Adviesalerts! Cyber

bitcoin en geld

(Redacteur Toon Berendsen in de rubriek Adviesalerts! in VVP 2)  De markt voor cyberverzekeringen is nog volop in ontwikkeling. Steeds duidelijker wordt dat cyberverzekeringen alleen kunnen bestaan bij de gratie van adequate preventie.

De AFM liet zich onlangs in een verkenning kritisch uit over de lastige vergelijkbaarheid van cyberverzekeringen. De toezichthouder riep verzekeraars op “om gezamenlijk te bekijken hoe zij de onderlinge vergelijkbaarheid van het productaanbod kunnen vergroten”. Het Verbond van Verzekeraars reageerde dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Misschien dat het inzicht groeit dat cyberrisico’s nooit helemaal door verzekeringen kunnen worden afgevangen. Het Verbond: “Zowel bedrijven als particulieren moeten zich meer bewust worden van het cyberrisico en preventieve stappen zetten om cybercriminelen buiten de deur te houden. Uiteraard kunnen en willen verzekeraars daarbij helpen, maar dan vooral in ondersteunende zin. Verzekeren is niet altijd de oplossing.”

Toch is een goed financieel advies tegenwoordig niet meer compleet zonder cyberverzekering, al is het maar voor de preventie en hulpverlening die deze polissen bieden. Let wel op dat minimaal een aantal zaken verzekerd is en wijs de klant eerlijk op de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Vooral zakelijk

Het Verbond gaf in zijn reactie een aardige blik op de cyberverzekeringsmarkt momenteel in Nederland: “Cyberverzekeringen worden nog maar beperkt afgesloten. En als het al gebeurt, dan is dat vooral op de grootzakelijke markt. De bruto premieomzet van verzekeraars (rond de veertig miljoen euro per jaar) bestaat voor meer dan 95 procent uit (groot)zakelijke risico’s. Dat laat al zien dat de particuliere markt niet of nauwelijks bestaat. En hetzelfde geldt voor het mkb.”

De marktkans is er dus zeker wel. Met verzekeringen dan dus als onderdeel van de hele oplossing het probleem.

Zes stappen

Om ondernemers bewuster te maken van cyberrisico’s is de Kamer van Koophandel gestart met de e-mailserie ‘Een veiliger bedrijf in zes stappen’. Na aanmelding ontvangt de ondernemer gedurende zes weken iedere week een mail met praktische tips en informatie.

Tip op de site van KvK: “De verzekeringsagent (sic, red.) kan bijvoorbeeld uitleggen dat een cyberverzekering niet meer is dan een aanvullende dekking. En dat je die bijvoorbeeld toevoegt aan je beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Het moet duidelijk zijn wat de cyberverzekering wel en niet dekt. Daarna kan de ondernemer gerust een verzekering afsluiten’.”

Het Digital Trust Center heeft een laagdrempelige tool ontwikkeld, met de werknaam de ‘CyberVeilig Check’. Deze tool geeft de kleinere ondernemer begrijpelijke instructies voor basismaatregelen die vandáág genomen kunnen worden. Wie klaar is met de eerste set maatregelen, kan door met de tweede set maatregelen van de op maat gemaakte actielijst. Deze tool, aldus de minister ten tijde van het schrijven van dit artikel, zal in het voorjaar worden aangeboden aan zzp-ers en mkb.

Keurmerk

Inmiddels werkt de minister – aangejaagd door een Kamermotie - aan een keurmerk. Dat mag inmiddels ook wel eens. Minister Adriaansens: “Er wordt in de uitwerking nagedacht over twee mogelijke sporen, namelijk enerzijds een mkb-keurmerk voor bedrijven zoals beschreven in de motie (gericht op de eigen digitale weerbaarheid), anderzijds een keurmerk voor ICT-dienstverleners (gericht op de cybersecurity van de ICT-producten en diensten die zij aanbieden). Op basis van de inventarisatie en consultatie met brancheorganisaties naar de behoeften in de markt, zal dit jaar worden gestart met de publiek-private ontwikkeling van het keurmerk.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Cyberalerts!

Cyberalerts!

De ontwikkelingen bij informatiebeveiliging en cybersecurity gaan snel. VVP zet een aantal trends op een rij: Cyberalerts! In deze VVP Special Cyber veel aandacht...

Cyberweerbaarheid vereist totaalaanpak

Cyberweerbaarheid vereist totaalaanpak

(Marie-Louise de Smit en Maarten van Wieren, cyberexperts Aon, in VVP-special Cyber) Bij alles wat wij communiceren richting de markt, maken wij duidelijk wat...

Aan de slag met cyberrisico advies

Aan de slag met cyberrisico advies

(Stappenplan door Adfiz) Koppen waarin gewag wordt gemaakt van een gehackt bedrijf, een universiteit die geconfronteerd wordt met ransomware of een ziekenhuis...

Turien & Co. opent Financial Lines Portaal

Turien & Co. opent Financial Lines Portaal

Turien & Co. heeft het Financial Lines Portaal geopend, een vergelijkingsmodule waarmee adviseurs de premies, acceptatiecriteria en voorwaarden van vier verschillende...

Business supporters

Business supporters

We leven in een bijzondere en merkwaardige tijd. Hoe goed we het ook allemaal regelen met elkaar, we zijn en blijven afhankelijk van omstandigheden en uiteindelijk...

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

(Kennisartikel Nh1816) Als intermediair maatschappij staat Nh1816 verzekeringen 100% voor een actieve samenwerking met financieel adviseurs. Verzekerden krijgen...

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

(door Chubb, Partner VVP) Sterke wachtwoorden zijn een cruciaal element in de beveiligingslinie van een organisatie. Maar helaas vinden de meeste mensen het erg...

Adviseur pakt cybercrime aan

Adviseur pakt cybercrime aan

De meeste ondernemers kennen de risico’s, maar bijna de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een cyberaanval. Ook het niveau...

Adviseur pakt cybercrime aan

Adviseur pakt cybercrime aan

De meeste ondernemers kennen de risico’s, maar bijna de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een cyberaanval. Ook het niveau...

Adviseur speelt cruciale rol in bescherming tegen cybercrime

Adviseur speelt cruciale rol in bescherming tegen cybercrime

De meeste ondernemers zijn zich inmiddels bewust van cyberrisico’s, maar ongeveer de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een...