De lopende doden

Jelle Bartels 2015

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020!

Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich, net als wij, druk om de manier waarop wij (als mens) met ons werk omgaan. Het is volgens ons de middengroep waar de grootste uitdaging ligt. Deze groep hangt naast hun jas elke dag ook hun betrokkenheid aan de kapstok. Ze werken hard, maar niet met hun hart. En dat is ontzettend verdrietig. En niet hun schuld.

Dit zijn namelijk de mensen die buiten jouw bedrijf wél betrokken zijn. Ze voeren hun passie uit op andere plekken dan jouw bedrijf: ze hebben een geweldige hobby, steken uren tijd in de sportclub van hun kinderen of zijn bijvoorbeeld mantelzorger. Ze willen dus wel, maar ze voelen er bij jouw bedrijf geen kans voor. En dat is zonde. Ik ken namelijk geen werkgever die geen betrokken medewerkers wil.

Stel je eens voor dat ze zich zo betrokken bij jouw bedrijf zouden voelen als dat ze voor hun hobby of vrijwilligerswerk zouden zijn? Kun je je enigszins voorstellen wat voor verschil dat voor jouw bedrijf zou maken? Voor jouw klanten? Voor de collega’s onderling? Voor het resultaat? De impact zal immens zijn.

Hoger doel

Gelukkig geeft Sinek in zijn boek handvatten mee voor leiders die hun organisatie naar het volgende niveau willen brengen:

– start met het bepalen van een hoger doel. Een doel waarmee jouw organisatie de wereld wilt verbeteren. Mensen verbinden zich niet aan targets, maar aan betekenis;

– bouw een team van vertrouwen. Mensen moeten op elkaar kunnen vertrouwen. Schouder aan schouder kunnen en willen staan. In goede én in slechte tijden;

– leer van waardige rivalen. Stop met denken in concurrentie. Degene die jou het meest frustreert, laat waarschijnlijk dingen zien die je zelf nu niet hebt. Leer ervan! Leer van je rivaal om zelf beter te worden, niet om de ander te verslaan;

– bereid je voor op existentiële flexibiliteit. Bedrijven die zich vasthielden aan hun eigen gelijk brachten zich aan de rand van de afgrond. Blijf flexibel en kijk met een open mind naar wat de toekomst brengt. Acteer erop, in plaats van ertegen te vechten.

– toon moed om te leiden. Wees zelf het voorbeeld. Veel leiders zijn niet gewend om te falen. Falen is echter de enige zekerheid die we hebben. Steun je collega’s. Elke fout is er een om te leren, niet om af te straffen. Het is jouw taak om het voorbeeld te zijn. Hierdoor bouw je ook weer aan vertrouwen (zie punt 2).

‘De impact zal immens zijn’

Droom

Ik zie de toekomst zonnig tegemoet. Steeds meer bedrijven zijn actief bezig met het verhogen van betrokkenheid van hun medewerkers. Het is mijn droom om mijn kinderen (16,16,14,11 en 10) zodra zij gaan werken een keuze te kunnen laten maken tussen duizenden bedrijven waarbij de betrokkenheid uit minimaal meer dan 25 procent van de werknemers bestaat. Ik ben hier dagelijks mee bezig, maar dat kan ik niet alleen. Ik heb jou hard nodig! Doe je met me mee en start ook jij met het verhogen van betrokkenheid in 2020?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....