Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

e-step Vereende 2019

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: 

  • Het moet gaan om schade door een motorvoertuig in het verkeer
  • De bestuurder van dat voertuig moet aansprakelijk zijn
  • Er is geen andere WA-dekking en de veroorzaker betaalt zelf niet

Motorvoertuig in het verkeer

Allereerst vragen wij ons af of een elektrische step onder de definitie ‘motorvoertuig’ valt. Dat is inderdaad het geval omdat er sprake is van mechanische aandrijving.  Het feit dat er in Nederland nog nauwelijks RDW-goedkeuringen zijn verstrekt voor deze categorie doet aan die definitie niets af.

Het gebrek aan goedkeuring leidt er trouwens wel toe dat Nederlandse WAM-verzekeraars nog geen speciale WA-verzekering kunnen aanbieden.

Hoewel de uitleg van het begrip ‘verkeer’ heel ruim is, kan men zich toch plaatsen voorstellen die buiten dit begrip kunnen vallen, bijvoorbeeld ergens binnen in een hele grote woonkamer of winkel.

Aansprakelijkheid

Op het punt van de aansprakelijkheid gaan we hier maar niet dieper in; dat zal meestal wel gegeven zijn, omdat ook art. 185 Wegenverkeerswet van toepassing is als een voetganger wordt aangereden. Ook in dat verband wordt zo’n step als ‘motorrijtuig’ aangemerkt. Volledigheidshalve melden we hierbij nog dat schade aan de bestuurder van de step zelf natuurlijk is uitgesloten.

WA-dekking

Dan komen we op het volgende punt van mogelijk andere verzekeringsdekkingen.  Belangrijk is dan hoe de polistekst van de betrokken AVP luidt. Het kan (!)  zijn dat kleine motorvoertuigen worden mee gedekt, maar anders valt deze schade onder de gebruikelijke motorrijtuiguitsluiting. 

Conclusie

Dan geldt nog dat de veroorzaker zelf aansprakelijk gesteld moet worden en niet reageert voordat het Waarborgfonds de zaak oppakt. Vanuit het bovenstaande zou men nu de vraag in basis kunnen beantwoorden met ‘FEIT’; dit soort schaden worden gedekt door het Waarborgfonds; niettemin geldt er wel een aantal belangrijke ‘mitsen en maren’.

Internationaal perspectief

Tot slot sluiten wij dit artikel graag af met een internationaal perspectief; in een aantal buitenlandse steden wemelt het al van die stepjes.  Stel dat uw cliënt in Madrid een goedgekeurd exemplaar huurt en daarmee een (letsel-)schade veroorzaakt. In Spanje (en een aantal andere landen) geldt er momenteel een vrijstelling van de verzekeringsplicht voor dit soort voertuigen.  Dat doet er niets aan af dat de bestuurder vlug aansprakelijk zal zijn voor een schade en hij/zij loopt dan het risico zelf een forse schade te moeten terugbetalen als de exploitant niet voor een vrijwillige verzekering heeft gezorgd!  Onze tip: huurt u dus niet als niet duidelijk is dat de WA-verzekering fatsoenlijk is geregeld!

Jelle Smits is werkzaam bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Reactie toevoegen

 
Meer over
Feit of Fabel: eigenaar gebouw is risicoaansprakelijk voor iedere schade veroorzaakt door dat gebouw

Feit of Fabel: eigenaar gebouw is risicoaansprakelijk voor iedere schade veroorzaakt door dat gebouw

Onfortuinlijk loopt u ergens tegenaan en stoot iets om. Wanneer u hierbij schade aan zaken van een ander veroorzaakt, ligt het voor de hand dat u hiervoor aansprakelijk...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...