Adviseur zal in 2025 meer verdienen

André van Luijk 2015

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers: Eric Lacroix, André van Luijk en Gerrit-Jan Doorneweerd. Hoe omarmen zij ICT om hun klant nog beter te kunnen voorzien van persoonlijk advies en welke stappen denken zij de komende jaren te gaan maken?

Schets het in jouw ogen ideale advieskantoor in 2025

André van Luijk: “Onze wereld verandert snel. Internet, computers, smartphones en techniek hebben ons leven ingrijpend veranderd. Het einde van deze veranderingen is nog niet in zicht. Techniek zal steeds meer taken van de mens overnemen. Robots zijn in de toekomst slimmer, sneller en eficiënter. In de luchtvaart is het al jaren heel gewoon dat de automatische piloot grote delen van het werk van de piloot overneemt. Met zelfrijdende auto’s wordt uitgebreid getest. In de zorg spreekt men al volop over zorgrobots. Of we het nu leuk vinden of niet, robots zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons leven. Menselijk ingrijpen, als eindverantwoordelijke, zal tot op zekere hoogte nodig blijven.

“Ik verwacht dat deze ontwikkelingen niet voorbij zullen gaan aan onze sector. Ook inancieel advies zal deels worden overgenomen door robots. Zeker bij eenvoudige casussen kunnen computers prima uitrekenen welke hypotheek bijvoorbeeld het beste bij de klant past. Bij wat complexere casussen kan de computer een voorstel doen dat vervolgens wordt gecontroleerd – en waar nodig aangepast – door een adviseur. Al met al kan dit veel werk schelen. Maar niet alles wordt geautomatiseerd. We leven immers niet in een statische wereld. In een dynamische wereld zijn er altijd onderdelen waar je als adviseur het verschil kunt maken.

“De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken wel kleiner worden. De tarieven op het, wat ik noem, recht-toerecht-aan advies zullen afnemen. De tarieven voor de wat complexere situaties zullen echter toenemen. Dat geldt zowel voor inventarisaties, adviezen en bemiddeling. Ik denk dat er een 80-20 verhouding zal ontstaan. De robotisering zal vooral betrekking hebben op tachtig procent van het werk. Adviseurs kunnen zich dan richten op de dynamische twintig procent die overblijft.

“Ik verwacht dat deze ontwikkelingen in 2025 gerealiseerd zijn. De grote instellingen zullen tegen die tijd vooral de ‘tachtig procent’ bedienen. Kleinere kantoren zullen zich moeten gaan specialiseren, willen zij overleven. Zij zullen zich moeten focussen op onderdelen van het advies die moeilijk te automatiseren zijn. Speciieke kennis zal voor hen belangrijker worden.”

Wat is jouw rol in 2025 als adviseur?

“In 2025 is het voor een adviseur belangrijk om een hoog kennisniveau te hebben. Adviseurs zullen zich vooral bezighouden met de ingewikkeldere inanciële situaties. Denk bijvoorbeeld aan kluswoningen, hypotheken voor ondernemers, echtscheidingen en beleggingsvastgoed. Ook zal het systeem, robots en computers, soms nee zeggen tegen klanten, waarbij het toch verantwoord is om een ‘ja’ te creëren. Dat is overigens een ontwikkeling die ik nu al tegenkom. Soms probeerden mijn klanten eerst een hypotheek te regelen via een internetaanbieder. Als dat niet lukt, kunnen wij in sommige gevallen alsnog uitkomst bieden. Tot slot denk ik dat adviseurs in 2025 meer zullen verdienen. Wij hebben dan meer declarabele uren tegen een hoger tarief.”

Waar sta jij met jouw kantoor nu?

“Wij zetten momenteel volop in op kennis. Zelf heb ik vorig jaar mijn Master of Financial Planning (MFP) gehaald. Ook onze medewerkers stimuleren wij om diploma’s te halen. Hoe meer je weet, hoe sneller je oplossingen weet te vinden. Wij werken zoveel mogelijk digitaal. De afgelopen jaren hebben we veel ervaringen opgedaan als het gaat om het inancieren van kluswoningen en complexere onderpanden. Je kunt dan denken aan transformeren, splitsen en renoveren.”

‘Adviseur zal zich moeten richten op de dynamische twintig procent die overblijft’

Reactie toevoegen

 
Editie
Maak de AFM eerlijker   en toekomstbestendig

Maak de AFM eerlijker en toekomstbestendig

In de financiële wereld heeft de AFM als toezichthouder een behoorlijk dikke vinger in de pap. De afgelopen jaren was er veel spanning tussen de markt enerzijds...

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

"Hoe maken we de AFM eerlijk(er) en daarmee toekomstbestendig? Ik hoop dat ik met deze column een aanzet heb gegeven voor een uitgebreide evaluatie van en binnen...

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

De afgelopen jaren stond het klantenbelang niet altijd centraal in de financiële wereld. Productie en volume waren de mantra’s. De gevolgen waren vaak...

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Financieel adviseurs mogen sinds 1 januari 2013 geen provisie meer vragen. Als een klant advies wil, betaalt hij rechtstreeks aan de adviseur. Dat geldt echter...

Nieuwe rol voor adviseur door automatisering

Nieuwe rol voor adviseur door automatisering

Automatisering neemt een steeds groter deel van het advies-proces over. De financieel adviseur krijgt een nieuwe rol. Techniek kan veel. Een computer kan bijvoorbeeld...