Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

zelfrijdende auto Google

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en de voorwaarden van autoverzekeringen zijn noodzakelijk voordat de zelfrijdende auto kan worden toegelaten op de openbare weg. Volgens het kenniscentrum van ABN Amro MeesPierson leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.

 

Het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto in de VS laat volgens de bank zien dat de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”


Wie is aansprakelijk?
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, aldus Offergelt. Het BW en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, aldus Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Nu bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”

 

Premies gaan stijgen
Bovendien is het momenteel nauwelijks in te schatten hoeveel een verzekering voor de zelfrijdende auto moet kosten. "Door alle technologie is reparatie van een zelfrijdende auto een stuk duurder. Dat zou betekenen dat autoverzekeringen heel duur worden. Aan de andere kant horen zelfrijdende auto’s minder schade te maken, waardoor de premie juist lager kan zijn. Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt.”

 

Autoverzekering 2.0
Volgens de bank is het onder de huidige voorwaarden en regelgeving nog niet goed mogelijk om zelfrijdende auto’s te verzekeren. Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met zelfrijdende auto's mogelijk maken. “Ongetwijfeld komen er uiteindelijk oplossingen om zelfrijdende auto’s te verzekeren, maar op dit moment zijn die nog niet gevonden”, aldus Offergelt. “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker."
 

Reactie toevoegen

 
Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Claim geknakt…

Claim geknakt…

(Rechtspraak) De vraag die voorligt, is of de schade die [huurder] bij [eiseres] heeft geclaimd – en die hoofdzakelijk bestaat uit een verminderde opbrengst...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...

Proefpersonenverzekering niet vrijgesteld van assurantiebelasting

Proefpersonenverzekering niet vrijgesteld van assurantiebelasting

Een proefpersoon die deelneemt aan een wetenschappelijk onderzoek, dat valt onder de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek, moet verplicht verzekerd zijn voor eventuele...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

Geld.nl vergeleek voor drie voorbeeldscenario’s wat de invloed van minder kilometers per jaar is op de premie van de autoverzekering. “Als je per jaar...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

NN moet schade vergoeden na val van gehuurd paard

NN moet schade vergoeden na val van gehuurd paard

(Rechtspraak) Het beroep van de verzekeraar op de preventieve garantievoorwaarde is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar, aangezien er...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

(Rechtspraak) NN haalt ook in hoger beroep bakzeil in een zaak tegen Lands Advies (inmiddels Heilbron Beverwijk). Volgens NN had het kantoor een SVI moeten adviseren....