Creativiteit zit in de beperking

Jelle Bartels 2

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt de noodzaak van creativiteit. Innovatie wordt een luxe. Terwijl juist nu creativiteit (en innovatie) meer noodzakelijk is dan ooit tevoren.

In het laatste jaar is onze wereld veranderd. Kijk maar om je heen: je houdt (zo goed en kwaad als het gaat) anderhalve meter afstand, je werkt (veel) meer thuis en je draagt inmiddels een mondkapje. In onze sector is er, behalve het thuiswerken, nog niet veel aan de hand. Dat lijkt natuurlijk prettig, tegelijkertijd is het de doodsteek voor creativiteit.

Omdat je niet uit je comfortzone wordt gehaald, lijkt het erop dat veranderingen opeens gebeuren. Je wordt ‘overvallen’ door een gebeurtenis in je omgeving. ‘Opeens’ was er die kredietcrisis waar je mee moest dealen. Of stopte (verminderde) de provisie over bepaalde producten. Achteraf repareerde je de lekken. Deed je alles wat nodig was om de stop weer in het bad te krijgen. En gelukkig lukte dat bij velen ook nog. We blijken een veerkrachtige beroepsgroep. Ondernemers vinden dan alsnog de creativiteit om tot een oplossing te komen.

Je kunt je afvragen of dat gewenst is. Het brengt tenslotte veel stress mee. Veel adviseurs geven achteraf aan dat ze er toch wel eerder mee hadden willen beginnen. Onderzoeken of het niet anders had gekund. Of ze niet konden anticiperen op mogelijke schaarste die eraan kan komen.

Natuurlijk kun je niet met alles rekening houden. Gelukkig hoeft dat ook niet. Niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er mogelijkheden om creativiteit aan te zetten zonder al daadwerkelijk in een schaarste aan te komen. Begin met het in kaart brengen van de kernelementen in je bedrijf. Wat zijn de zaken die je op dit moment gebruikt om jouw bedrijf te runnen? Denk hierbij niet alleen aan je computer, je personeel of jezelf, maar ook aan onder andere je aantal gesprekken, je netwerk, je klanten, de marketing, je analyses en de partners waarmee je werkt. Je kunt daarvoor het Business Model Canvas gebruiken.

‘Denk je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg’

Creëer je eigen schaarste

Vervolgens creëer je je eigen schaarste. Haal je kantoorpand bijvoorbeeld eens weg. Als wij deze de afgelopen jaren bij mensen uit het business model haalden, kregen wij flinke discussies: de adviseur kon echt niet zonder zijn kantoor (de huidige tijd laat natuurlijk anders zien). Haal steeds zaken weg waarvan jij (of je team) denkt dat ze ‘echt’ nodig zijn. Ga daarna creatief zoeken naar mogelijke oplossingen om toch je bedrijf voort te kunnen zetten. Houd vooral vol. Het eerste kwartier zal het misschien nog lastig zijn, maar geef het even tijd en je zult zien dat er waardevolle inzichten komen.

Vind je het op deze manier alsnog lastig, dan kun je nog een extra hulpmiddel gebruiken: haal hetgeen weg waarvan jij denkt dat het echt nodig is en vraag jezelf af hoe een ander (bijvoorbeeld een bedrijf uit een andere dienstverlening) ermee om zou gaan. Ik zeg je nu al dat een slager of een ict-er op een heel andere manier naar de waarde van het pand in zijn business model kijkt dan jij.

Doordat je kijkt naar schaarste binnen je business model, kun je nu al een aantal scenario’s achter de hand krijgen voor een eventuele volgende keer. Behalve dat het erg leuk is om dit met je team te doen, krijg je ook nog eens de mogelijkheid om bij een volgende uitdaging weer eerder terug te zijn op je oude niveau.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...