Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn
Stimuleer bedrijven dat ze hun medewerkers laten zien dat schadepreventie belangrijk is, dat ze de cultuur van veiligheid uitstralen. Dat was een van de tips voor financieel adviseurs in het webinar dat de Vereende eerder deze week organiseerde en dat zich specifiek richtte op het beheersen van de schadelast bij wagenparken.
Onder leiding van Bert Sonneveld (Manager Acceptatie en Marketing bij De Vereende) gingen Mark Maaskant (Schadepreventie specialist bij DriverLinQ), Wesley Piepers (acceptant bij de Vereende) en Tim Swanborn (Fleet Risk Manager bij Allianz Nederland) in gesprek.
Veilig-rijden-cultuur vereist beleid
Een veilig-rijden-cultuur ontstaat niet zomaar, gedrag laat zich ook niet zomaar veranderen. Beleid op dit vlak is essentieel, aldus de deelnemers. Techniek en data zijn ook belangrijk en kunnen helpen gedrag te veranderen. Als voorbeeld werden buschauffeurs genoemd waarbij de techniek er voor zorgt dat ze zich aan de snelheid houden in 30 kilometer-zones. Cruciaal is wel dat chauffeurs een goede uitleg krijgen over het waarom en hoe van de nieuwe techniek.
Kanarie in de kolenmijn
Data kunnen helpen de grootste zondaars onder de chauffeurs te identificeren, zodat ze kunnen worden begeleid naar beter rijgedrag. “Bekeuringen zijn in dit geval een van de kanaries in de kolenmijn”, aldus Swanborn.
Verder is het zaak om als adviseur de schadefrequentie nauwgezet te monitoren. En kijk dan niet alleen naar de geclaimde schade maar ook naar de schade die niet wordt geclaimd (in verband met de hoogte van het eigen risico, dat een oplopende trend vertoont). Zodat tijdig (extra) preventiemaatregelen kunnen worden geadviseerd.
Swanborn noemde het belangrijk om als financieel adviseur goed te kijken welk vlees men in de kuip heeft. Volgens hem hoort preventie gewoon bij mobiliteit. In werkelijkheid verschilt de intrinsieke motivatie om veiligheid te bevorderen sterk per ondernemer.
Beeld van links naar rechts: Tim Swanborn, Wesley Piepers, Bert Sonneveld en Mark Maaskant.
Reactie toevoegen
Meer over
Vereende geeft ins & outs over bijzondere kentekens
Eén van de best gelezen artikelen van de nieuwsbrief van De Vereende van de afgelopen jaren was een artikel over bijzondere kentekens. De Vereende heeft...
Ruim 52.000 woningbrandclaims bij verzekeraars in 2023
Het aantal ontvangen claims bij verzekeraars na een woningbrand is vorig jaar opnieuw gedaald. In 2023 waren er ruim 52.000 claims, in 2022 waren dit er ruim 54.000....
Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren
"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...
Pieter Feenstra nieuwe CFRO de Vereende
Pieter Feenstra start 9 september als CFRO bij de Vereende. Hij volgt Harmen Ettema op, die zich gaat richten op het geven van managementadvies en het lesgeven aan...
De Vereende: "Geef kinderen geen fatbike"
In een opinie roept de Vereende adviseurs op ouders te wijzen op de gevaren als zij hun kinderen een fatbike geven. Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter:...
Vreeswijk in interview met Vereende: "Next step New Financial Forum"
Met VVP biedt Vreeswijk de adviseur een podium. Wil hij laten zien hoe mooi het adviesvak is en hoe trots we daarop mogen zijn. Bijvoorbeeld met de jaarlijkse Advies...
De Vereende: minder premie uit taxi's en grotere (bezorg)brommers
De Vereende zag het bruto premie-inkomen vorig jaar iets teruglopen van 60,2 miljoen euro naar 59,3 miljoen. Carola Wijkamp-Hermsen, op 1 november 2023 gestart als...
Er kwamen waterschade en een brand tussendoor, maar de Vereende heeft nu dan toch haar intrek genomen bovenin het gebouw van het Verbond van Verzekeraars. Carola...
Handreiking brandveilig stallen elektrische bussen en vrachtwagens
Het Verbond van Verzekeraars heeft de handreiking 'Brandveilig stallen van elektrische trucks en bussen' gepubliceerd. Het Verbond: "Net als in de hele samenleving...
Event Waarborgfonds als startpunt van meer internationale samenwerking
“Het verkeer wordt steeds internationaler en intensiever en op het moment dat de intensiteit toeneemt, de landsgrenzen er minder toe doen, is het des te relevanter...