Dag micromanagen, hallo vertrouwen

Eline de Wit Lemonade 2023

(Eline de Wit van Lemonade in de rubriek 'Cultuur' in VVP 2) Jong talent behouden. Het is allang niet meer ‘slechts een hrprobleem’, maar wordt bij steeds meer verzekeraars, banken en andere grote organisaties als algeheel bedrijfsrisico aangekaart. Heb je ze eindelijk met dure employer branding campagnes binnengehaald, lopen ze na een jaar de deur weer uit. Het kost bakken met geld, heeft een groot effect op de bedrijfscultuur en legt een hoge druk op achterblijvende medewerkers die eerst ‘het gat moeten dichten’, om vervolgens nieuw talent in te werken.

Waarom is dit toch zo lastig? Waarom willen die Millennials en Gen Z’ers niet gewoon langer bij je organisatie blijven? Het antwoord is simpel: de werkomgeving van vandaag is niet gemaakt voor de werkenden van nu.

We delen de werkvloer met vier generaties: Boomers, Gen X, Millennials en Gen Z, waarbij vooral de eerste twee genoemden de regels maken. En daar gaat het mis. Boomers en Gen X’ers komen uit een tijd waar werknemers elke dag op vaste tijden werken (hallo 9-5), tientallen jaren bij dezelfde werkgever blijven en elke dag (netjes gekleed) naar kantoor komen. Als beloning krijg je hiervoor een goed salaris en zijn er bonusstructuren. Iedereen blij. Of toch niet?

Nee dus. Millennials en Gen Z worden totaal niet enthousiast van deze manier van werken. Zij willen flexibele werktijden, vanuit verschillende locaties kunnen werken en verwachten vrijgelaten te worden in de uitvoering van hun werkzaamheden. Hoge salarissen motiveert ze niet per se, uitdaging, vrijheid en flexibiliteit des te meer.

Dit leidt tot frustraties op de werkvloer. Van alle generaties eigenlijk. Boomers en Gen X’ers klagen over ‘verwende’ Millennials, ‘luie’ Gen Z’ers en stellen dat het onmogelijk is aan de hoge verwachtingen van deze generaties te voldoen. Millennials en Gen Z’ers voelen zich op hun beurt niet thuis en zijn de ‘jeugd van tegenwoordig’ opmerkingen beu.

Het probleem is echter dat we niet zonder elkaar kunnen. Of nou ja. In het huidige arbeidsklimaat hebben Millennials en Gen Z’ers het eigenlijk zelfs voor het zeggen. Ze kunnen makkelijk switchen op het moment dat hun werkgever niet meer aan hun verwachtingen voldoet en doen dit dus ook regelmatig.

Vertrouwen

En dus is het tijd om de bedrijfsregels aan te passen. Of beter nog: los te laten. Dag micromanagen, hallo vertrouwen.

We weten allemaal dat als je een plant in een klein potje pot, deze voor altijd klein zal blijven. Terwijl diezelfde plant in vrijheid kan uitgroeien tot een enorme plant. Zullen sommige plantjes het niet overleven? Vast. Komt er wat wildgroei? Zeker weten. Maar juist dat zorgt voor nieuwe ideeën en innovaties die elk bedrijf zo hard nodig heeft. Tijd voor verandering.

Om het juiste talent aan te trekken en te behouden, hoef je eigenlijk maar drie dingen te doen. Heel simpel (maar niet per se makkelijk):

  1. Trek het juiste talent aan
  2. Zorg voor een open en eerlijke bedrijfscultuur
  3. Haal de regeltjes weg

Stap 1: Zorg ervoor dat je de juiste mensen in je bedrijf hebt. Wees superscherp in je hiring proces. Trek alleen echte toppers aan. Zoek werknemers die het bedrijf runnen alsof het hun eigen is. In welke functie dan ook.

Stap 2: Bouw een open bedrijfscultuur waarin feedback geven en ontvangen de normaalste gang van zaken is, in welk level je ook zit. Stem verwachtingen heel helder af en check regelmatig in met je medewerkers of verwachtingen van beide kanten nog overeenkomen.

Stap 3: Tijd om je werknemers het vertrouwen en de vrijheid te geven die ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Zonder micromanagen. Zonder bedrijfsregeltjes. Vakantiedagen? Zoveel jij nodig hebt. Werkuren? Wat overlappende tijd voor team meetings, maar kies verder vooral welke tijden handig zijn in jouw persoonlijke situatie. Kantoor of thuiswerken? Wat jij wil. Er is een kantoor als je dit fijn vindt en we raden je aan om af en toe eens langs te komen om te socializen, brainstormen en over strategie na te denken. Maar werk vooral vanuit je joggingbroek als je dat fijner vindt.

Stapjes

Klinkt dit laatste te spannend voor jouw organisatie? Je kunt het ook in stapjes doen. Begin eens met een aantal van de controls los te laten. Wellicht kun je medewerkers de mogelijkheid geven om (tijdelijk) vanuit het buitenland te werken of kun je flexibeler met werktijden worden om ruimte te geven aan jonge ouders.

Het komt erop neer dat je je werknemers behandelt als intelligente talenten in plaats van resources die door allerlei regels gemanaged moeten worden. Wanneer je dit doet, zul je verrast worden over de creativiteit die ontstaat en de loyaliteit van de jongere workforce. Plus, het scheelt een heleboel tijd voor je HRafdeling, die ze vervolgens kunnen gebruiken om een sterkere, open en eerlijke bedrijfscultuur neer te zetten. Win-win-win.

Ben jij op zoek naar manieren om jong talent bij je organisatie te houden? Neem vooral contact met me op, ik denk graag met je mee.

Eline de Wit: ‘Hoogste tijd om de bedrijfsregels aan te passen.’

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 28 april 2023

VVP stuur dit artikel svp direct door naar alle boardrooms van verzekeraars en banken, zodat de rechtlijnigheid doorbroken kan worden. Meer zelfverantwording op de werkvloer graag. Alvast bedankt.

Meer over
Poetsen

Poetsen

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees...

Lemonade nu ook actief op Britse markt

Lemonade nu ook actief op Britse markt

Het Verenigd Koninkrijk is het vierde land in Europa waar Lemonade nu beschikbaar is. Eerder ging Lemonade al live in Duitsland (2019), Nederland (2020) en Frankrijk...

Lemonade richt autoverzekeraar Lemonade Car op

Lemonade richt autoverzekeraar Lemonade Car op

Lemonade heeft Metromile, het data science-bedrijf dat zich richt op autodata, overgenomen voor een bedrag van 500 miljoen dollar. De know how wordt ingebracht in...

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Consumenten die een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering zoeken via Independer, kunnen vanaf nu ook kiezen voor Lemonade.Van origine Amerikaans is Lemonade...

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Lemonade Insurance NV en Rhion Versicherung AG. Op 2 april 2020 is Lemonade...

Lemonade daagt in Nederland conservatieve verzekeringswereld uit

Lemonade daagt in Nederland conservatieve verzekeringswereld uit

Lemonade is van start gegaan in Nederland. De sociale innovatieve verzekeraar wil de conservatieve verzekeringswereld uitdagen. Bij Lemonade kunnen klanten zich...

Van Ameyde partner van Lemonade

Van Ameyde partner van Lemonade

De internationale claims managers Van Ameyde zijn geselecteerd om de schades te behandelen voor de AI gestuurde verzekeraar Lemonade, die vorige week in Duitsland...

Allianz neemt belang in Lemonade

Allianz neemt belang in Lemonade

Allianz heeft een (onbekend) belang genomen in de sterk op kunstmatige intelligentie gebaseerde Amerikaanse verzekeraar Lemonade. Allianz omschrijft het belang als...