Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand
(Partner in kennis VKG in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) VKG ging de hele zomer met financieel adviseurs en een preventiespecialist op pad naar particulier verzekerden. Klanten kregen een gratis preventiecheck in hun woning en dat leverde de nodige eyeopeners op. Zo blijkt dat opladers voor smartphones en elektrische fietsen het brandgevaar verhogen. Bewoners ontdekten ook meteen wat persoonlijk advies voor hen kan betekenen.
De PreventieTour, die begin juni startte, voerde financieel ad viseurs en preventiespecialist Bernd Knol langs veertien woonadressen in Nederland. De bezochte woningen zagen er doorgaans goed onderhouden uit en klanten kenden de basale risico’s, maar er lagen nog wat potentiële gevaren op de loer. Het stek kerblok, soms eindeloos verlengd is zo’n brandrisico dat bewoners nogal eens over het hoofd zien. Ook volle pluizenfil ters in wasdrogers en het nachtelijk gebruik van opladers voor smartphones en elektrische fietsen verhogen het brand gevaar. Het belang van rook- en koolmonoxidemelders werd dan wel onderkend, maar de melders hingen niet altijd op de goede plek of waren verouderd. En wie had gedacht dat de meterkast zo’n verraderlijke plek in huis kan zijn? “Meterkasten dienen vaak als opslagkasten”, zegt Bernd Knol. “Dat maakt het brandgevaar in dit zenuwcentrum van de woning, waar alle aansluitingen samenkomen, veel groter.
Een rookmelder in de meterkast is dan ook aan te raden. Daarnaast kwamen we de omvormer voor zonnepanelen best vaak op een stoffige vliering tegen. Een logische plek, maar geen goede plek, want je hebt geen zicht op de apparatuur en het stof en de spinnenwebben leveren extra brandrisico op. Hang daar op z’n minst een rookmelder op.”
Laat het zien
Het is geen hogere wiskunde, stelt Knol, maar je moet het allemaal maar nét even zien en er iets aan willen doen. Bewustwording bij klanten is dan ook een belangrijk doel van de PreventieTour. Een ander onderdeel van de PreventieTour zijn de preventievouchers. Adviseurs boden hun klanten een voucher aan ter waarde van 50 euro voor de aanschaf van bijvoorbeeld rookmelders, brandblussers en blusdekens in de speciale VKG-preventiewebshop. Het idee: als bewoners actief met veiligheid in en om hun huis aan de slag gaan, lopen ze minder risico, voorkomen ze schades, kunnen verzekeraars de schadelast beperken.
‘Breng informatie actief bij de klant’
“De insteek past bij ons streven om mensen financiële rust te bieden”, zo schetst Michel Godvliet, marketeer bij VKG. “Lokale financieel adviseurs zijn daarin onmisbare schakels, zij hebben persoonlijk contact met klanten en kennen de thuissituatie van mensen. Maar preventie echt tussen de oren krijgen, vergt nog wat meer inspanning. Daar is een praktische aanpak voor nodig.”
Een stapel documenten levert volgens Danny Siau, directeur Beurs Makelaardij van VKG, niet het gewenste resultaat op. “Verzekeren gaat niet over lettertjes op papier, maar over het ontzorgen van mensen zodat ze prettig kunnen leven. We vinden dat we dat moeten laten zien en dat lukt met een initiatief als de PreventieTour. Laat klanten zien dat een ongeluk letterlijk in een klein hoekje kan zitten: verdroogde kitranden in de badkamer kunnen waterschade veroorzaken. Ook al lijken kitnaden er nog goed uit te zien, je moet ze af en toe vervangen. Dat is een eyeopener voor veel mensen.”
Kleine ingrepen
De aanpak blijkt te werken. De aha-erlebnissen waren tijdens de PreventieTour niet van de lucht. Klanten leerden over lekbakken en watermelders en over buitenverlichting en tuinmeubels bij platte daken, wat handige opstapjes voor inbrekers kunnen zijn. Hang- en sluitwerk kwam aan bod en niet te vergeten, dakgoten en regenpijpen, want een verstopping met bladeren kan voor fikse waterschade zorgen. Zeker in combinatie met extreme regenval.
“Klimaatverandering brengt een toenemend aantal risico’s met zich mee”, reageert Michel Godvliet. “Bernd heeft samen met financieel adviseurs laten zien, dat je problemen met relatief kleine ingrepen voor kunt zijn. Houd gewoon de dakgoten schoon of plaats bladvangers of gaas.”
Een ander nieuwetijdsrisico is het zonnepaneel. Het aantal branden met zonnepanelen neemt toe. Dat heeft volgens Bernd Knol deels te maken met de enorme toename van het aantal zonnecollectoren op daken, maar ook met de deskundigheid van installateurs die soms te wensen over laat. “Onderzoek of een bedrijf gecertifi ceerd is. Als de panelen eenmaal geïnstalleerd zijn, controleer deze dan regelmatig. Als drie van de twaalf panelen het niet meer doen, dan is er natuurlijk wat aan de hand.”
Onderdeel totaaladvies
Financieel adviseurs hebben nogal wat te adviseren op preventief gebied. De klanten die ze bezochten tijdens de PreventieTour reageerden dan ook zonder uitzondering enthousiast en gaven achteraf aan de inzet van hun adviseurs te waarderen. Nu was dit advies geheel kosteloos, zouden klanten willen betalen voor preventie-advies? Uiteindelijk wel, geven Knol en Siau aan.
Michel Godvliet, Bernd Knol en Danny Siau: ‘Meerwaarde voor adviseurs.’
“De band die adviseurs met hun klanten hebben, is een prima basis om schadepreventie aan te kaarten”, vindt Bernd Knol. “Adviseurs kunnen laten zien wat dat betekent, veiligheid, prettig leven, maar ook minder schade dus mogelijk lagere premies.”
Preventie-advies kan onderdeel zijn van totaaladvies, voegt Danny Siau toe. “Je kunt het als extra service aanbieden en klanten aan de hand meenemen. Loop met hen door de woning, geef aan wat er beter kan en wat de verbetering concreet oplevert. En mocht er toch schade zijn, geef bij de klant aan de hoe de schademelding, contact, herstel en nazorg verlopen. Het is een heel proces, dat realiseren mensen zich vaak niet.”
Klantgerichte preventie
In de woning valt er ook buiten de gebaande paden van diefstal, brand- en waterschade te adviseren. Zo kunnen adviseurs wijzen op het gebruik van social media binnen het gezin. Alles online delen is niet aan te raden, dat weten de meeste mensen wel, maar de verleiding om live vakantiefoto’s uit verre oorden op Instagram, TikTok of X te posten, is voor velen lastig te weerstaan. Inbrekers weten meteen waar ze moeten zijn.
“Je kunt tips en achtergronden voor preventieve maatregelen wel weer in een digitale nieuwsbrief verwerken”, besluit Michel Godvliet, “maar de vraag is wat de klant ermee doet. We zien het nu ook met de gratis vouchers voor preventiemiddelen, die worden niet massaal benut. Onze ervaring is dat je informatie actief bij de klant moet brengen. Adviseurs die dat doen, hebben een enorme toegevoegde waarde. Ze laten aan de klant zien dat ze er niet alleen voor de hypotheek en de verzekeringen zijn, maar ook een maatschappelijke rol vervullen.”
Reactie toevoegen
Samen voorkomen we oncontroleerbare branden
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Grote energieopslagsystemen (EOS) (> 20 kwh) spelen een belangrijke rol in de...
Duurzaam verzekeren met data en diensten
(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Of het nu gaat om schade, pensioen, zorg of leven – de verzekeringssector...
Veilig wonen begint met inzicht
(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Klanten zijn nog lang niet allemaal bewust als het gaat om woonrisico’s. Adviseren over ‘veilig wonen’...
Onderzoek naar brandveiligheid thuisbatterijen
Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid doet in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting enRuimtelijke Ordening (VRO) onderzoek naar de brandveiligheidsrisico’s...
Overwaarde benutten voor een veilige woonomgeving
(Partner in kennis Onderlinge 's-Gravenhage in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Nederland heeft te maken met een dubbele vergrijzing. Dit houdt in dat het...
Hé adviseur, beweeg je nog een beetje mee?
(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Zeg je veilig wonen, dan denken we bij Centraal Beheer vooral aan onbezorgd wonen. Niet...
(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 5-6 2024) “Je dient kosten in voor een preventieve behandeling die niet onder de dekking van de verzekering valt. Hiermee...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Veilig wonen is zonder professioneel financieel advies eigenlijk ondenkbaar. In de rubriek Adviesalerts! weer actualiteiten...
Ruim 52.000 woningbrandclaims bij verzekeraars in 2023
Het aantal ontvangen claims bij verzekeraars na een woningbrand is vorig jaar opnieuw gedaald. In 2023 waren er ruim 52.000 claims, in 2022 waren dit er ruim 54.000....