Beleidsmaatregelen NVB doorlopende kredieten

Hangslot open via Pixabay

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je Vak! VVP 6-2020) In het voorjaar van 2020 heeft de NVB nieuwe beleidsmaatregelen gepubliceerd die onder andere de locked-up problematiek bij consumenten moeten voorkomen en oplossen.

Een consument wordt als locked-up aangemerkt als het huidige uitstaande saldo van zijn doorlopend krediet niet meer verantwoord is op basis van de leennormen en hij daardoor niet meer kan overstappen naar een andere aanbieder. Overigens is er géén sprake is van een locked-up situatie als het uitstaande saldo wel onverantwoord is en de vastgestelde limiet niet. Er kan dan door de bank een passend alternatief worden aangeboden, zoals een persoonlijke lening of een opnameblokkering. Het is de verantwoordelijkheid van de bank om te voorkomen dat klanten locked-up raken. Het is zeker niet de bedoeling dat zij misbruik maken van een locked-up situatie.

Bankbeleid bij locked-up situaties

Volgens de beleidsmaatregelen moeten de bij de NVB aangesloten banken continu in de gaten blijven houden of er sprake is van een locked-up situatie. Er moet dan een toetsing plaatsvinden aan de op dat moment geldende leennormen. Dit wordt actualisatie genoemd. Een bank kan dit op twee manieren doen: risicogestuurd en periodiek.

Bij risicogestuurde actualisatie monitort de bank de doorlopende kredieten en kijkt daarbij onder andere naar: het opname- en aflosgedrag; het uitnuttingspercentage (hoeveel procent van de limiet is opgenomen); het zich voordoen of in zicht komen bepaalde life events, zoals pensionering, relatiebreuk en verhuizing.

Bij periodieke actualisatie neemt de bank de doorlopende kredieten eens in de twaalf maanden onder de loep. Als de specifieke kenmerken van een doorlopend krediet en het acceptatiebeleid van de bank daartoe aanleiding geven, kan er door de bank worden afgeweken van de hierboven genoemde actualisatiemethoden. Er kan dan worden gedacht aan doorlopende kredieten met een beperkte opnameperiode en looptijd.

Bankbeleid bij relatiebreuk

Als een bank te maken krijgt met een relatiebreuk tussen twee klanten die hoofdelijk aansprakelijk zijn op een kredietovereenkomst, moet er onderzocht worden of een splitsing van het krediet mogelijk is. Hierbij wordt beoordeeld of de klanten op individuele basis hun aandeel in het krediet volgens de leennormen kunnen dragen. Als dit het geval is, kan het krediet worden gesplitst als de klanten dit wensen. Als volledige splitsing niet verantwoord is, legt de bank een alternatieve oplossing voor aan de klanten, waarbij volledige splitsing nog steeds het einddoel blijft. Als klanten dit willen, kan er eventueel voor worden gekozen om een deel van het krediet alvast te splitsen en de hoofdelijke aansprakelijkheid in stand te houden van het restant.

Maximale looptijd

Afhankelijk van het door de klant aangegeven bestedingsdoel van het doorlopend krediet zorgt de bank ervoor dat de specifieke kenmerken van het krediet hier zoveel mogelijk op aansluiten. Er kan daarbij worden gedacht aan een beperkte opnameperiode en looptijd.

Bankbeleid bij pensionering

Als de (theoretische) looptijd van het doorlopend krediet eindigt na de pensioengerechtigde leeftijd, dan moet de bank rekening houden het te verwachten pensioeninkomen om te beoordelen of het krediet verantwoord is. Hiermee sluit deze beleidsmaatregel aan op de Gedragscode Hypothecaire Financieringen.

Reactie toevoegen

 
Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe roept de sector op tijdig werk te maken van het PE-examen 2022-2025. De opleider noemt het zorgwekkend dat er tot nu toe 41 procent minder PE-examens...

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe heeft voor de elfde keer het Prinsjesdag Totaaloverzicht uitgebracht. De vakredactie van Lindenhaeghe heeft in de nacht na Prinsjesdag doorgewerkt om...

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

(Lindenhaeghe in Katern Ken je vak! in VVP 3, 2023) Zet drie mensen in één kamer, geef ze allemaal exact hetzelfde inkomen en dezelfde vaste lasten,...

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Dertien studenten hebben vrijdag hun diploma gekregen voor de opleiding Risk Management en Wft Basis. Tijdens de opleiding, die werd gefaciliteerd door IVA Business...

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe heeft FOI (gespecialiseerd in Finance en Vastgoed) overgenomen. Hiermee breidt Lindenhaeghe het aanbod uit naar het zakelijke domein. Edwin Deijs,...

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe doet voorstellen hoe Wet toekomst pensioenen en pensioenbedrag ineens te integreren zijn in de leennormen. Dit in haar reactie op de nog lopende internetconsultatie...

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

De financiële sector draagt een grote verantwoordelijkheid voor goede dienstverlening rondom het nieuw pensioenstelsel, stelt Lindenhaeghe. Het gaat hier om...

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Met de lancering van een geheel nieuwe website kondigen financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk aan dat de laatste stap om tot een volledige integratie van...

Klantbeheer anno 2023

Klantbeheer anno 2023

(Lindenhaeghe in rubriek Jouw Vakbekwaamheid in VVP 2) Als de financieel adviseur van nu een blik zou werpen op het takenpakket van een adviseur van dertig jaar...