Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Zelfrijdende auto Vereende 2019

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende, dus zelfbeslissende zelfrijdende auto’s in het verkeer aanwezig zijn, is de kans op een aanrijding nihil. Immers, deze auto’s communiceren met elkaar en met verkeersborden en verkeerslichten. En door alle aanwezige ADAS (afkorting voor Advanced Driver Assistance Systems, in goed Nederlands Rijhulpsystemen) in deze zelfrijdende auto’s, kan er niets meer fout gaan. Of toch wel? De Vereende geeft antwoord.

Een praktijkvoorbeeld

In 25 jaar zullen er nog veel verbeteringen in ADAS plaatsvinden, en zullen nu lopende problemen wellicht allemaal opgelost zijn, maar een voorbeeld laat zien dat we nu nog niet klaar voor zijn voor de zelfrijdende auto:

In een proef in een bekende drukke straat in onze hoofdstad rijdt een zelfrijdende auto netjes op de juiste rijbaan en met een verantwoorde snelheid die ook keurig onder de daar maximum toegestane blijft. De zelfrijdende auto is geprogrammeerd om te stoppen voor een zebrapad op het moment dat de auto een persoon detecteert die wil oversteken. In dit voorbeeld staan er op een kruising inderdaad twee buitenlandse toeristen bij een zebrapad. Zij hebben echter niet door dat het voor anderen, en dus ook voor de zelfrijdende auto, lijkt of ze van het zebrapad gebruik willen maken. De zelfrijdende auto stopt voor het zebrapad en wacht tot de toeristen zijn overgestoken. Pas daarna zal de zelfrijdende auto zijn weg weer vervolgen.

De toeristen zijn echter niet voornemens om over te steken, maar blijven staan waar ze staan om zich te verbazen over de hectiek in de drukke straat in Amsterdam. De zelfrijdende auto is geprogrammeerd om te blijven staan zolang de toeristen niet zijn overgestoken en blijft dus staan waar hij staat. Een patstelling. Bestuurders van auto’s achter de zelfrijdende auto worden ongeduldig, raken geïrriteerd en beginnen te toeteren. Fietsers, brommers en motoren beginnen de zelfrijdende auto links en rechts in te halen. Andere auto’s rijden over de trambaan om de zelfrijdende auto in te halen en verkeer uit de zijstraat neemt uiteindelijk voorrang omdat de zelfrijdende auto zich niet verroert. Een hectische situatie dus.

Hoe lang blijft de zelfrijdende auto nog stilstaan? Net zo lang als dat de toeristen hem laten denken dat ze over willen steken. Het zal in de praktijk niet voorkomen, maar in theorie zou dit dus dagen kunnen duren.

Terug naar de hectische situatie die deze zelfrijdende auto nu heeft veroorzaakt: de zelfrijdende auto trekt zich niets aan van het getoeter achter hem, en ook niet van de links en rechts inhalende medeweggebruikers. Deze auto gaat pas weer rijden als het zebrapad vrij is en de directe omgeving om de auto heen het wegrijden toelaat.

Door alle ophef die de zelfrijdende auto heeft veroorzaakt door stil te blijven staan, zijn veel medeweggebruikers geïrriteerd geraakt en ondernemen acties die ze normaal gesproken niet in het verkeer doen. En hiermee wordt een onveilige situatie gecreëerd. Deze onveilige situatie kan juist voor ongelukken zorgen.

Maar dat is nu.

De toekomst

Over 25 jaar, als alle auto’s autonoom rijden, zal, uitgaande van bovenstaand voorbeeld, de verkeerssituatie er anders uitzien. De auto’s achter de zelfrijdende auto die voor het zebrapad staat te wachten, zullen inmiddels ook autonoom zijn en ook netjes blijven wachten tot de eerste auto weer gaat rijden. Een zelfrijdende auto raakt niet geïrriteerd en begint niet uit ongeduld te toeteren. En zal ook geen onverantwoorde manoeuvre uithalen om de eerste zelfrijdende auto voorbij te kunnen rijden. Waardoor de kans op een aanrijding dus sterk zal afnemen. Dus zal de zelfrijdende auto het verkeer inderdaad veiliger maken.

Over 25 jaar bestaat het verkeer vast niet alleen nog maar uit zelfrijdende auto’s. Ook dan zullen er nog brommers, motoren, fietsen en voetgangers (en allerlei nog uit te vinden elektrische voertuigen) deel uitmaken van het verkeer. En zolang die niet autonoom zijn, en niet ‘corresponderen’ met het overige verkeer zullen er aanrijdingen kunnen blijven plaatsvinden. De mens zal hier de grootste risicofactor in blijven. Over 25 jaar zullen wij vast nog niet gechipt zijn en daarmee kunnen corresponderen met alle elektronica om ons heen. De ADAS worden bovendien door mensen gemaakt en waarschijnlijk niet helemaal foutloos waardoor er (waarschijnlijk vele malen minder) ongelukken zullen blijven gebeuren.

Conclusie

De autoverzekering zal dan ook niet overbodig worden, waarmee dat gedeelte van de stelling naar het land der fabelen kan worden verwezen. Wel is het aannemelijk dat de autoverzekering gaat veranderen van samenstelling en veel meer het karakter krijgt van de ‘directe verzekering’. Daar is nu al onderzoek naar. De verzekerde kan dan zijn eigen schade claimen op die verzekering en hoeft niet meer terecht bij de verzekeraar van de schadeveroorzakende partij. En dat zal wellicht eerder dan over 25 jaar al het geval zijn. Mogelijk ook krijgt de (verzekeraar van de) producent van de zelfrijdende auto een aansprakelijkere rol als er door softwareproblemen schade ontstaat. Denk maar aan de recente vliegtuigongelukken door fout geprogrammeerde software.

In de tussentijd kunnen wij allemaal rustig wennen aan deze nieuw te ontstane situatie zodat we klaar zijn voor de zelfrijdende mobiliteit als deze een feit wordt.

Reactie toevoegen

 
De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...