Creativiteit zit in de beperking

Jelle Bartels 2

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt de noodzaak van creativiteit. Innovatie wordt een luxe. Terwijl juist nu creativiteit (en innovatie) meer noodzakelijk is dan ooit tevoren.

In het laatste jaar is onze wereld veranderd. Kijk maar om je heen: je houdt (zo goed en kwaad als het gaat) anderhalve meter afstand, je werkt (veel) meer thuis en je draagt inmiddels een mondkapje. In onze sector is er, behalve het thuiswerken, nog niet veel aan de hand. Dat lijkt natuurlijk prettig, tegelijkertijd is het de doodsteek voor creativiteit.

Omdat je niet uit je comfortzone wordt gehaald, lijkt het erop dat veranderingen opeens gebeuren. Je wordt ‘overvallen’ door een gebeurtenis in je omgeving. ‘Opeens’ was er die kredietcrisis waar je mee moest dealen. Of stopte (verminderde) de provisie over bepaalde producten. Achteraf repareerde je de lekken. Deed je alles wat nodig was om de stop weer in het bad te krijgen. En gelukkig lukte dat bij velen ook nog. We blijken een veerkrachtige beroepsgroep. Ondernemers vinden dan alsnog de creativiteit om tot een oplossing te komen.

Je kunt je afvragen of dat gewenst is. Het brengt tenslotte veel stress mee. Veel adviseurs geven achteraf aan dat ze er toch wel eerder mee hadden willen beginnen. Onderzoeken of het niet anders had gekund. Of ze niet konden anticiperen op mogelijke schaarste die eraan kan komen.

Natuurlijk kun je niet met alles rekening houden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er mogelijkheden om creativiteit aan te zetten zonder al daadwerkelijk in een schaarste aan te komen. Begin met het in kaart brengen van de kernelementen in je bedrijf. Wat zijn de zaken die je op dit moment gebruikt om jouw bedrijf te runnen? Denk hierbij niet alleen aan je computer, je personeel of jezelf, maar ook aan onder andere je aantal gesprekken, je netwerk, je klanten, de marketing, je analyses en de partners waarmee je werkt. Je kunt daarvoor het Business Model Canvas gebruiken.

‘Denk je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg’

Creëer je eigen schaarste

Vervolgens creëer je je eigen schaarste. Haal je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg. Als wij deze de afgelopen jaren bij mensen uit het business model haalden, kregen wij flinke discussies: de adviseur kon echt niet zonder zijn kantoor (de huidige tijd laat natuurlijk anders zien). Haal steeds zaken weg waarvan jij (of je team) denkt dat ze ‘echt’ nodig zijn. Ga daarna creatief zoeken naar mogelijke oplossingen om toch je bedrijf voort te kunnen zetten. Houd vooral vol. Het eerste kwartier zal het misschien nog lastig zijn, maar geef het even tijd en je zult zien dat er waardevolle inzichten komen.

Vind je het op deze manier alsnog lastig, dan kun je nog een extra hulpmiddel gebruiken: haal hetgeen weg waarvan jij denkt dat het echt nodig is en vraag jezelf af hoe een ander (bijvoorbeeld een bedrijf uit een andere dienstverlening) ermee om zou gaan. Ik zeg je nu al dat een slager of een ict-er op een heel andere manier naar de waarde van het pand in zijn business model kijkt dan jij.

Doordat je kijkt naar schaarste binnen je business model, kun je nu al een aantal scenario’s achter de hand krijgen voor een eventuele volgende keer. Behalve dat het erg leuk is om dit met je team te doen, krijg je ook nog eens de mogelijkheid om bij een volgende uitdaging weer eerder terug te zijn op je oude niveau.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...