Adviesalerts! Cyber

bitcoin en geld

(Redacteur Toon Berendsen in de rubriek Adviesalerts! in VVP 2)  De markt voor cyberverzekeringen is nog volop in ontwikkeling. Steeds duidelijker wordt dat cyberverzekeringen alleen kunnen bestaan bij de gratie van adequate preventie.

De AFM liet zich onlangs in een verkenning kritisch uit over de lastige vergelijkbaarheid van cyberverzekeringen. De toezichthouder riep verzekeraars op “om gezamenlijk te bekijken hoe zij de onderlinge vergelijkbaarheid van het productaanbod kunnen vergroten”. Het Verbond van Verzekeraars reageerde dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Misschien dat het inzicht groeit dat cyberrisico’s nooit helemaal door verzekeringen kunnen worden afgevangen. Het Verbond: “Zowel bedrijven als particulieren moeten zich meer bewust worden van het cyberrisico en preventieve stappen zetten om cybercriminelen buiten de deur te houden. Uiteraard kunnen en willen verzekeraars daarbij helpen, maar dan vooral in ondersteunende zin. Verzekeren is niet altijd de oplossing.”

Toch is een goed financieel advies tegenwoordig niet meer compleet zonder cyberverzekering, al is het maar voor de preventie en hulpverlening die deze polissen bieden. Let wel op dat minimaal een aantal zaken verzekerd is en wijs de klant eerlijk op de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Vooral zakelijk

Het Verbond gaf in zijn reactie een aardige blik op de cyberverzekeringsmarkt momenteel in Nederland: “Cyberverzekeringen worden nog maar beperkt afgesloten. En als het al gebeurt, dan is dat vooral op de grootzakelijke markt. De bruto premieomzet van verzekeraars (rond de veertig miljoen euro per jaar) bestaat voor meer dan 95 procent uit (groot)zakelijke risico’s. Dat laat al zien dat de particuliere markt niet of nauwelijks bestaat. En hetzelfde geldt voor het mkb.”

De marktkans is er dus zeker wel. Met verzekeringen dan dus als onderdeel van de hele oplossing het probleem.

Zes stappen

Om ondernemers bewuster te maken van cyberrisico’s is de Kamer van Koophandel gestart met de e-mailserie ‘Een veiliger bedrijf in zes stappen’. Na aanmelding ontvangt de ondernemer gedurende zes weken iedere week een mail met praktische tips en informatie.

Tip op de site van KvK: “De verzekeringsagent (sic, red.) kan bijvoorbeeld uitleggen dat een cyberverzekering niet meer is dan een aanvullende dekking. En dat je die bijvoorbeeld toevoegt aan je beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Het moet duidelijk zijn wat de cyberverzekering wel en niet dekt. Daarna kan de ondernemer gerust een verzekering afsluiten’.”

Het Digital Trust Center heeft een laagdrempelige tool ontwikkeld, met de werknaam de ‘CyberVeilig Check’. Deze tool geeft de kleinere ondernemer begrijpelijke instructies voor basismaatregelen die vandáág genomen kunnen worden. Wie klaar is met de eerste set maatregelen, kan door met de tweede set maatregelen van de op maat gemaakte actielijst. Deze tool, aldus de minister ten tijde van het schrijven van dit artikel, zal in het voorjaar worden aangeboden aan zzp-ers en mkb.

Keurmerk

Inmiddels werkt de minister – aangejaagd door een Kamermotie - aan een keurmerk. Dat mag inmiddels ook wel eens. Minister Adriaansens: “Er wordt in de uitwerking nagedacht over twee mogelijke sporen, namelijk enerzijds een mkb-keurmerk voor bedrijven zoals beschreven in de motie (gericht op de eigen digitale weerbaarheid), anderzijds een keurmerk voor ICT-dienstverleners (gericht op de cybersecurity van de ICT-producten en diensten die zij aanbieden). Op basis van de inventarisatie en consultatie met brancheorganisaties naar de behoeften in de markt, zal dit jaar worden gestart met de publiek-private ontwikkeling van het keurmerk.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

ABN Amro: bitcoin ongeschikt

ABN Amro: bitcoin ongeschikt

De Bitcoin is ongeschikt als betaalmiddel en is als belegging speculatief, zo concludeert ABN Amro in deel twee over haar drieluik over cryptocurrencies. In dit...

Meer ruimte voor advies

Meer ruimte voor advies

De huidige maatschappij is continu in beweging. Dat heeft verregaande gevolgen voor ons allemaal; dus ook voor de financieel adviseur, de partijen waarmee hij...

Samen sterker

Samen sterker

Business support begint bij jezelf: weet waar je goed in bent, waar je plezier in hebt en wat je drijft en zorg dat je er tijd voor hebt. Begin op tijd een zoektocht...

Aanname is de moeder van alle mislukkingen

Aanname is de moeder van alle mislukkingen

(uit VVP-special Business Support 2021) Kom los van je eigen ideeën en aannames. Zoek iemand die je kan helpen met het vertalen van jouw toegevoegde waarde...

VVP-special Business Support: volle kracht vooruit!

VVP-special Business Support: volle kracht vooruit!

De rol van de financieel adviseur verandert en de business support van aanbieders en service providers verandert mee. Dat is de kern van de nieuwe VVP-special Business...

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich heeft samen met Threadstone Cyber Security de Cyber Risico Scan ontwikkeld. De scan moet direct inzicht geven in de kwetsbaarheden van websites en het publiek...

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon heeft Cyber Incident Response gelanceerd, een dienstverlening die bedrijven en organisaties 24/7 hulp biedt bij cyberincidenten. Maarten de Jonge, managing...

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé heeft een cyberhelpdesk opgezet die 24/7 klaarstaat voor klanten die met cybercriminaliteit te maken hebben of dit vermoeden. De toegang tot de service...