De kracht van bottom-up innovatie

Rikkert Koelewijn 2021

(Robert Witteveen in VVP 6) Op zoek naar een nieuw product of dienst waar je graag de klant in de toekomst mee wilt verrassen? Vraag de medewerkers om met ideeën te komen en gegarandeerd leidt dit tot succesvolle innovatie, want wie anders dan zij horen en zien elke dag wat de behoeftes van de klant zijn, wat er goed gaat, wat er beter kan? In een project bij Scildon is deze werkwijze met succes toegepast.

Bottom-up innovatie is eigenlijk niet meer of minder dan een traject waarbij de medewerkers op de werkvloer worden gevraagd om hun creativiteit los te laten op een specifiek vraagstuk. Zo was dit ook bij Scildon het geval. De ORV stond al langere tijd min of meer stil in haar ontwikkeling terwijl er in de maatschappij tal van veranderingen plaatsvinden waar (nog) niet op werd ingespeeld. Voor Ingrid Oudhuis (directeur Businessline Particulier) was dit de reden om de medewerkers te vragen het creatieve deel van hun brein te activeren en met ideeën te komen.

Nu weet iedereen dat het ophalen van ideeën niet de meest uitdagende opdracht is. De medewerkers zien elke dag, door hun veelvoud aan klantcontacten, exact waar de kansen liggen. Het is uitdagender om de stap van idee naar resultaat te zetten. Hiervoor werd het ideeëngeneratie en realisatieplatform XiBE.nl ingezet. Dit is het enige platform in Nederland dat het volledige potentieel van inspiratie, creativiteit en innovatie van organisaties omzet in daadkracht. XiBE legt de focus op realisatie, resultaat en succes. Dat is het vliegwiel voor voortdurende verbetering, ontwikkeling en innovatie.

Meer dan een digitale ideeënbus

Terug naar de praktijk. Bij Scildon werden negen medewerkers gevraagd hun afdeling te vertegenwoordigen in het platform. Zij kregen, na een centrale kick off, vijf dagen de ruimte om ideeën uit hun achterban op te halen en in te brengen in XiBE. Dat werden er maar liefst zestig, uiteenlopend van nieuwe productfeatures tot nieuwe diensten en services. Rikkert Koelewijn (een van de deelnemers en Deskaccount manager bij Scildon): “Gebruikers van XiBE kunnen elkaars ideeën in het platform direct verrijken en aanvullen. Creativiteit en samenwerking wordt hiermee gestimuleerd wat tot betere concepten leidt”.

De eerste stap was hiermee gezet. Oudhuis had als doel gesteld om twee ideeën uit te gaan werken. Maar welke zouden dit worden? Hier kwam de samenwerking tussen medewerkers en management volledig tot z’n recht. Op basis van gezamenlijk opgestelde selectiecriteria werden de ideeën in een tweetraps aanpak teruggebracht tot uiteindelijk vijf ideeën. Eerst selecteerden twee moderators tien ideeën en vervolgens bracht het management het aantal terug tot vijf. Via XiBE verloopt de weging transparant en objectief: de deelnemers konden de afwegingen zien en erop reageren.

Wisdom of the crowd

Deze vijf ideeën moesten vervolgens tijdens een innovatie-event in een pitch van maximaal vijf minuten worden gepresenteerd aan het voltallige personeel. Daarna was er ruimte tot het stellen van vragen. Maar welke ideeën zouden er met de hoogste eer gaan strijken? Zowel management als de medewerkers bleken een voorkeur te hebben voor dezelfde ideeën.

Tijd voor transpiratie. Ook dit belangrijke deel van het project is met behulp van het XiBE platform opgepakt en uitgewerkt. In het dashboard van XiBE is goed te volgen in welk stadium het project zich bevindt. Tevens kunnen al relevante documenten in een handomdraai worden geupload zodat 24x7 alle betrokkenen weten hoe het project ervoor staat. Scildon bracht het agile werken in en Koelewijn voegde daar design thinking en Lean startup aan toe. “Een idee, gecombineerd met een goed team en de juiste tooling heeft grote kans om een uiteindelijk succesvolle innovatie te worden, daar geloof ik heilig in.”

Rikkert Koelewijn:‘Boost voor de organisatie.’

Scildon heeft zich bij monde van Ingrid Oudhuis en Rikkert Koelewijn enthousiast getoond over het gebruik van het ideeëngeneratie- en realisatieplatform (XiBE.nl). Koelewijn: “Het is fijn om één omgeving te hebben waarin het innovatieproject van a tot z kan worden uitgevoerd en gevolgd.”

Daarnaast heeft Oudhuis de bevestiging gezien van bottom-up innovatie: “Prachtig om te zien hoe creatief onze collega’s zijn en hoe ambitieus ze zijn om de geselecteerde ideeën te realiseren. Dit geeft de organisatie een enorme boost”.

Scildon wil graag minimaal één en het liefst beide innovaties in de markt lanceren. Mooie bijvangst voor Scildon is dat er nog veel meer bruikbare ideeën in de funnel staan. Zodra de tijd rijp is zal deze funnel weer worden geactiveerd. n

Robert Witteveen is met First Day Advisory Group partner van XiBE. Meer informatie over XiBE: robert.witteveen@fdag.nl

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blinde vlek voor adviseur en accountant

Blinde vlek voor adviseur en accountant

(Partner in kennis Scildon in VVP-special Business Support 2021) “Veel ondernemers realiseren zich onvoldoende welk financieel risico zij lopen als een zakelijke...

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon is deze week een campagne gestart om de compagnonsverzekering meer onder de aandacht van financieel adviseurs te brengen. Een compagnonsverzekering is een...

Scildon stimuleert stoppen met roken

Scildon stimuleert stoppen met roken

Scildon start een brede pilot waarbij consumenten die gaan stoppen met roken direct al in aanmerking komen voor de niet-rokerskorting bij overlijdensverzekeringen....

Scildon kijkt met gemengde gevoelens terug op 2020

Scildon kijkt met gemengde gevoelens terug op 2020

Scildon, dat samenwerkt met 3.500 adviseurs, kijkt in haar jaarverslag over 2020 met gemengde gevoelens terug. Hoewel het coronavirus grote impact had op de samenleving...

Het begint bij jezelf

Het begint bij jezelf

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid...

Goed idee: veiligheidsgordel als extra optie bij uw auto?

Goed idee: veiligheidsgordel als extra optie bij uw auto?

Denkt u zich eens de situatie in dat de overheid in nederland nooit de wijsheid had gehad om te eisen dat auto’s voorzien zijn van een veiligheidsgordel....

Scildon gaat fors investeren in digitalisering

Scildon gaat fors investeren in digitalisering

Scildon gaat fors investeren in de digitalisering van haar dienstverlening, aldus CEO Gert Jan Fritzsche tijdens een digitaal congres voor 350 relaties. Scildon...

Onmisbaar missiewerk

Onmisbaar missiewerk

(Rondetafel met kennispartners in VVP-special 'Verzekerd van je huis!') ‘Verzekerd van je huis’ is het overkoepelend thema van deze VVP-special, maar...

Verzekerd van je huis!

Verzekerd van je huis!

ORV en hypotheekbescherming vormen de onderwerpen van de nieuwe VVP-special ‘Verzekerd van je huis!’, oplossingen die het verdienen om door de adviseur...

Allianz, TAF, Nh1816 en Scildon winnen Particuliere prijzen Adfiz Prestatie Onderzoek

Allianz, TAF, Nh1816 en Scildon winnen Particuliere prijzen Adfiz Prestatie Onderzoek

Allianz, Nh1816, Scildon en TAF hebben de particuliere prijzen weggesleept in het Adfiz Prestatie Onderzoek 2020. De winnaars per categorie: Particulier Schade:...