Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

e-step Vereende 2019

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: 

  • Het moet gaan om schade door een motorvoertuig in het verkeer
  • De bestuurder van dat voertuig moet aansprakelijk zijn
  • Er is geen andere WA-dekking en de veroorzaker betaalt zelf niet

Motorvoertuig in het verkeer

Allereerst vragen wij ons af of een elektrische step onder de definitie ‘motorvoertuig’ valt. Dat is inderdaad het geval omdat er sprake is van mechanische aandrijving.  Het feit dat er in Nederland nog nauwelijks RDW-goedkeuringen zijn verstrekt voor deze categorie doet aan die definitie niets af.

Het gebrek aan goedkeuring leidt er trouwens wel toe dat Nederlandse WAM-verzekeraars nog geen speciale WA-verzekering kunnen aanbieden.

Hoewel de uitleg van het begrip ‘verkeer’ heel ruim is, kan men zich toch plaatsen voorstellen die buiten dit begrip kunnen vallen, bijvoorbeeld ergens binnen in een hele grote woonkamer of winkel.

Aansprakelijkheid

Op het punt van de aansprakelijkheid gaan we hier maar niet dieper in; dat zal meestal wel gegeven zijn, omdat ook art. 185 Wegenverkeerswet van toepassing is als een voetganger wordt aangereden. Ook in dat verband wordt zo’n step als ‘motorrijtuig’ aangemerkt. Volledigheidshalve melden we hierbij nog dat schade aan de bestuurder van de step zelf natuurlijk is uitgesloten.

WA-dekking

Dan komen we op het volgende punt van mogelijk andere verzekeringsdekkingen.  Belangrijk is dan hoe de polistekst van de betrokken AVP luidt. Het kan (!)  zijn dat kleine motorvoertuigen worden mee gedekt, maar anders valt deze schade onder de gebruikelijke motorrijtuiguitsluiting. 

Conclusie

Dan geldt nog dat de veroorzaker zelf aansprakelijk gesteld moet worden en niet reageert voordat het Waarborgfonds de zaak oppakt. Vanuit het bovenstaande zou men nu de vraag in basis kunnen beantwoorden met ‘FEIT’; dit soort schaden worden gedekt door het Waarborgfonds; niettemin geldt er wel een aantal belangrijke ‘mitsen en maren’.

Internationaal perspectief

Tot slot sluiten wij dit artikel graag af met een internationaal perspectief; in een aantal buitenlandse steden wemelt het al van die stepjes.  Stel dat uw cliënt in Madrid een goedgekeurd exemplaar huurt en daarmee een (letsel-)schade veroorzaakt. In Spanje (en een aantal andere landen) geldt er momenteel een vrijstelling van de verzekeringsplicht voor dit soort voertuigen.  Dat doet er niets aan af dat de bestuurder vlug aansprakelijk zal zijn voor een schade en hij/zij loopt dan het risico zelf een forse schade te moeten terugbetalen als de exploitant niet voor een vrijwillige verzekering heeft gezorgd!  Onze tip: huurt u dus niet als niet duidelijk is dat de WA-verzekering fatsoenlijk is geregeld!

Jelle Smits is werkzaam bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Reactie toevoegen

 
Meer over
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Feit of fabel: eisen voor aansprakelijkheid zijn in een sport- en spelsituatie hoger dan daarbuiten

Feit of fabel: eisen voor aansprakelijkheid zijn in een sport- en spelsituatie hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de...

Maatwerk vereist

Maatwerk vereist

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Vakevent Bijzondere Risico's:  verzekeren is maatwerk

Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...