Dilemma’s bij bijzondere risico’s

VVP Event Bijz Risico's 2018 de Vereende resized

Bestaat onverzekerbaarheid in Nederland? Wat is verzekerbaar en wat niet? Bij de Vereende komen dagelijks offerteverzoeken binnen voor bijzondere risico’s die voor dilemma’s kunnen zorgen. Verzekeringsspecialisten Ruud Bolleboom en Gert-Jan Paauw bespraken tijdens de sessie ‘Maatwerkoplossingen voor bijzondere risico’s’ een aantal dilemma’s uit de dagelijkse praktijk.

De Vereende verzekert schaderisico’s van voornamelijk particulieren die andere verzekeraars niet willen, niet kunnen of niet denken te kunnen verzekeren en wij merken dat steeds meer risico’s bij ons worden ondergebracht, zei Bolleboom. “Onze acceptatiecriteria zijn: als wij het risico niet accepteren, creëren we dan een maatschappelijk probleem, is het risico verantwoord en kunnen we het verzekeringstechnisch aan? Als het gaat om intermediaire producten kun je denken aan personen met een strafrechtelijk verleden, die betrokken zijn geweest bij fraude, wanbetaling of veel schades hebben veroorzaakt. Daarnaast verzekeren we coffeeshops, tattooshops, evenementen met gemotoriseerde voertuigen en de relaxindustrie.”

Directievoorzitter Ingrid Visscher, die bij de sessie aanwezig was, zei aanvullend: “Wij streven naar een winst van 4 procent op de premie. Ook zijn we actief bezig om onze verzekerden liefst zo snel mogelijk weer terug te brengen naar de ‘reguliere’ verzekeraars, zoals bijvoorbeeld met ons RijZeker-programma. Wij jagen onze goede klanten het liefste weer zo snel mogelijk weg, zeggen wij wel eens gekscherend.”

Notoir potloodventer

De praktijkgevallen die Bolleboom en Pauw bespraken, zorgden voor levendige discussies waarbij emotie en rationaliteit elkaar afwisselden. Een man van ruim zestig jaar heeft al meer dan veertig schadevrije jaren. Hij is een notoir potloodventer en is door psychologen in feite opgegeven. Voor zijn gedrag is hij meermalen veroordeeld en beboet, die boetes kon hij op den duur niet meer betalen en zijn auto is in beslag genomen. Dan krijgt hij een auto van zijn zoon en komt bij de adviseur om die te verzekeren. De reguliere verzekeraar accepteert dit risico niet en dan wendt de adviseur zich tot de Vereende. Hoezeer de Vereende het gedrag van deze man ook verwerpt, toch kan de Vereende niet op de stoel van de rechter gaan zitten. De man heeft immers een geldig rijbewijs.

Brommobiel

Volgende dilemma. Een man van 73 jaar rijdt één dag na het ingaan van zijn verzekering zijn brommobiel total loss. Gelukkig vallen er geen gewonden. De adviseur belt de schadebehandelaar en die weet te vertellen dat zijn kinderen twijfelen of hun vader nog wel kan deelnemen aan het verkeer. Zij vermoeden dat de man aan het dementeren is. De man heeft echter al een nieuwe brommobiel aangeschaft en wil deze verzekeren. Ook hij beschikt over een geldig rijbewijs. Pauw: “We hebben hem tien rijlessen laten nemen. De instructeur liet ons na deze lessen weten dat hij wel degelijk capabel is om aan het verkeer deel te nemen en dus is dit risico geaccepteerd.”

Een derde casus betrof een opgevoerde trekker. Niet een beetje, maar opgevoerd tot maar liefst 4500 pk. “Dit risico is niet geaccepteerd. Wij zouden dan van elk evenement waar deze trekker aan mee gaat doen alle ins en outs moeten weten. We kunnen immers de veiligheid van toeschouwers en organisatie van onbekende parcours niet inschatten.”

Secret operation

Ander dilemma was rijdend kunstobject Secret Operation 610. Dit betreft een rijdende vergaderzaal op een voormalig militair vliegveld die op afstand wordt bediend. “Dit risico is geaccepteerd. Het vliegveld was alleen nog bestemd voor zweefvliegtuigen en het parcours van de rijdende vergaderzaal komt daar niet in de buurt. Wel kan het object fietsers of ruiters tegenkomen, maar het object is goed zichtbaar en de bestuurder op afstand heeft aantoonbaar ervaring.”

‘Wij jagen onze klanten het liefst weer zo snel mogelijk weg’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...