Young InSurance wint VNAB Award

Rik Steentjes wint VNAB Student Award 2019

Traditiegetrouw wordt ieder jaar tijdens het marktdiner de VNAB Award toegekend aan iemand die gedurende vele jaren een belangrijke bijdrage aan de coassurantiemarkt heeft geleverd. Dit jaar werd deze Award voor het eerst uitgereikt aan een initiatief: Young Insurance. De bestuursleden van Young InSurance, opgericht in 2009 door Sjaak Schouteren en Rosemarijn Peters, ontvingen van VNAB Bestuurslid Marc van Nuland de VNAB Award.

Ook dit jaar werd de Student van het Jaar Award uitgereikt door de Stichting Assurantiebeurs Amsterdam (SAA). Focko Dorhout Mees, voorzitter van de stichting, overhandigde de award en bijbehorende cheque aan financieel adviseur Rik Steentjes (foto). Die kreeg hij op grond van zijn afstudeerscriptie 'De zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon ten aanzien van dekkingsgarantieclausules in polissen van zakelijke schadeverzekeringen” voor de Master Verzekeringskunde/Insurance Studies aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer dan 300 professionals uit de top van de zakelijke verzekeringsmarkt namen deel aan het traditionele galadiner dat voor de zestiende keer georganiseerd werd.

Harde markt

Wim Span, Uitvoerend Bestuurder van de VNAB, concludeerde dat het goed gaat met de VNAB en dat de vereniging er sterk voor staat. Ook benoemde Span de uitdagende situatie waarin de markt verkeert, de harde markt. En stelde hij dat er op dit moment veel gevraagd wordt van verzekeraars en makelaars om voor klanten tot passende oplossingen te komen.

Tijdens het diner sprak Mathijs Bouman over de huidige harde markt. Hij benoemde drie volgens hem belangrijke knoppen om de huidige harde markt aan te pakken:

- premies: deze moeten als het nodig is gewoon omhoog!

- kosten: maak meer gebruik van alle efficiencywinsten die automatisering biedt. In de grootzakelijke financiële dienstverlening valt in het algemeen nog veel te verbeteren waardoor kosten kunnen worden verlaagd.

- schadelast: pak het gedrag van verzekerden aan, zet sterk in op preventie en verminder de moral hazard.

Ook noemde Bouman een winnende strategie voor moral hazard: tit-for-tat. Ga er in eerste instantie vanuit dat iedereen te vertrouwen is, maar controleer continue of dat echt zo is. Zo niet, bestraf dit dan direct. Toont iemand berouw, vergeef direct en ga weer uit van vertrouwen. Onverzekerbare risico's bestaan niet in de perfecte tit-for-tat-wereld.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vnab hekelt verhogen assurantiebelasting

Vnab hekelt verhogen assurantiebelasting

De assurantiebelasting zou eerder verlaagd moeten worden dan verhoogd. Dat stelt de VNAB, de brancheorganisatie voor de (groot)zakelijke schadeverzekeringsmarkt.  ...

"verzekeringsbranche loopt achter de feiten aan"

"verzekeringsbranche loopt achter de feiten aan"

“Blijft de verzekeringsbranche, zoals tot dusver vooral het geval is, met haar producten achter de feiten aanlopen en afwachten tot wat de Hoge Raad doet?",...

Vnab ziet nog geen resultaatsomslag

Vnab ziet nog geen resultaatsomslag

"Het afgelopen jaar heeft voor ons marktsegment qua resultaten voor risicodragers nog geen omslag te zien gegeven." Aldus VNAB-voorzitter Rolf van der...

Vnab wil bijdragen aan beter branche-imago

Vnab wil bijdragen aan beter branche-imago

Het VNAB-bestuur komt in 2012 met voorstellen die moeten leiden tot verhoging van de marktdiscipline en daarmee tot verbetering van het imago.   Voorzitter...