Digitale valkuil

section1_page2_article53_1.jpg

De dienstverlening van grote concerns in Nederland is de laatste twintig jaar aanzienlijk verbeterd. Wie tegenwoordig een vraag of een probleem heeft, wordt doorgaans vriendelijk te woord gestaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, met soms hele nare gevolgen, maar gemiddeld genomen gaat het echt beter in dienstverlenend Nederland. Het grote verschil is dat klantbelang nuvaak beleid van concerns is geworden, ook al is dit nog lang niet op elke afdeling doorgedrongen. Vroeger was de klant hoofdzakelijk een melkkoe, die zijn mond moest houden. En voor wie dit niet helemaal duidelijkis, denk nog maar eens terug aan hoe grote energiemaatschappijen en kabelexploitanten jou als klant zo’n twintig jaar geleden te woord stonden.

Efficiency, stroomlijning van processen, standaardisering, kostenbesparing. Het zijn nu dé toverwoorden van de grote concern in de financiële sector. Om te kunnen overleven, moeten er maatregelen worden genomen. Maar maatregelen die het klantbelang niet voorop stellen, hebben uiteindelijk geen zin. Als je klanten niet meer worden gehoord, creëer je voor je concern een groot probleem.

Als voorbeeld geef ik graag mijn ervaringen met Outlook van Microsoft. Ik ben slechts gebruiker, geen vakspecialist. Nadat ik netjes van Microsoft te horen heb gekregen dat er een update had plaatsgevonden (om Outlook nog gebruikersvriendelijker te maken), ging het mis. Ik kan geen bestanden meer openen. Dat ligt niet aan providers, computerinstellingen. En veel mensen met mij blijken hetzelfde probleem te hebben. Dit probleem is na een half jaar nog niet opgelost.

Een hele kleine opsomming van feiten. Als je belt (als je een telefoonnummer kunt vinden, want makkelijk is het niet) krijg je iemand aan de lijn die verwijst naar de chatmogelijkheid. Als je dat doet, wordt je probleem niet opgelost. Ik heb het vijf keer met andere experts geprobeerd, maar ze kwamen er niet uit. Uiteindelijk heb ik een telefoonnummer van een specialistenteam gekregen. Maar die konden me niet helpen, zij verwezen terug naar de chatfunctie. Uiteindelijk werd mij de oplossing aangereikt: de community. Hier kun je vragen stellen die worden beantwoord door de community (gebruikers en experts van Microsoft). Je vraag wordt hier echter ook niet beantwoord. Wel veel instemming van medegebruikers met hetzelfde probleem. Eens in de maand komt er een zinnetje van een expert van Microsoft in beeld. Zij zeggen dat er drie weken terug een nieuwe update is geweest en dat ze ervan uitgaan dat alles inmiddels weer werkt. Als je teruggeeft dat dit niet het geval is, blijft het zeker weer een maand stil, waarna er een nieuwe dooddoener komt.

Microsoft krijgt van mij het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland. Laat de sector niet in deze digitale valkuil trappen. Een klant wil graag goed geholpen worden. Met ‘zoekt u het maar lekker zelf uit’ red je het niet, hoe efficiënt en goedkoop je je bedrijf ook hebt ingericht. Veel leesplezier met dit vakblad dat nog gewoon heel ouderwets in papieren vorm wordt verspreid.

‘Microsoft krijgt het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland’

Reactie toevoegen

 
Editie
a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. hypotheken breidt haar productaanbod definitief uit met de DigiThuis hypotheek. Het voltooien van de hypotheekaanvraag verloopt snel en digitaal via een aparte...

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Voor het eerst heeft een vestiging van De Hypotheker een hypotheekaanvraag voor acceptatie ingediend bij Aegon met gebruik van Basis Registratie Personen (BRP)....

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

Ondernemersplein over naar website KvK

Ondernemersplein over naar website KvK

Omzetten van het Ondernemersplein naar de website van de KvK voor de zomer van 2019. Dat is een van de actiepunten in de eerder deze week gepubliceerde NL DIGIbeter...

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Het kabinet wacht de ervaringen met de digitale zorgpolis af, alvorens te bezien of het principe van 'elektronische verstrekking, tenzij bezwaar van de verzekeringnemer'...

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit...

AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Bezwaar aanslag IB gedigitaliseerd

Bezwaar aanslag IB gedigitaliseerd

De Belastingdienst heeft bezwaar maken tegen een aanslag inkomstenbelasting daadwerkelijk makkelijker gemaakt met de online bezwaarvoorziening (OBV). Bijlagen kunnen...

Hoe digitaal toegankelijk bent u?

Hoe digitaal toegankelijk bent u?

Is uw website ook geschikt voor mensen met een visuele en/of auditieve beperking? De Wet gelijke behandeling op grond van handicap en chronische ziekte is ook...