Creativiteit zit in de beperking

Jelle Bartels 2

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt de noodzaak van creativiteit. Innovatie wordt een luxe. Terwijl juist nu creativiteit (en innovatie) meer noodzakelijk is dan ooit tevoren.

In het laatste jaar is onze wereld veranderd. Kijk maar om je heen: je houdt (zo goed en kwaad als het gaat) anderhalve meter afstand, je werkt (veel) meer thuis en je draagt inmiddels een mondkapje. In onze sector is er, behalve het thuiswerken, nog niet veel aan de hand. Dat lijkt natuurlijk prettig, tegelijkertijd is het de doodsteek voor creativiteit.

Omdat je niet uit je comfortzone wordt gehaald, lijkt het erop dat veranderingen opeens gebeuren. Je wordt ‘overvallen’ door een gebeurtenis in je omgeving. ‘Opeens’ was er die kredietcrisis waar je mee moest dealen. Of stopte (verminderde) de provisie over bepaalde producten. Achteraf repareerde je de lekken. Deed je alles wat nodig was om de stop weer in het bad te krijgen. En gelukkig lukte dat bij velen ook nog. We blijken een veerkrachtige beroepsgroep. Ondernemers vinden dan alsnog de creativiteit om tot een oplossing te komen.

Je kunt je afvragen of dat gewenst is. Het brengt tenslotte veel stress mee. Veel adviseurs geven achteraf aan dat ze er toch wel eerder mee hadden willen beginnen. Onderzoeken of het niet anders had gekund. Of ze niet konden anticiperen op mogelijke schaarste die eraan kan komen.

Natuurlijk kun je niet met alles rekening houden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er mogelijkheden om creativiteit aan te zetten zonder al daadwerkelijk in een schaarste aan te komen. Begin met het in kaart brengen van de kernelementen in je bedrijf. Wat zijn de zaken die je op dit moment gebruikt om jouw bedrijf te runnen? Denk hierbij niet alleen aan je computer, je personeel of jezelf, maar ook aan onder andere je aantal gesprekken, je netwerk, je klanten, de marketing, je analyses en de partners waarmee je werkt. Je kunt daarvoor het Business Model Canvas gebruiken.

‘Denk je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg’

Creëer je eigen schaarste

Vervolgens creëer je je eigen schaarste. Haal je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg. Als wij deze de afgelopen jaren bij mensen uit het business model haalden, kregen wij flinke discussies: de adviseur kon echt niet zonder zijn kantoor (de huidige tijd laat natuurlijk anders zien). Haal steeds zaken weg waarvan jij (of je team) denkt dat ze ‘echt’ nodig zijn. Ga daarna creatief zoeken naar mogelijke oplossingen om toch je bedrijf voort te kunnen zetten. Houd vooral vol. Het eerste kwartier zal het misschien nog lastig zijn, maar geef het even tijd en je zult zien dat er waardevolle inzichten komen.

Vind je het op deze manier alsnog lastig, dan kun je nog een extra hulpmiddel gebruiken: haal hetgeen weg waarvan jij denkt dat het echt nodig is en vraag jezelf af hoe een ander (bijvoorbeeld een bedrijf uit een andere dienstverlening) ermee om zou gaan. Ik zeg je nu al dat een slager of een ict-er op een heel andere manier naar de waarde van het pand in zijn business model kijkt dan jij.

Doordat je kijkt naar schaarste binnen je business model, kun je nu al een aantal scenario’s achter de hand krijgen voor een eventuele volgende keer. Behalve dat het erg leuk is om dit met je team te doen, krijg je ook nog eens de mogelijkheid om bij een volgende uitdaging weer eerder terug te zijn op je oude niveau.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...