Beleggen populairder binnen financieel plan

Jacco van Egmond 2023

(Partner in Kennis Scildon in VVP 1, 2023) Financieel dienstverlener van Egmond van Hirtum is gevestigd in Noordwijk. Samen met een Regiobank, makelaardij O.G. en hypotheekadvieskantoor treedt het kantoor onder één dak naar buiten onder de naam Habithuis. In deze aflevering geeft Scildon het woord over het onderwerp ‘beleggen’ aan Jacco van Egmond, adviseur verzekeringen en pensioenen.

...

Door de jaren heen hebben onze relaties iets meer belangstelling en inzicht gekregen in hun eigen pensioensituatie. De site mijnpensioenoverzicht.nl heeft hieraan zeker positief bijgedragen. Hoewel er voor de consument meer informatie beschikbaar is dan in het verleden, missen veel consumenten een samenhangend beeld. Daardoor blijft het onderwerp pensioen voor hen een ingewikkelde puzzel. Ik zie het als mijn taak om samen met onze relaties deze verschillende puzzelstukjes in elkaar te zetten zodat er voor hen een helder beeld over hun financiële toekomst ontstaat.

Onderdeel advies vermogensopbouw

In onze adviespraktijk zien wij dat het onderwerp pensioen veelal de belangrijkste aanleiding is om met relaties te praten over beleggen. Dit ligt nogal voor de hand wanneer je het hebt over vermogensopbouw gedurende een periode die vaak vijftien jaar of meer bedraagt. Het aantal relaties dat met ons in gesprek gaat over hun inkomen na pensionering groeit jaarlijks. Naast een stijgend pensioenbewustzijn zal ook een stijging van het aantal ZZP’ers in ons land hieraan hebben bijgedragen. Als kantoor verwachten wij dat het onderwerp pensioen en beleggen in de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.

Beleggen bij jongeren

Tijdens mijn adviesgesprekken merk ik dat het onderwerp ‘beleggen’ bij jongeren een volkomen geaccepteerd onderwerp is. Zij zijn met het onderwerp bekend en hebben daarbij niet bij voorbaat negatieve associaties. Waar bij ouderen een aantal jaren geleden het onderwerp ‘beleggen’ nog vaak werd verbonden met begrippen als ‘speculatie’ en ‘onzekerheid’, zie je dat ook bij hen ‘beleggen’ steeds meer wordt gezien als een normaal onderdeel van vermogensopbouw. Dat het onderwerp beleggingsadvies een volwassen plaats heeft gekregen, blijkt ook uit het feit dat de negatieve berichtgeving over cryptovaluta de praktijk van serieuze beleggingsadviezen niet negatief beïnvloedt.

Klanten prefereren duurzaamheid

Ik kom maar zelden relaties tegen die bij de start van het gesprek direct op eigen initiatief aangeven dat zij alleen interesse hebben in duurzame beleggingen. Wel geven bijna alle relaties aan de voorkeur te hebben voor duurzame beleggingen wanneer ik deze optie voorleg. Zolang consumenten nog niet op eigen initiatief beleggingen selecteren op de mate van duurzaamheid, hebben adviseurs hierbij een belangrijke functie. Ik denk dat het onderwerp ‘duurzaamheid’ om deze reden een belangrijke plaats moet krijgen in de wettelijke en bovenwettelijke opleidingen binnen onze bedrijfstak.

Less is more

Nog te vaak zie ik dat bij beleggingsadvies adviseurs een rapport opstellen met talloze grafieken en tabellen waarbij het rapport al snel de 70 pagina’s overstijgt. Mijn ervaring is dat klanten deze rapporten nooit meer inkijken en tijdens presentaties na drie sheets het verhaal al niet meer volgen. Een enorm uitgebreid rapport is mooi, maar voegt het voor de klant ook echt iets toe? Ikzelf heb goede ervaringen met het per relatie maken van een relatief simpele PowerPoint-presentatie met globaal de volgende opbouw:

  • Hoe is jouw gezinssituatie;
  • Wat zijn jouw doelstellingen;
  • Wat is nu en later het te verwachten inkomen;
  • Welke uitgaven zijn er;
  • Wat zijn de bezittingen;
  • Wat zijn de schulden.

Bij een dergelijk overzicht is de relatie vanaf de eerste sheet betrokken. Men ziet dat het over hem of haar gaat en men herkent de geschetste situatie. Oftewel, men snapt wat er gebeurt. Wij rekenen dan de situatie door tot in het algemeen 85 jaar waarbij wij tevens rekening houden met een inflatieverwachting. Daarmee maken wij inzichtelijk op welke gebieden en in welke termijnen het verstandig is om nu al na te denken over extra voorzieningen.

Onderhoud

Als adviseurs moeten wij erop bedacht zijn, dat consumenten niet doordrongen zijn van het belang om mutaties aan ons door te geven. Bijvoorbeeld een nieuwe baan met een ander salaris en pensioenregeling. De gemiddelde consument heeft geen idee waarom je er verstandig aan doet om dit te melden aan de adviseur. Dat het nabestaandenpensioen op risicobasis bij de oude werkgever vervalt, is voor de gemiddelde consument abracadabra. Communicatie met onze relaties blijft daarom cruciaal.

Jacco van Egmond: ‘Communicatie met relaties blijft cruciaal.’

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Scildon: winstgevendheid boven volume

Scildon: winstgevendheid boven volume

“Het financieel resultaat is sterk gestegen, de solvabiliteit is goed en het aantal polissen ging omhoog.” Aldus Scildon bij de publicatie van het jaarverslag...

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Holistische benadering

Holistische benadering

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Duurzaam beleggen op zich zou niet het doel moeten zijn, wel het creëren van een samenleving die bomen...

Scildon beloont stoppen met roken direct met niet-rokerstarief bij ORV

Scildon beloont stoppen met roken direct met niet-rokerstarief bij ORV

Scildon hanteert bij de Lifestyle ORV voortaan meteen het niet-rokerstarief bij rokers die beloven binnen negen maanden te stoppen. Na negen maanden vraagt Scildon...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Scildon start viering 40-jarig jubileum met nieuwe merkbelofte

Scildon start viering 40-jarig jubileum met nieuwe merkbelofte

Scildon is de viering van haar 40-jarig bestaan gestart met een nieuwe merkbelofte: 'Zo simpel kan het zijn'. Pauline Derkman-Oosterom, CEO bij Scildon: "We zien...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...