Digitale valkuil

section1_page2_article53_1.jpg

De dienstverlening van grote concerns in Nederland is de laatste twintig jaar aanzienlijk verbeterd. Wie tegenwoordig een vraag of een probleem heeft, wordt doorgaans vriendelijk te woord gestaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, met soms hele nare gevolgen, maar gemiddeld genomen gaat het echt beter in dienstverlenend Nederland. Het grote verschil is dat klantbelang nuvaak beleid van concerns is geworden, ook al is dit nog lang niet op elke afdeling doorgedrongen. Vroeger was de klant hoofdzakelijk een melkkoe, die zijn mond moest houden. En voor wie dit niet helemaal duidelijkis, denk nog maar eens terug aan hoe grote energiemaatschappijen en kabelexploitanten jou als klant zo’n twintig jaar geleden te woord stonden.

Efficiency, stroomlijning van processen, standaardisering, kostenbesparing. Het zijn nu dé toverwoorden van de grote concern in de financiële sector. Om te kunnen overleven, moeten er maatregelen worden genomen. Maar maatregelen die het klantbelang niet voorop stellen, hebben uiteindelijk geen zin. Als je klanten niet meer worden gehoord, creëer je voor je concern een groot probleem.

Als voorbeeld geef ik graag mijn ervaringen met Outlook van Microsoft. Ik ben slechts gebruiker, geen vakspecialist. Nadat ik netjes van Microsoft te horen heb gekregen dat er een update had plaatsgevonden (om Outlook nog gebruikersvriendelijker te maken), ging het mis. Ik kan geen bestanden meer openen. Dat ligt niet aan providers, computerinstellingen. En veel mensen met mij blijken hetzelfde probleem te hebben. Dit probleem is na een half jaar nog niet opgelost.

Een hele kleine opsomming van feiten. Als je belt (als je een telefoonnummer kunt vinden, want makkelijk is het niet) krijg je iemand aan de lijn die verwijst naar de chatmogelijkheid. Als je dat doet, wordt je probleem niet opgelost. Ik heb het vijf keer met andere experts geprobeerd, maar ze kwamen er niet uit. Uiteindelijk heb ik een telefoonnummer van een specialistenteam gekregen. Maar die konden me niet helpen, zij verwezen terug naar de chatfunctie. Uiteindelijk werd mij de oplossing aangereikt: de community. Hier kun je vragen stellen die worden beantwoord door de community (gebruikers en experts van Microsoft). Je vraag wordt hier echter ook niet beantwoord. Wel veel instemming van medegebruikers met hetzelfde probleem. Eens in de maand komt er een zinnetje van een expert van Microsoft in beeld. Zij zeggen dat er drie weken terug een nieuwe update is geweest en dat ze ervan uitgaan dat alles inmiddels weer werkt. Als je teruggeeft dat dit niet het geval is, blijft het zeker weer een maand stil, waarna er een nieuwe dooddoener komt.

Microsoft krijgt van mij het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland. Laat de sector niet in deze digitale valkuil trappen. Een klant wil graag goed geholpen worden. Met ‘zoekt u het maar lekker zelf uit’ red je het niet, hoe efficiënt en goedkoop je je bedrijf ook hebt ingericht. Veel leesplezier met dit vakblad dat nog gewoon heel ouderwets in papieren vorm wordt verspreid.

‘Microsoft krijgt het predicaat meest klantonvriendelijke bedrijf van Nederland’

Reactie toevoegen

 
Editie
Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Podium. Zo heet het nieuwe digitale samenwerkingsplatform voor adviseurs dat Avéro Achmea maandag heeft gelanceerd. Jaap de Louw, commercieel manager Avéro...

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

SIVI roept op tot goede toepassing van het SIVI GRS protocol en gaat samen met Adfiz de verbetering van kwaliteit monitoren. Peter Mols, directeur SIVI: “Met...

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

De Ockto dataset is sinds kort uit te breiden met informatie uit banktransacties. De informatie wordt gecategoriseerd naar soort inkomsten en uitgaven. Denk daarbij...

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling...

Nog meer banen weg bij ABN Amro

Nog meer banen weg bij ABN Amro

ABN Amro verwacht tot en met 2024 een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen met ongeveer vijftien procent, vooral vanaf 2022. Aldus de bank bij de...

"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen...

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en...

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het...