Creativiteit zit in de beperking

Jelle Bartels 2

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt de noodzaak van creativiteit. Innovatie wordt een luxe. Terwijl juist nu creativiteit (en innovatie) meer noodzakelijk is dan ooit tevoren.

In het laatste jaar is onze wereld veranderd. Kijk maar om je heen: je houdt (zo goed en kwaad als het gaat) anderhalve meter afstand, je werkt (veel) meer thuis en je draagt inmiddels een mondkapje. In onze sector is er, behalve het thuiswerken, nog niet veel aan de hand. Dat lijkt natuurlijk prettig, tegelijkertijd is het de doodsteek voor creativiteit.

Omdat je niet uit je comfortzone wordt gehaald, lijkt het erop dat veranderingen opeens gebeuren. Je wordt ‘overvallen’ door een gebeurtenis in je omgeving. ‘Opeens’ was er die kredietcrisis waar je mee moest dealen. Of stopte (verminderde) de provisie over bepaalde producten. Achteraf repareerde je de lekken. Deed je alles wat nodig was om de stop weer in het bad te krijgen. En gelukkig lukte dat bij velen ook nog. We blijken een veerkrachtige beroepsgroep. Ondernemers vinden dan alsnog de creativiteit om tot een oplossing te komen.

Je kunt je afvragen of dat gewenst is. Het brengt tenslotte veel stress mee. Veel adviseurs geven achteraf aan dat ze er toch wel eerder mee hadden willen beginnen. Onderzoeken of het niet anders had gekund. Of ze niet konden anticiperen op mogelijke schaarste die eraan kan komen.

Natuurlijk kun je niet met alles rekening houden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er mogelijkheden om creativiteit aan te zetten zonder al daadwerkelijk in een schaarste aan te komen. Begin met het in kaart brengen van de kernelementen in je bedrijf. Wat zijn de zaken die je op dit moment gebruikt om jouw bedrijf te runnen? Denk hierbij niet alleen aan je computer, je personeel of jezelf, maar ook aan onder andere je aantal gesprekken, je netwerk, je klanten, de marketing, je analyses en de partners waarmee je werkt. Je kunt daarvoor het Business Model Canvas gebruiken.

‘Denk je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg’

Creëer je eigen schaarste

Vervolgens creëer je je eigen schaarste. Haal je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg. Als wij deze de afgelopen jaren bij mensen uit het business model haalden, kregen wij flinke discussies: de adviseur kon echt niet zonder zijn kantoor (de huidige tijd laat natuurlijk anders zien). Haal steeds zaken weg waarvan jij (of je team) denkt dat ze ‘echt’ nodig zijn. Ga daarna creatief zoeken naar mogelijke oplossingen om toch je bedrijf voort te kunnen zetten. Houd vooral vol. Het eerste kwartier zal het misschien nog lastig zijn, maar geef het even tijd en je zult zien dat er waardevolle inzichten komen.

Vind je het op deze manier alsnog lastig, dan kun je nog een extra hulpmiddel gebruiken: haal hetgeen weg waarvan jij denkt dat het echt nodig is en vraag jezelf af hoe een ander (bijvoorbeeld een bedrijf uit een andere dienstverlening) ermee om zou gaan. Ik zeg je nu al dat een slager of een ict-er op een heel andere manier naar de waarde van het pand in zijn business model kijkt dan jij.

Doordat je kijkt naar schaarste binnen je business model, kun je nu al een aantal scenario’s achter de hand krijgen voor een eventuele volgende keer. Behalve dat het erg leuk is om dit met je team te doen, krijg je ook nog eens de mogelijkheid om bij een volgende uitdaging weer eerder terug te zijn op je oude niveau.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...