Bij een ORV past geen wantrouwen

Partner in kennis Scildon foto

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn klanten op enig moment in gesprek te gaan over het belang van een ORV. Een recent overlijden in zijn vriendenkring sterkt hem in zijn overtuiging.

...

Het zijn vooral mannen met wie het lastig is om te praten over het belang van de ORV. Te vaak hoor ik als reactie opmerkingen in de trant van “jullie zetten mij dan maar bij de container als het zover is”. Grappig bedoeld, maar daar gaat het dus niet om. Ik probeer dit soort gesprekken dan ook altijd te voeren met de partner erbij. Ik probeer dan duidelijk te maken dat het de vraag is hoe je wilt dat je partner financieel achterblijft. Het valt me op, dat de partners in kwestie daar dan serieuzer op reageren. Op deze wijze komt er dan toch een gesprek dat het belang van de klanten dient.

Doelstellingen vastleggen

Wat ik essentieel vind is dat de doelstelling van het afsluiten van de ORV goed wordt besproken en vastgelegd. Soms verandert het leven van de consument gedurende de looptijd van de verzekering zodanig dat de ORV in de afgesloten vorm niet meer nodig is. Ook na het overlijden vind ik het belangrijk om samen met de nabestaanden die doelstelling weer centraal te stellen. Voor de nabestaanden gaat het om een groot kapitaal dat opeens beschikbaar komt. Het kan dan verleidelijk zijn om die mega dure auto te kopen of de hypotheek af te lossen. Uiteraard zijn de nabestaanden vrij in wat ze met het kapitaal gaan doen. Maar ik vind het mijn taak om in die situatie met hen om tafel te gaan zitten. Daarbij herinner ik hen eraan wat destijds ook weer de doelstelling van het afsluiten van de verzekering was. Bijna altijd zie ik dat de nabestaanden dan toch weer de uitkering gaan aanwenden voor dit oorspronkelijke doel.

Wantrouwen past niet

Ik zit al de nodige jaren in het vak. Over de wijze waarop veel verzekeraars meldingen van overlijden in behandeling nemen, ben ik niet positief. In toenemende mate ervaar ik achterdocht en wantrouwen. De behandelaars lijken vooral op zoek naar de vraag of zij iets kunnen vinden waardoor de maatschappij niet hoeft uit te keren. Voor mij is dat reden geweest om een aantal malen van primaire aanbieder te wisselen. Het gaat hier om een verzekering waarbij je te maken krijgt met mensen in een emotioneel moeilijke situatie. Daar past geen ontvangst gebaseerd op wantrouwen bij. Bij Scildon ervaar ik nu juist dat er gewerkt wordt binnen de menselijke verhoudingen. Men heeft aandacht voor de situatie van de nabestaanden. Ook merk ik dat het uitgangspunt anders is: de klant is te vertrouwen, tenzij het tegendeel blijkt.

Jack van Lier: ‘Fijn om samen te werken met een aanbieder die naar de toekomst kijkt.’

Gezondheid

Zo eenzelfde ontwikkeling zie ik bij de gezondheidsverklaring. Veel aanbieders fixeren zich op de gebeurtenissen rondom de gezondheid die zich bij de kandidaat verzekerde in het verleden hebben voorgedaan. Vooral bij aanbieders met zogenaamd de laagste premie wordt elke ‘oneffenheid’ gebruikt om te komen tot verhogingen van de premie of tot uitsluitingen. Ook hier vind ik het fijn om samen te werken met een aanbieder die juist naar de toekomst kijkt en eigenlijk alleen interesse heeft wat, gegeven de gebeurtenis in het verleden, het gezondheidsperspectief is in de komende jaren. Dat is een andere mentaliteit en doet meer recht aan waar het echt om gaat: risico’s inschatten.

Vroeger kwam het in ons vak wel eens voor dat wij als adviseurs zelf de gezondheidsverklaring voor de klant invulden. Die was ‘dus’ altijd kerngezond. Nu is dat traject terecht gescheiden. Ook daarbij zie ik verschillen tussen aanbieders. De goede aanbieder pakt niet meteen zijn rode potlood, maar gaat bij bepaalde antwoorden in gesprek met de klant om door te vragen. Zo hoort het en dan heeft de klant ook meer begrip voor de uitkomst van zo een proces.

 

KADER

Het kan zomaar gebeuren

Ik kende het echtpaar al langere tijd. Op enig moment kwam de ORV aan de orde. Besloten werd die op elkaars leven af te sluiten. Alles verliep prima. Een paar maanden nadat de verzekering was afgesloten voelde mevrouw zich niet helemaal goed en ging naar de huisarts. In eerste instantie leek er niets aan de hand. Maar kort daarna bleek het ernstig. Mevrouw kwam te overlijden. Ik betrapte mijzelf erop dat ik toen dacht: de verzekeraar in kwestie zal toch niet denken dat...

Het is hartstikke verkeerd dat die gevoelens opkomen en je als adviseur bang bent verdacht te worden dat je onder een hoedje hebt gespeeld met de klant. Ik heb het overlijden gemeld en de afhandeling van de verzekering begeleid. Op geen enkel moment hebben de mensen van Scildon mij het gevoel gegeven dat ze achterdocht hadden tegenover mijn klanten of mij. Ik weet het. Zo hoort het. Maar groot, groter, grootst en menselijk vertrouwen lijken steeds minder samen te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

(Kifid-uitspraak GC 2022-0153) Volgens de consument heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden door bij het oversluiten van de hypotheek niet zorg te dragen voor...

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon gaat met enkele kantoren een pilot draaien om te kijken of het periodiek meten va klanttevredenheid over de dienstverlening van financieel advieskantoren...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). “Het signaal dat de NHG heeft gegeven door het laten vervallen van de verplichting tot het...

Mooiste compliment? ‘Ik hoop dat je dit ook voor anderen doet’

Mooiste compliment? ‘Ik hoop dat je dit ook voor anderen doet’

(Partner in Kennis Scildon in VVP 6) Richardo Cruz Fortes is als consultant verbonden aan Expat Mortgages. Een onderneming met vestigingen in Amsterdam, Haarlem,...

De kracht van bottom-up innovatie

De kracht van bottom-up innovatie

(Robert Witteveen in VVP 6) Op zoek naar een nieuw product of dienst waar je graag de klant in de toekomst mee wilt verrassen? Vraag de medewerkers om met ideeën...

Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

(Partner in kennis Scildon in VVP 5-2021) Erfbelasting: de belasting die nabestaanden moeten betalen over een verkregen erfenis wordt door velen als de meest onrechtvaardige...

Veel consumenten verder dan hun adviseur

Veel consumenten verder dan hun adviseur

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) In januari 2022 is het dertig jaar geleden dat Teun Willem den Ouden begon met werken op het...

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...