Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

zelfrijdende auto Google

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en de voorwaarden van autoverzekeringen zijn noodzakelijk voordat de zelfrijdende auto kan worden toegelaten op de openbare weg. Volgens het kenniscentrum van ABN Amro MeesPierson leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.

 

Het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto in de VS laat volgens de bank zien dat de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”


Wie is aansprakelijk?
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, aldus Offergelt. Het BW en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, aldus Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Nu bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”

 

Premies gaan stijgen
Bovendien is het momenteel nauwelijks in te schatten hoeveel een verzekering voor de zelfrijdende auto moet kosten. "Door alle technologie is reparatie van een zelfrijdende auto een stuk duurder. Dat zou betekenen dat autoverzekeringen heel duur worden. Aan de andere kant horen zelfrijdende auto’s minder schade te maken, waardoor de premie juist lager kan zijn. Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt.”

 

Autoverzekering 2.0
Volgens de bank is het onder de huidige voorwaarden en regelgeving nog niet goed mogelijk om zelfrijdende auto’s te verzekeren. Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met zelfrijdende auto's mogelijk maken. “Ongetwijfeld komen er uiteindelijk oplossingen om zelfrijdende auto’s te verzekeren, maar op dit moment zijn die nog niet gevonden”, aldus Offergelt. “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker."
 

Reactie toevoegen

 
Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

(Rechtspraak) NN haalt ook in hoger beroep bakzeil in een zaak tegen Lands Advies (inmiddels Heilbron Beverwijk). Volgens NN had het kantoor een SVI moeten adviseren....

Kifid wast verzekeraar oren

Kifid wast verzekeraar oren

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Hoewel de meeste stekkerauto’s in zakelijk bezit zijn, neemt ook het aantal particulieren met een stekkerauto toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

AGCS moet alsnog schade van ruim 1,2 miljoen dollar vergoeden

AGCS moet alsnog schade van ruim 1,2 miljoen dollar vergoeden

(Rechtspraak) Allianz Global Corporate & Speciality moet van het Gerechtshof Amsterdam een door een klant zelf bereikt schikkingsbedrag van ruim 1,2 miljoen...

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

Veel zelfstandigen oververzekerd tegen aansprakelijkheid

Veel zelfstandigen oververzekerd tegen aansprakelijkheid

Vijf procent van 4.000 door Knab ondervraagde zelfstandigen is ooit succesvol aansprakelijk gesteld voor schade. Dat roept de vraag op, aldus de online bank, of...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...

DAS: "Werkgevers worden aangesproken omdat ze niet goed aan coronazorgplicht hebben voldaan"

DAS: "Werkgevers worden aangesproken omdat ze niet goed aan coronazorgplicht hebben voldaan"

Bij DAS komen inmiddels claimsmeldingen binnen van werknemers of nabestaanden die hun werkgever aansprakelijk stellen als zij of een overleden dierbare corona hebben...