De adviseur nog altijd op nummer 1

Michel van Dam 2019

(Uit VVP 6-2020) Na zeventien jaar één van de bekende gezichten van Scildon te zijn geweest, beëindigt commercieel directeur Michel van Dam (62) zijn loopbaan. Reden om terug te kijken op zijn carrière, de samenwerking met het intermediair en zijn toekomstplannen.

Van Dam is “op dezelfde wijze in de bedrijfstak terecht gekomen als veel mensen: toevallig. Ik ben geboren en getogen in Utrecht. Na mijn middelbare school en militaire dienst ging ik direct het huis uit en werken. Mijn echtgenote – toen nog mijn vriendin – werkte al bij AMEV, het tegenwoordige ASR. Ik heb daar ook gesolliciteerd en werd begin jaren ‘80 aangenomen als schadecorrespondent. Opleidingen heb ik in de jaren erna in de avonduren gedaan: assurantiediploma’s en onder andere HEAO en een masteropleiding Marketing.

“Bij AMEV heb ik diverse functies gehad. Mijn toenmalige directeur was eind jaren ‘80 voorzitter van de Stichting Salvage (hulpverlening namens verzekeraars bij brand, storm en waterschade). Er moest in die tijd een landelijk netwerk worden opgezet en de samenwerking met brandweer, experts en gespecialiseerde schoonmaakbedrijven zou vanuit het Verbond van Verzekeraars en de Alarmcentrale VHD (Verzekeraarshulpdienst) verder worden geprofessionaliseerd. Ze zochten een manager daarvoor en ik gaf aan dat graag te willen doen. In 1990 trad ik dienst als manager Salvage bij het Verbond van Verzekeraars. Het was de bedoeling voor een jaar, maar uiteindelijk werden dat er vier. Een prachtige tijd met veel contacten met mensen van binnen en buiten de branche. De Stichting Salvage bestaat nog steeds en doet vind ik geweldig werk, ook voor het imago van de verzekeraars.

“In 1995 werd ik sectorleider bij Tiel-Utrecht (TU), destijds onderdeel van ING-groep. Ik heb de overstap gemaakt van het Verbond naar ING, omdat ik graag weer in een commerciële omgeving wilde werken. Daar heb ik eerst drie jaar het particuliere schadebedrijf mogen leiden en daarna de overstap naar het levenbedrijf gemaakt. In 2001 werd TU overgenomen door De Goudse en werd ik directeur Leven en AOV, ook een mooie periode. In 2004 kwam Legal & General (nu Scildon) in beeld. Nooit spijt van gehad. Een fantastisch bedrijf met mensen die grote passie hebben voor hun vak en voor kwaliteit. En een bedrijf waar de samenwerking met het intermediair op nummer één staat, tot op de dag van vandaag!

Professionaliteit fors verbeterd

“Wanneer ik naar het begin van mijn loopbaan terugkijk naar onze branche en nu, is niet alles beter maar is er wel veel ten goede veranderd voor de klant. Niet alleen is de kennis van het onafhankelijk intermediair enorm verbeterd, er bestaat ook een veel professionelere houding richting aanbieders. De adviseur van nu is objectiever, kritischer en zelfbewuster en positioneert zich terecht als ‘inkoper’ namens de klant die hij of zij vertegenwoordigt.

“In de afgelopen jaren werd het intermediair door aanbieders zowel de hemel in geprezen als door partijen opzijgezet als ‘verleden tijd’. Als Scildon hebben we altijd onvoorwaardelijk in het intermediair geloofd: voor levensverzekeringen en pensioen is een financieel advies echt nodig! We hielden dat standpunt ook vast tegen adviezen van duurbetaalde consultants in.

Maar ik heb me wel eens afgevraagd: zien wij iets over het hoofd wat grote partijen wel zien? Blijkbaar niet, want inmiddels is het beeld bij vrijwel al die partijen gekanteld en het geloof in de toegevoegde waarde van het intermediair als distributiekanaal weer helemaal terug.

‘Advieskantoren evolueren naar lokale adviescentra voor financiële vraagstukken’

Digitalisering

Natuurlijk zullen adviseurs wel mee moeten met de trend van digitalisering om te kunnen voortbestaan. Door corona is een groot deel van het intermediair inmiddels gewend aan webcam advisering en dat is een goede stap. Een slag naar efficiëntere bedrijfsvoering en administratie en goede compliance wordt de komende jaren door een aantal kantoren nog gemaakt. Dat kan door samenwerking met een serviceprovider of door het kantoor zelf strak te managen. Kijk ook naar de mogelijkheden in de snelheid van aanvragen van een hypotheeklening, of dichter bij huis voor mij, het aanvragen van een ORV.

Ik ben ervan overtuigd dat advieskantoren evolueren naar lokale adviescentra voor financiële vraagstukken. Zeker nu er nog meer bankfilialen verdwijnen. Voorwaarde voor succes is dat de adviseurs consequent de klant op nummer 1 zet.

En nu...

Ik kan terugkijken op prachtige tijd en heb dit met ontzettend veel plezier en passie gedaan. Nu komt er meer tijd voor hobby’s en familie. Hopelijk krijgen we het virus snel onder controle.

En zodra het weer kan, willen mijn vrouw en ik graag reizen maken. Als eerste naar onze dochter in Singapore die we al een jaar niet meer hebben gezien.

En voor de rest? Ik ga daar de komende periode eens over nadenken tijdens het toeren op mijn motorfiets.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacqueline Klaarenbeek - PGM Pensioen Management B.V. 4 februari 2021

Beste Michel, dank voor al die jaren van jouw nimmer aflatende positieve instelling en dank voor al je inspanning voor ons als professioneel pensioenadviseurs. Geniet van morgen want morgen is niet beloofd !

Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

(Partner in kennis Scildon in VVP 5-2021) Erfbelasting: de belasting die nabestaanden moeten betalen over een verkregen erfenis wordt door velen als de meest onrechtvaardige...

Veel consumenten verder dan hun adviseur

Veel consumenten verder dan hun adviseur

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) In januari 2022 is het dertig jaar geleden dat Teun Willem den Ouden begon met werken op het...

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...

Scildon introduceert nieuwe lifecycles pensioen

Scildon introduceert nieuwe lifecycles pensioen

Afgelopen zomer heeft Scildon het nieuwe Scildon Pensioen geïntroduceerd, een beschikbare premieregeling voor het MKB. Zoals eerder aangekondigd komt Scildon...

Drempels wegnemen

Drempels wegnemen

(Rondetafelgesprek met partners ABN Amro, AnsvarIdéa, Centraal Beheer, Financieel Zeker, Lot Hypotheken en Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021)...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Scildon: nieuw pensioen biedt ‘100%-snapgarantie’

Scildon: nieuw pensioen biedt ‘100%-snapgarantie’

Scildon heeft maandag het nieuwe Scildon Pensioen geïntroduceerd. Deze collectieve beschikbare premieregeling, die het Prisma Pensioen vervangt, is specifiek...

Blinde vlek voor adviseur en accountant

Blinde vlek voor adviseur en accountant

(Partner in kennis Scildon in VVP-special Business Support 2021) “Veel ondernemers realiseren zich onvoldoende welk financieel risico zij lopen als een zakelijke...

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon is deze week een campagne gestart om de compagnonsverzekering meer onder de aandacht van financieel adviseurs te brengen. Een compagnonsverzekering is een...