. Als er zaken zijn binnen een bedrijf die je niet in een klantjaarverslag wil of kan opnemen, heb je als bedrijf een issue. Een Klantverslag helpt je om die issues heel helder te maken. Pas als ze helder en bespreekbaar zijn, kun je ze ook oplossen.”
Bavelaar hoopt vooral een inspiratiebron te zijn voor andere financiële dienstverleners. “Voor iedere financiële dienstverlener, beursgenoteerd of niet, is het van belang om de klant altijd op de allereerste plaats te zetten. Wie dat doet, zal zien dat het rendement dan volgt. Dit dient verankerd te zijn bij iedere medewerker en een Klantverslag helpt daarbij. Het is een spiegel voor een onderneming. Zijn je producten en diensten waardevol voor de klant? Ben je eerlijk als er zaken fout gaan? Is iedereen binnen je bedrijf wel met hetzelfde bezig? Begrijpt iedereen dat je iedere dag met elkaar weer bezig bent met dezelfde missie: het zo goed mogelijk bedienen van de klant? Dat is de meerwaarde van een Klantverslag. Ik hoop oprecht dat het navolging gaat krijgen in de sector. Ga er gewoon mee aan de slag. Toen ik het idee omarmde, wist ik ook niet hoe het Klantverslag er uit zou moeten zien. Het krijgt pas vorm en inhoud als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vraag geen toestemming van wie dan ook, maar ga er gewoon voor.”
Bij Yarden sluit het Klantverslag qua vormgeving al volledig aan bij het financieel jaarverslag. Yarden onderzoekt mogelijkheden om de jaarverslagen in de komende jaren nog meer te integreren.
Reactie toevoegen
Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"
De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...
Dela informeert intermediair over Yarden
"Na grondig onderzoek naar de financiële situatie van Yarden blijkt dat een overname ook gunstig is voor DELA", zo schrijft Edzo Doeve, algemeen directeur coöperatie...
Coöperatie DELA neemt Yarden over
Een overname uit solidariteit. Zo omschrijft Coöperatie DELA het maandagmiddag aangekondigde voornemen om Yarden over te nemen. De overname heeft geen gevolgen...
DELA neemt Yarden Uitvaartorganisatie begin 2020 over. Yarden kwam eerder dit jaar in zwaar weer terecht door de aanhoudende lage rente en de financiële verplichting...
Yarden bestrijdt bewering advocaat bij Radar
Het wijzigen van de polisvoorwaarden door uitvaartverzekeraar Yarden is onrechtmatig, stelt advocaat Caspar Janssens tegenover Radar. Janssens van Ploum Rotterdam...
Ron Bavelaar van Yarden naar Univé
Ron Bavelaar (60) is door de Ledenraad van Coöperatie Univé U.A. benoemd tot lid van de Raad van Bestuur. Vanaf 1 juni gaat Bavelaar binnen de Raad van...
Lage rente en Solvency II erg ongunstig voor Yarden
In een korte reactie op berichtgeving maandagochtend in het FD erkent Yarden dat de solvabiliteit van haar uitvaartverzekeringsbedrijf onder druk staat. "Dat", aldus...
Yarden biedt mogelijkheid mantelzorg aan leden
Yarden heeft onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend met mantelzorgorganisatie Saar aan Huis. Yarden-leden met een Mijn Laatste Wensen uitvaartverzekering...
Serge Evers, directeur Uitvaartverzekeringen bij Yarden, vertrekt na een dienstverband van ruim 12 jaar bij Yarden en oriënteert zich op nieuwe carrièrekansen...
Yarden publiceert vierde Klantverslag
Yarden heeft het vierde Klantverslag gepubliceerd. In een dergelijk verslag wordt verantwoording afgelegd over de dienstverlening. "Hoe toegewijd onze medewerkers...