CAR-verzekering

CAR-verzekering Werker

De CAR-verzekering is een combinatie van een AVB, met op de aannemersbranche toegespitste dekkingsrubrieken die het te bouwen object als middelpunt hebben. CAR staat voor Constructie All Risks. De CAR-verzekering is belangrijk voor het afdekken van financiële risico’s tijdens nieuwbouw of verbouw van bouwwerken en weg- en waterbouwkundige werken.

Net zoals de garageverzekering en de rechtsbijstandverzekering is de CAR-verzekering een rubriekenpolis. De door de aannemer gewenste dekking kan worden beperkt of uitgebreid door de keuze van de dekkingsrubrieken. Het is niet noodzakelijk om alle rubrieken te verzekeren, maar wel minimaal de rubriek ‘schade aan het werk’ zelf. Per rubriek gelden afzonderlijke verzekerde bedragen.

Onder ‘het werk’ in ‘schade aan het werk zelf’, worden de in de polis omschreven objecten, in aanbouw en/of gereed, verstaan. Daarnaast vallen hieronder ook alle op het bouwterrein aanwezige en voor de bouw bestemde materialen, zoals bouwmaterialen, constructies en onderdelen. Er is alleen dekking bij zaakschade. Risico’s van het opnieuw verrichten van verkeerd uitgevoerde werkzaamheden, vertragingsschade en boetes (bijvoorbeeld voor te late oplevering) zijn uitgesloten.

Aansprakelijkheid

Deze rubriek dekt in zijn algemeenheid de aansprakelijkheid aan derden voor schade, die het gevolg is van letsel of dood en/ of beschadiging en vernietiging of verlies van goederen tijdens de bouwperiode en/of de onderhoudstermijn.

Tijdens de bouw- en onderhoudstermijn dekt de rubriek ‘bestaande eigendommen opdrachtgever’ de schade die de opdrachtgever lijdt aan bestaande eigendommen waarbij de schade rechtstreeks is veroorzaakt door de uitvoering van het werk door of onder verantwoordelijkheid van een verzekerde.

De rubriek ‘hulpmateriaal’ dekt beschadiging – ongeacht de oorzaak – en diefstal van hulpmateriaal, zoals steigers, bekistingen, damwanden, keten, loodsen en hun inhoud, gereedschappen, machines en werktuigen.

Dekkingsperiode en verzekerden

De verzekering gaat in vanaf het moment dat met de bouwvoorbereiding wordt gestart en eindigt in beginsel bij de eerste oplevering. Het is mogelijk om een onderhoudstermijn (drie, zes of tot twaalf maanden na oplevering) mee te verzekeren.

Doorgaans zijn alle betrokken partijen meeverzekerd op de CAR-verzekering van het betreffende bouwproject. Vaak is de aannemer verplicht om de CAR-verzekering te sluiten. Dat de opdrachtgever zelf een CAR-verzekering sluit, komt ook voor. Als de aannemer de CAR-verzekering afsluit, heeft dat als nadeel dat als de aannemer failliet gaat, de schadeuitkering mogelijk in de failliete boedel verdwijnt. Als de opdrachtgever de CARverzekering sluit, heeft dat als nadeel dat hij de BTW niet kan verrekenen. Hij kan daar rekening mee houden door de verzekerde som te verhogen. Dat heeft wel een hoger verzekerd bedrag en dus een hoger premiebedrag tot gevolg. Ook particulieren kunnen een CARverzekering afsluiten als zij een huis of een aanbouw in eigen beheer uitvoeren.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP Academy: Opleiding Estate planner

VVP Academy: Opleiding Estate planner

Ben jij financieel adviseur, hypotheekadviseur, echtscheidingsadviseur, financieel planner of fiscalist (particulier gericht) en wil jij jezelf onderscheiden als...

VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

Zorgplicht is een belangrijke verantwoordelijkheid van financieel dienstverleners. Ondanks goede intenties kan het goed invullen van zorgplicht in de praktijk toch...

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

"Corona leverde mij zo’n drie uur extra tijd per dag op. Dat verdeelde ik als volgt: een uurtje extra slapen, een uurtje extra werken en een uurtje extra ontspannen",...

VVP Academy: Schrijven voor online

VVP Academy: Schrijven voor online

Online de aandacht pakken, vasthouden en vervolgens overtuigen lukt pas als je weet hoe mensen kijken, lezen en klikken. In de training 'Schrijven voor online' leer...

VVP Academy: Succesvol netwerken

VVP Academy: Succesvol netwerken

In je mailbox verschijnt een uitnodiging voor de zoveelste netwerkborrel. Eigenlijk moet je gaan, maar je bent absoluut geen liefhebber van zulke events. Want je...

Geen CIS-registratie bij pechhulp

Geen CIS-registratie bij pechhulp

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Het bestuur van de Stichting CIS heeft verzekeraars gevraagd om pechhulp niet langer te registreren in CIS. Oude meldingen...

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

De training ‘Van product gedreven naar klant gedreven werken’ gaat in op de vraag “hoe op een effectieve en natuurlijke manier cross-sales kunt...

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Werkgevers mogen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 hun oudere werknemers die maximaal 36 maanden verwijderd...

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Volgens Lindenhaeghe kunnen we Parijs halen als we dat willen (en dat gaat het uiteraard over klimaatdoelstellingen) en kan ook de financieel adviseur hier...

VVP Academy: Online persuasion

VVP Academy: Online persuasion

Ons online gedrag wordt veelal bepaald door onbewuste processen. Hoe reageert ons brein op verschillende stimuli? En hoe beïnvloed je dit gedrag om jouw marketingdoelen...