Beleidsmaatregelen NVB doorlopende kredieten

Hangslot open via Pixabay

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je Vak! VVP 6-2020) In het voorjaar van 2020 heeft de NVB nieuwe beleidsmaatregelen gepubliceerd die onder andere de locked-up problematiek bij consumenten moeten voorkomen en oplossen.

Een consument wordt als locked-up aangemerkt als het huidige uitstaande saldo van zijn doorlopend krediet niet meer verantwoord is op basis van de leennormen en hij daardoor niet meer kan overstappen naar een andere aanbieder. Overigens is er géén sprake is van een locked-up situatie als het uitstaande saldo wel onverantwoord is en de vastgestelde limiet niet. Er kan dan door de bank een passend alternatief worden aangeboden, zoals een persoonlijke lening of een opnameblokkering. Het is de verantwoordelijkheid van de bank om te voorkomen dat klanten locked-up raken. Het is zeker niet de bedoeling dat zij misbruik maken van een locked-up situatie.

Bankbeleid bij locked-up situaties

Volgens de beleidsmaatregelen moeten de bij de NVB aangesloten banken continu in de gaten blijven houden of er sprake is van een locked-up situatie. Er moet dan een toetsing plaatsvinden aan de op dat moment geldende leennormen. Dit wordt actualisatie genoemd. Een bank kan dit op twee manieren doen: risicogestuurd en periodiek.

Bij risicogestuurde actualisatie monitort de bank de doorlopende kredieten en kijkt daarbij onder andere naar: het opname- en aflosgedrag; het uitnuttingspercentage (hoeveel procent van de limiet is opgenomen); het zich voordoen of in zicht komen bepaalde life events, zoals pensionering, relatiebreuk en verhuizing.

Bij periodieke actualisatie neemt de bank de doorlopende kredieten eens in de twaalf maanden onder de loep. Als de specifieke kenmerken van een doorlopend krediet en het acceptatiebeleid van de bank daartoe aanleiding geven, kan er door de bank worden afgeweken van de hierboven genoemde actualisatiemethoden. Er kan dan worden gedacht aan doorlopende kredieten met een beperkte opnameperiode en looptijd.

Bankbeleid bij relatiebreuk

Als een bank te maken krijgt met een relatiebreuk tussen twee klanten die hoofdelijk aansprakelijk zijn op een kredietovereenkomst, moet er onderzocht worden of een splitsing van het krediet mogelijk is. Hierbij wordt beoordeeld of de klanten op individuele basis hun aandeel in het krediet volgens de leennormen kunnen dragen. Als dit het geval is, kan het krediet worden gesplitst als de klanten dit wensen. Als volledige splitsing niet verantwoord is, legt de bank een alternatieve oplossing voor aan de klanten, waarbij volledige splitsing nog steeds het einddoel blijft. Als klanten dit willen, kan er eventueel voor worden gekozen om een deel van het krediet alvast te splitsen en de hoofdelijke aansprakelijkheid in stand te houden van het restant.

Maximale looptijd

Afhankelijk van het door de klant aangegeven bestedingsdoel van het doorlopend krediet zorgt de bank ervoor dat de specifieke kenmerken van het krediet hier zoveel mogelijk op aansluiten. Er kan daarbij worden gedacht aan een beperkte opnameperiode en looptijd.

Bankbeleid bij pensionering

Als de (theoretische) looptijd van het doorlopend krediet eindigt na de pensioengerechtigde leeftijd, dan moet de bank rekening houden het te verwachten pensioeninkomen om te beoordelen of het krediet verantwoord is. Hiermee sluit deze beleidsmaatregel aan op de Gedragscode Hypothecaire Financieringen.

Reactie toevoegen

 
En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Lindenhaeghe: NL Leert Door soms alternatief voor STAP

Lindenhaeghe: NL Leert Door soms alternatief voor STAP

Ook Lindenhaeghe biedt bepaalde Wft- en PE-opleidingen niet langer meer aan met het STAP-budget. De opleider: “De Toetsingskamer STAP van het UWV heeft ons...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Verplichte AOV: waar staan we?

Verplichte AOV: waar staan we?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het is al jaren een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: de verplichte AOV voor zelfstandigen....

Rechtsregels over aansprakelijkheid

Rechtsregels over aansprakelijkheid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het simpele feit dat men waarschuwt voor mogelijke aansprakelijkheid, heft die aansprakelijkheid...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...