Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Carla Muters 2020

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen bij de bron en niet door kopiëren (brondata ) wordt door steeds meer partijen omarmd en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich. Maar er is nog veel meer winst te behalen, op dat gebied maar ook in betere dienstverlening met data en digitalisering. Complex en spannend maar technisch mogelijk, dus haalbaar?

Digitalisering is mogelijk voor al je financiële zaken, waaronder ook voor je hypotheek. Zelf herinner ik me de frustratie met de hoeveelheid en doorlooptijd van documenten die ik tijdig en handmatig moest aanleveren en dat verliep niet altijd foutloos. Een tijdrovend en energie lekkend proces voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de processen al een stuk efficiënter door digitalisering en het gebruik van brondata. Maar het kan nog beter.

Door de snelheid te verbeteren met brondata waardoor een consument direct inzicht heeft en kan handelen, bijvoorbeeld om een bepaald huis te kopen. Dat inzicht en eventueel handelen kan aan de voorkant, maar ook tijdens de looptijd. De dienstverlening naar consumenten kan nog beter worden met data en digitalisering, bijvoorbeeld door een jaarlijkse check te doen van de financiële situatie van de klant (soort APK?). We kunnen inzicht, overzicht en handelingsperspectief geven in financiële zaken en producten die een consument heeft bij verschillende partijen. Voor pensioenen is er al een pensioenoverzicht, maar dat kan voor alle financiele producten. Vervolgens kunnen we de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening hiermee vergroten, met een goede basis qua processen en informatie. Het vraagt wel echt visie en samenwerking om hierin verder te komen en ook angsten overwinnen, zoals digitalisering en het gebruik van data niet meer te zien als commercieel onderscheidend.

Stappen in digitalisering

Gelukkig zetten we allerlei stappen in digitalisering. Bijvoorbeeld in de werkwijze in onze organisaties, om meer toegevoegde waarde te leveren en plaats- en tijdonafhankelijk te werken en natuurlijk ook voor onze klanten. Zoals met brondata, waarop de financiële sector nu echt wil doorpakken ook al is het kostbaar en een complex proces. Op dit moment maakt circa 53 procent van de advieskantoren gebruik van brondata (bron: Brondata Monitor Eindrapport Ockto 2022), hier is dus nog winst te behalen. Brondata moet door de gehele keten worden omarmd. Zo spelen bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers uiteraard een cruciale rol in de adoptie; adviseurs kunnen nu nog niet bij elke verstrekker terecht met brondata, aan de andere kant zullen hypotheekverstrekkers en adviessoftware-ontwikkelaars eerder in beweging komen als de vraag om brondata vanuit adviseurs komt.

Ook het gebruik van banktransactiedata (PSD2) biedt veel kansen. Met behulp van PSD2 kan het inkomen worden vastgesteld voor het berekenen van een maximale hypotheek op basis van de werkelijke lasten en uitgaven die iemand heeft. Dit zorgt voor meer maatwerk én het maakt het proces sneller want het aanleveren van een document als de werkgeversverklaring wordt hiermee overbodig. De inzet van PSD2 staat nu nog in de kinderschoenen. Maar ook dit zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor hypotheekadviseurs en geldverstrekkers, waarbij de borging van de privacy en toestemming van de consument altijd een voorwaarde is voor gebruik van deze data.

Dynamiek

Er is veel dynamiek in de financiële sector en ook op de woningmarkt. Zo hebben we vanuit NHG onlangs het ESB-dossier Regie op Wonen opgeleverd met ook een aanbieding aan de vaste Kamercommissie Wonen en een slotsessie over oplossingsrichtingen. In het platform hypotheken spraken we onder andere over starters, verduurzaming en mogelijke betaalproblemen. Actie en samenwerking is nodig, op veel terreinen tegelijkertijd. En hoe mooi is het, dat we met digitalisering en data consumenten beter kunnen helpen. Als financiële dienstverleners willen we natuurlijk consumenten een klantbeleving bieden die past bij die behoeften en wensen. Dat stimuleren we daarom ook actief vanuit NHG, maar laten we de handen nog meer ineen slaan en komen tot nog meer voortgang en concrete acties. Alleen zijn we misschien wel sneller, maar samen komen we veel verder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NHG: “Sluit aan bij digitaliseren klantreis in beheer”

NHG: “Sluit aan bij digitaliseren klantreis in beheer”

NHG roept ketenpartners op zich versneld aan te sluiten bij de aanpak om het traject voor woningbehoud te versnellen. NHG verwacht dat volgend jaar de aantallen...

NHG-hypotheek met verduurzamingsmaatregelen in de lift

NHG-hypotheek met verduurzamingsmaatregelen in de lift

Tot eind oktober dit jaar hebben 18.000 klanten energiebesparende maatregelen meegefinancierd met een NHG-hypotheek. Dit is bijna een...

NHG: "Verlaging overdrachtsbelasting niet zien als zekerheid"

NHG: "Verlaging overdrachtsbelasting niet zien als zekerheid"

NHG adviseert koopstarters de door het kabinet aangekondigde verlaging van de overdrachtsbelasting te zien als mogelijke meevaller in plaats van zekerheid. NHG-bestuurder...

"Jaarlijkse stijging huizenprijzen met acht procent reëel"

"Jaarlijkse stijging huizenprijzen met acht procent reëel"

De Koopwoningmonitor derde kwartaal 2020 noemt toename van de huizenprijzen met acht tot negen procent per jaar reëel. De monitor van TU Delft leest: “Gezien...

VEH pleit voor startersleningen met geregionaliseerde NHG-grens

VEH pleit voor startersleningen met geregionaliseerde NHG-grens

Vereniging Eigen Huis pleit voor startersleningen, gekoppeld aan een geregionaliseerde NHG-grens. Dit om de nu benarde positie van koopstarters op de woningmarkt...

Coronacrisis: betalingsregeling NHG ruim 4.000 keer benut

Coronacrisis: betalingsregeling NHG ruim 4.000 keer benut

Ruim 4.000 consumenten maakten de afgelopen maanden gebruik van de Woonlastenfaciliteit-regeling (WLF) van NHG. Iedereen die een hypotheek met NHG heeft afgesloten...

Het model werkgeversverklaring wijzigt: vragen en antwoorden

Het model werkgeversverklaring wijzigt: vragen en antwoorden

NHG beantwoordt op haar website vragen en antwoorden over het nieuwe model werkgeversverklaring. Het model 2021-1 is beschikbaar sinds 1 oktober en wordt verplicht...

NHG-kostengrens 325.000 euro in 2021

NHG-kostengrens 325.000 euro in 2021

NHG voert een nieuwe kostengrensmethodiek in. De kostengrens komt daarmee in 2021 uit op 325.000 euro (nu 310.000 euro). Als er energiebesparende maatregelen worden...

NHG pleit voor verdergaand maatwerk bij woonfinanciering starters

NHG pleit voor verdergaand maatwerk bij woonfinanciering starters

NHG zou graag zien dat "het debat over de toekomst van de woningmarkt de richting opgaat van meer concrete en structurele oplossingen die bijdragen aan een toegankelijke...

NHG-webinar Arbeidsmarktscan

NHG-webinar Arbeidsmarktscan

NHG verzorgt donderdag 17 september om 14.00 uur het live webinar ‘Een hypotheek voor flexwerkers? De Arbeidsmarktscan en meer!’. In gesprek met Ben...