Duurzame waardecreatie loont

Henny Kloppenburg website

(Partner in kennis BHB Dullemond in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Wat is mijn (assurantie)onderneming waard? Een vraag die wij als BHB Dullemond bijna dagelijks krijgen. In de huidige ESG-economie is het waardecreatiemodel binnen de assurantiemarkt aan het veranderen. Wet- en regelgeving, klanten, investeerders en werknemers dragen allemaal bij aan een toekomstig duurzaam bedrijfsmodel voor een assurantiekantoor. Wij zien echter nog regelmatig dat duurzaamheid door assurantiekantoren gezien wordt als een ver-van-hun-bedshow, een nice to have. Terecht? Of loont het juist om te investeren in duurzaamheid?

...

TEKST Henny Kloppenburg

Termen als ESG, CSRD en CSDDD vliegen je tegenwoordig om de oren en de aandacht voor deze topics wordt steeds concreter. Maar wat betekent dit nu voor jouw assurantiekantoor en de waarde ervan?

...

Allereerst is het belangrijk om echt te kijken naar de kern van duurzaamheid. Vage claims en greenwashing kunnen schadelijk zijn voor het bedrijfsimago, daar hebben we de afgelopen jaren veel voorbeelden van voorbij zien komen. Daarbij gaat duurzaamheid verder dan alleen milieu. Voor een assurantiekantoor richt een duurzaam bedrijfsmodel zich op drie pijlers: planet, people en profit:

Vertrouwen belangrijke value driver

Vertrouwen in de verzekeringsbranche en specifiek in het intermediair is een belangrijke value driver van een assurantieonderneming. Vertrouwen en transparantie zorgen voor een duurzame relatie met klanten.

Uit recent onderzoek van Deloitte Consulting in Harvard Business Review komt naar voren dat duurzaamheid een grote rol speelt in het vertrouwen van de consument. Vooral jongere generaties maken een duidelijke connectie tussen vertrouwen en duurzaamheid. Als er geloof is dat een merk geeft om haar impact op mensen en de wereld is de jonge generatie 27 procent meer ge negen om een aankoop te doen. Voor een toekomstbestendig businessmodel is het dus van belang om deze jonge doelgroep als klanten te omarmen, hun behoeften daadwerkelijk centraal te stellen en daarmee ook de aandacht voor alle duurzame aspecten in de hele verzekeringsketen.

Duurzaamheid loont!?

Veel eigenaren van assurantiekantoren zullen zich herkennen in het gevoel dat aandacht voor duurzaamheid niet altijd direct wordt beloond. Of stellen zichzelf de vraag of de investering wel kan worden terugverdiend. Een mooi voorbeeld van deze discussie zijn de recente ontwikkelingen van het aandeel van pensioenfonds PFZW in olie-en gasbedrijven (waaronder Shell, BP en Total Energies). Het pensioenfonds heeft zich teruggetrokken uit deze ondernemingen, omdat ze onvoldoende snel overgaan van fossiele naar hernieuwbare energie (bron: fd.). Terwijl aan de andere kant Shell, volgens Hans van Cleef (adviesbureau Publieke Zaken) en Gerben Hieminga (ING) één van de Neder landse bedrijven is die het meeste investeert in duurzame energie.

Dit voorbeeld laat zien dat de publieke opinie en het vertrouwen een grote rol spelen bij waardecreatie via duurzaamheid. Het heeft direct impact op aan-en verkoopbeslissingen, zowel negatief als positief.

Must-have

Terug naar de impact op de waarde van uw onderneming. Welke rol speelt duurzaamheid in overnames op de markt? Een duurzame dienstverlening binnen de assurantiemarkt heeft een positieve invloed op het creëren van vertrouwen, vormt een basisbegrip voor toekomstige generaties, vermindert risico’s in de verzekeringsketen, levert een concurrentievoordeel op en verhoogt daarmee de waarde van je kantoor.

Prijzen en onderhandelingen

Ondanks de soms benodigde kritische blik speelt duurzaamheid bij kopende partijen, zoals verzekeraars, Private Equity en strategen steeds vaker een belangrijke rol. Private Equity heeft hierin via ‘responsible investment’ (verantwoord beleggen) een kartrekkersrol en neemt duurzaamheid steeds vaker als belangrijk item mee in haar due-di-ligenceproces. Ook bij het financieren van een aankoop speelt duurzaamheid een rol, vanuit de bank of duurzame investeringsfondsen.

Waarde huidige onderneming

Binnen je bestaande bedrijfsvoering kun je als assurantiekantoor binnen verschillende onderdelen waarde creeren met duurzaamheid. De basis van waarde(creatie) rust op drie pijlers: tijd, geld en risico. En duurzaamheid kan binnen al deze aspecten van invloed zijn.

Belangrijke risico’s voor een assurantiekantoor zijn: strengere wet-en regelgeving, reputatieschade en veranderingen in de keten van het verzekeringsintermediair. Binnen al deze risico’s is duurzaamheid steeds vaker een leidende factor. Bewust dan wel onbewust worden ondernemers van assurantiekantoren middels deze ontwikkelingen in de markt steeds nadrukkelijk gedwongen met duurzaamheid aan de slag te gaan. En daarbij geldt: hoe lager het risico, hoe hoger de waarde.

Assurantiekantoren kunnen hun omzet en de kasstromen verhogen als ze aandacht hebben voor duurzaamheid. Naast vertrouwen in het merk zullen nieuwe (duurzame) producten en daarmee nieuwe doelgroepen dit effect ver sterken. Daarnaast zijn er al veel duurzame investeringen in milieu, waarvan is bewezen dat ze de winstgevendheid vergroten. Investeren in duurzaamheid levert niet alleen nieuwe, jongere klanten op maar is ook aantrekkelijk voor toekomstige werknemers. Door het aantrekken van talent kan de productiviteit en toekomstbestendigheid van je kantoor toenemen. Vergroting van de (houdbare) kasstromen levert een hogere waarde op van de onderneming. Aandacht voor duurzaamheid en investeren hierin is een must have, want zonder duurzame toekomst ( tijd ) is er geen waardecreatie!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur, neem regie over verduurzaming!

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

(Karin Boog, Vereniging Eigen Huis, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De hypotheekadviseur kan de spil zijn in het verduurzamingsproces. Door samen te werken...

Adviesalerts! Duurzaam Advies

Adviesalerts! Duurzaam Advies

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025)  Wordt het niet eens tijd voor een keurmerk Duurzaam Financieel Advies? VVP vraagt het zich af in de rubriek vol praktijkinfo...

De negatieve cirkel doorbreken

De negatieve cirkel doorbreken

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...

Europese M&A-markt verzekeringsintermediair blijft sterk

Europese M&A-markt verzekeringsintermediair blijft sterk

De European Insurance M&A Barometer 2024 van FTI Consulting, strategische partner van BHB Dullemond, meldt een recordaantal overnames en fusies van verzekeringsintermediair....

ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies

ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam financieel advies vereist, aldus ChatGPT, een strategische en holistische benadering waarbij zowel financiële...

De stille kracht achter een duurzaam MKB

De stille kracht achter een duurzaam MKB

(Carolien Sala, directeur INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De Keniaanse Elizabeth Wathuti, de Zweedse Greta Thunberg of dichterbij huis de Nederlandse...

INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs

INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche (INSVER) stáát, nu is het tijd voor de volgende fase. Aldus...

Voor méér mussen, planten en bijen

Voor méér mussen, planten en bijen

(Partner in kennis Klaverblad Verzekeringen in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Hoe kunnen we als verzekeraar bijdragen aan meer biodiversiteit? Met veel ambitie...

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Om de drempel voor huiseigenaren te verlagen, heeft de AFM richtlijnen opgesteld voor een verkort adviestraject bij verduurzaming. Dit zou advieskosten moeten verlagen,...

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

(Adfiz en INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De circulaire economie zal steeds meer terrein winnen als antwoord op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen...