Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Kenteken Vereende 2019

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd, aldus de Vereende in een bijdrage voor VVP. En dus zou de stelling: 'Bij auto-import: 'Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren' het predicaat ‘Feit’ verdienen. Maar dan zou dit artikel wel heel kort en saai zijn. Gelukkig is het antwoord, zoals in de eerste zin de tekst ‘in principe’ al doet vermoeden, minder stellig. Er zijn namelijk uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een auto wordt geïmporteerd uit het buitenland. De vijfde WAM-richtlijn bepaalt onder andere dat het mogelijk moet zijn dat een auto die in een andere EU-lidstaat wordt gekocht, verzekerd kan worden in het land waar de koper woonachtig is.

Importeren van een auto uit het buitenland

Het komt vaak voor: auto’s die vanuit het buitenland worden geïmporteerd in Nederland. Bijvoorbeeld omdat de auto mee-immigreert met de eigenaar die zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt, of omdat een vergelijkbaar tweedehands exemplaar in Nederland duizenden euro’s meer kost, het een uitvoering betreft die in ons eigen land niet te koop is, of omdat het een klassieker of een oldtimer betreft.

Bij het importeren van een auto uit het buitenland is het belangrijk dat, wanneer met deze auto gereden wordt over de openbare weg, dit gebeurt ínclusief een geldig (buitenlands export-)kenteken op de auto. En uiteraard moet er sprake zijn van een geldige WAM-verzekering.

Nederlandse verzekeraars kunnen een (korte termijn-)verzekering aanbieden voor het importeren van een auto uit een EU-land/ EVA-land (Europese Vrijhandels Associatie) waarbij die auto dus is voorzien van buitenlandse (export-)kentekenplaten.

Uitzondering bij import uit Duitsland

Een heel populair land om een auto uit te importeren, is Duitsland. Juist daarom is het belangrijk om te weten dat voor een auto die wordt geïmporteerd uit Duitsland een Nederlandse verzekeraar echter géén verzekeringsoplossing kan bieden. Daarom besteed ik hier in dit artikel extra aandacht aan. Voor een uit Duitsland te importeren auto moet de verzekering ook in Duitsland worden geregeld, samen met de aanschaf van een tijdelijk Duits exportkenteken. De reden hiervoor ligt in het feit dat men in Duitsland geen kentekenregistratie krijgt als men niet eerst een Duitse verzekering heeft. Praktisch gezien wordt zo de 5e WAM-richtlijn omzeild.

Er zijn in Duitsland twee soorten exportkentekenplaten te koop:

Kentekenplaat met een geel balkje

Om in Duitsland te mogen rijden, moet een tijdelijk Duits exportkenteken worden aangevraagd (die met het gele balkje), het zogenaamde Kurzzeitkennzeichen.

Met dit tijdelijke Duitse kenteken mag alleen in Duitsland worden gereden en dit kenteken is in Duitsland slechts vijf dagen geldig.

Bij de grens met Nederland moet het tijdelijke Duitse kenteken worden verruild voor een Nederlands ééndagskenteken om hier in Nederland mee naar een keuringsstation van de Dienst Wegverkeer (RDW) te rijden. Dit Nederlandse ééndagskenteken moet van te voren bij de RDW worden aangevraagd. Dit ééndagskenteken is, zoals de naam al doet vermoeden, slechts één dag geldig en met dit kenteken mag alleen op die dag (de dag van de keuring bij de RDW) vanaf de Duitse grens de kortst mogelijke route naar het keuringsstation van de RDW in Nederland worden gereden.

Kentekenplaat met een rood balkje

Een andere mogelijkheid is dat een exportkenteken met een rood balkje wordt aangevraagd in Duitsland:

Een exportkenteken met een rood balkje (in het Duits Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen) moet ook in Duitsland worden aangevraagd. Dit kan online bij de Strassenverkehrsamt, dit is de Duitse RDW/ Afdeling verkeer. Verder is een Doppelkarte nodig. Dit is een bewijs dat het motorijtuig verzekerd is. Deze kaart kan online besteld worden, opgehaald worden bij een ADAC- vestiging  (Duitse ANWB) of bij een Schildermacher (kentekenplatenmaker).

Dit Duitse exportkenteken heeft een geldigheidsduur van minimaal 15 en maximaal 360 dagen en is in de hele EU geldig. Hier kan dus vanuit Duitsland mee de grens over gereden worden in Nederland en, afhankelijk van de gekochte dekkingstermijn, tot 360 dagen worden gebruikt.

De kans is echter wel aanwezig dat de politie in Nederland de auto met een Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen staande houdt omdat men, in principe, niet als Nederlander in een motorrijtuig met Duits kenteken in Nederland mag rijden. De reden van aanhouding is dat deze constructie vaak wordt gebruikt om de motorrijtuigbelastingplicht te ontduiken gedurende de periode dat het tijdelijke Duitse kenteken geldig is. Het is dus zaak om de auto zo snel mogelijk ter keuring aan te bieden bij de RDW zodat de auto een Nederlands kenteken kan krijgen dat regulier verzekerd wordt.

Feit of fabel? 

Het antwoord op de Feit of Fabel of 'Bij auto-import: Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren' is dus een fabel: Nederlandse motorrijtuigverzekeraars hebben de mogelijkheid om een verzekering af te geven voor een motorrijtuig dat wordt geïmporteerd uit het buitenland (anders dan uit Duitsland). De Vereende heeft een speciale importverzekering in het assortiment met een minimale duur van 15 dagen en een maximale duur van 30 dagen.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Speciaal voor de VVP-rubriek...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Het Waarborgfonds Motorverkeer...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

Aansprekende voorbeelden van bijzondere risico's, en dan met name motorvoertuigen, komen aan bod in de kennissessie die de Vereende verzorgt tijdens het VVP Event...

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk.  Feit of fabel?

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk. Feit of fabel?

Het gebruik van lithium ion accu’s is de laatste jaren explosief gestegen. Maar tegelijkertijd verschijnen er ook steeds meer nieuwsberichten over branden...

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

U kent de film vast wel, Back to the Future! In het vervolg op de eerste film was Michael J. Fox in het tweede deel te zien als puberend jochie, met zelfstrikkende...

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten...

WhatsApp Buurtpreventie: “Voorkomen is altijd beter dan genezen”

WhatsApp Buurtpreventie: “Voorkomen is altijd beter dan genezen”

Als schadeverzekeraar is De Vereende enthousiast over preventieve maatregelen en initiatieven om schadelast zo laag mogelijk te houden. Het oprichten van Buurtpreventie...