De verandering de baas
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen. Dan heb je een beeld nodig van de strategie van jouw financieel advieskantoor. Nu en in de toekomst.
Je hebt wel al een voordeel: ondanks de veranderingen in het verleden besta je nog steeds! Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Advies blijft altijd nodig. Met jouw antwoord op onderstaande zes thema’s vergroot je de kans om ook in de toekomst relevant te blijven.
Markt en portfolio
Welke markt wil je (blijven) bedienen en wat neemt deze markt bij je af? Hoe ziet dit er idealiter uit? Denk hierbij niet alleen aan ‘particulier en zakelijk’. Maak een verdiepingsslag. Ook jouw bedrijf maakt onderscheid. Als je weet wie je bedient en wat je daar werkelijk levert, kun je gerichter ondernemen. En dat scheelt weer in de (marketing) portemonnee.
Innovatie en vernieuwing
Verandering is er altijd. Of je nu wilt of niet. Wat zijn de vernieuwingen waarmee je jouw kantoor naar het volgende plan brengt? Hoe zorg jij voor het excellente advies? Welke nieuwe manieren ga je daarvoor inzetten? Wat moet je vernieuwen en wat is leuk om te doen?
Winstgevendheid en middelen
Hoe is het gesteld met je winstgevendheid? Nu én in de toekomst? Wat is je ideale en gezonde marge? Wat wil je investeren? Wat moet je investeren? Welke middelen heb je minimaal nodig?
Cultuur en gedrag
De tevredenheid van je klanten is voor het grootste deel afhankelijk van de cultuur binnen je bedrijf en het gedrag dat daarmee gepaard gaat. Hoe gaat het nu? Ben je tevreden? Is het een 10+? Wat moet je doen om het te krijgen? En wat moet je doen om het te behouden?
Persoonlijke ontwikkeling en meesterschap
Waar moeten jouw mensen meester in worden/zijn voor de ideale klantgroep? Wat moeten ze daarvoor ontwikkelen? Hoe is het nu en hoe ziet het eruit als het ideaal is? Wat verwacht de klant? Kijk niet alleen vakinhoudelijk, maar zeker ook naar vaardigheden.
Inzetbaarheid en productiviteit
Hoeveel van je tijd besteed je waaraan en hoe zou dat ideaal zijn? Waar ben je de hele dag mee bezig en draagt dat bij aan de beleving van de klant? Wat wil je blijven doen en wat moet vooral niet meer?. Tijd is de meest kostbare factor van mensen. Wees zuinig op je tijd, eenmaal gegeven kun je het nooit meer terug krijgen.
‘Ondanks alle veranderingen besta je nog steeds!’
Als je een antwoord formuleert op deze zes thema’s zal je zien dat het antwoord van het ene thema direct een ander thema raakt. Daarom is het goed om ze allemaal in beeld te hebben. Stel je besluit een (nieuw) CRM-systeem aan te schaffen. Dan heeft dit direct consequenties voor onder andere je winst, meesterschap (opnieuw opleiden), en productiviteit (want tijdverlies door het nieuwe systeem). Breng je strategie op deze manier in kaart. Je begint met hoe het nu is en maakt dan een stap naar hoe je het wilt hebben. Op deze manier krijg je snel de projecten voor de toekomst in zicht. Zo hou je grip op je bedrijf. Ook als je te maken krijgt met omstandigheden die buiten jezelf liggen.
Reactie toevoegen
Meer over
Duizend dagen om je belofte waar te maken
De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....
Hoe betaal jij onze kinderen terug?
Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...
Je data in ruil voor een polis
Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...
Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...
Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...
Innoveren: eten of gegeten worden
Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...
Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses
Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...
Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy
Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...
Voorstelling 'Geld zingt' doorbreekt laatste taboe
Jelle Bartels (Next Step Factory) brengt samen met Martin Spee (onder andere de keuzeknikker) het allerlaatste taboe op een ludieke manier ter sprake in de voorstelling...
"Met een boek kunnen we nog sneller een grotere groep mensen bereiken." Aldus Jelle Bartels en Lambert Becks (leefnu!) bij de presentatie van hun boek...
"haal een streep door execution only"
“Haal een streep door execution only bij complexe producten. Slecht voor de klant en dus ook slecht voor de financiële sector als geheel”, aldus...