Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Carla Muters 2020

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen bij de bron en niet door kopiëren (brondata ) wordt door steeds meer partijen omarmd en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich. Maar er is nog veel meer winst te behalen, op dat gebied maar ook in betere dienstverlening met data en digitalisering. Complex en spannend maar technisch mogelijk, dus haalbaar?

Digitalisering is mogelijk voor al je financiële zaken, waaronder ook voor je hypotheek. Zelf herinner ik me de frustratie met de hoeveelheid en doorlooptijd van documenten die ik tijdig en handmatig moest aanleveren en dat verliep niet altijd foutloos. Een tijdrovend en energie lekkend proces voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de processen al een stuk efficiënter door digitalisering en het gebruik van brondata. Maar het kan nog beter.

Door de snelheid te verbeteren met brondata waardoor een consument direct inzicht heeft en kan handelen, bijvoorbeeld om een bepaald huis te kopen. Dat inzicht en eventueel handelen kan aan de voorkant, maar ook tijdens de looptijd. De dienstverlening naar consumenten kan nog beter worden met data en digitalisering, bijvoorbeeld door een jaarlijkse check te doen van de financiële situatie van de klant (soort APK?). We kunnen inzicht, overzicht en handelingsperspectief geven in financiële zaken en producten die een consument heeft bij verschillende partijen. Voor pensioenen is er al een pensioenoverzicht, maar dat kan voor alle financiele producten. Vervolgens kunnen we de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening hiermee vergroten, met een goede basis qua processen en informatie. Het vraagt wel echt visie en samenwerking om hierin verder te komen en ook angsten overwinnen, zoals digitalisering en het gebruik van data niet meer te zien als commercieel onderscheidend.

Stappen in digitalisering

Gelukkig zetten we allerlei stappen in digitalisering. Bijvoorbeeld in de werkwijze in onze organisaties, om meer toegevoegde waarde te leveren en plaats- en tijdonafhankelijk te werken en natuurlijk ook voor onze klanten. Zoals met brondata, waarop de financiële sector nu echt wil doorpakken ook al is het kostbaar en een complex proces. Op dit moment maakt circa 53 procent van de advieskantoren gebruik van brondata (bron: Brondata Monitor Eindrapport Ockto 2022), hier is dus nog winst te behalen. Brondata moet door de gehele keten worden omarmd. Zo spelen bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers uiteraard een cruciale rol in de adoptie; adviseurs kunnen nu nog niet bij elke verstrekker terecht met brondata, aan de andere kant zullen hypotheekverstrekkers en adviessoftware-ontwikkelaars eerder in beweging komen als de vraag om brondata vanuit adviseurs komt.

Ook het gebruik van banktransactiedata (PSD2) biedt veel kansen. Met behulp van PSD2 kan het inkomen worden vastgesteld voor het berekenen van een maximale hypotheek op basis van de werkelijke lasten en uitgaven die iemand heeft. Dit zorgt voor meer maatwerk én het maakt het proces sneller want het aanleveren van een document als de werkgeversverklaring wordt hiermee overbodig. De inzet van PSD2 staat nu nog in de kinderschoenen. Maar ook dit zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor hypotheekadviseurs en geldverstrekkers, waarbij de borging van de privacy en toestemming van de consument altijd een voorwaarde is voor gebruik van deze data.

Dynamiek

Er is veel dynamiek in de financiële sector en ook op de woningmarkt. Zo hebben we vanuit NHG onlangs het ESB-dossier Regie op Wonen opgeleverd met ook een aanbieding aan de vaste Kamercommissie Wonen en een slotsessie over oplossingsrichtingen. In het platform hypotheken spraken we onder andere over starters, verduurzaming en mogelijke betaalproblemen. Actie en samenwerking is nodig, op veel terreinen tegelijkertijd. En hoe mooi is het, dat we met digitalisering en data consumenten beter kunnen helpen. Als financiële dienstverleners willen we natuurlijk consumenten een klantbeleving bieden die past bij die behoeften en wensen. Dat stimuleren we daarom ook actief vanuit NHG, maar laten we de handen nog meer ineen slaan en komen tot nog meer voortgang en concrete acties. Alleen zijn we misschien wel sneller, maar samen komen we veel verder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Menno Snel en Jan van Baars versterken RvC NHG

Menno Snel en Jan van Baars versterken RvC NHG

Voormalig staatssecretaris van Financiën Menno Snel (foto) en voormalig CEO ABN Amro Hypotheken Groep Jan van Baars zijn per 1 september aangesteld als commissaris...

Steeds vaker woningverbetering gefinancierd met NHG

Steeds vaker woningverbetering gefinancierd met NHG

In het tweede kwartaal van 2020 nam het aantal hypotheken met NHG met twaalf procent toe ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. In totaal sloten in...

NHG: tijdelijke inkomensdip ondernemers telt niet mee bij hypotheekaanvraag

NHG: tijdelijke inkomensdip ondernemers telt niet mee bij hypotheekaanvraag

Als ondernemers kunnen aantonen dat de omzet en het resultaat slechts tijdelijk zijn gedaald als gevolg van de coronacrisis, kunnen beoordelaars besluiten om de...

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

In navolging van de Inkomensbepaling Loondienst starten ING, ABN Amro, Aegon, Florius, Rabobank, De Hypotheker, NHG en HDN gedurende drie maanden een pilot met de...

NHG met markt in gesprek over uniforme corona-vragenlijst

NHG met markt in gesprek over uniforme corona-vragenlijst

NHG is met de markt in gesprek over een uniforme corona-vragenlijst. NHG: "Adviseurs geven de voorkeur aan één vragenlijst voor alle hypotheken. Samen...

Twaalf procent meer NHG-garanties

Twaalf procent meer NHG-garanties

In het eerste kwartaal van 2020 nam het aantal NHG-garanties toe met twaalf procent tot 28.900 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Het garantievermogen...

Aantal NHG-garanties nog op niveau 2019

Aantal NHG-garanties nog op niveau 2019

In 2019 was het aantal nieuwe NHG-garanties 120.445, ruim acht procent meer dan in 2018. In 2019 zijn in totaal 88.940 nieuwe hypotheekgaranties voor de financiering...

Oproep Adfiz en OvFD: “Hanteer uniforme corona-vragenlijst”

Oproep Adfiz en OvFD: “Hanteer uniforme corona-vragenlijst”

Adfiz en OvFD roepen geldverstrekkers op de uniforme corona-vragenlijst van NHG over te nemen of in ieder geval ook te accepteren naast een eventuele eigen vragenlijst. Samen...

Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Op het eerste gezicht is de Keuzehulp Bepaling Inkomen, een gezamenlijk initiatief van verschillende aanbieders, NHG en De Hypotheekshop, een sympathiek initiatief,...

Toelichting verdiepende vragen IKV ondernemers

Toelichting verdiepende vragen IKV ondernemers

Sinds 30 maart is de procedure voor toetsing van het inkomen van zelfstandigen uitgebreid met een aantal verdiepende vragen. Via OvFD en Adfiz bleek dat in de praktijk...