Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Jelle Bartels 2

Door Jelle Bartels, Next Step Factory.

Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in het water staan om goud te zoeken. Allemaal dromen ze van ongeëvenaarde rijkdom en vaak daaraan gekoppeld een onbezorgd leven voor henzelf en hun gezin. De meeste tijd komen ze teleurgesteld aan het einde van de dag uit het water en hebben weer niets gevonden. Gelukkig is dat voor jou anders, jij hebt je data!

Veel adviseurs waar wij komen geven aan dat alleen grote bedrijven de (financiële) middelen hebben om met data te kunnen scoren. Dat is een groot misverstand! Waar grote bedrijven investeren in algoritmes om iets te maken van die data heb jij dat (nu nog) niet nodig! De data die jij in je systeem hebt, is al van goede kwaliteit. Je hebt deze namelijk (verplicht) vergaard tijdens je adviesproces. Jij weet al hoe hoog iemands hypotheek is, jij weet al of ze een koophuis hebben (of niet) en hoelang (opstalverzekering of hypotheekadvies).

De kantoren waar wij komen laten zien dat het niet moeilijk is. Jij kunt morgen al actief gebruik gaan maken van deze data. Waar de grote bedrijven dure systemen tot hun beschikking hebben, heb jij de beschikking over een onbetaalbaar systeem: jouw hersenen.

Start morgen met delven

Je kunt beginnen met de data te verzamelen van bijvoorbeeld iedere klant die drie verzekeringen heeft. Analyseer daarna welke je mist. Ga na waarom. Kun je geen feitelijk antwoord geven, maak dan een afspraak om erachter te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken wat veel voorkomende beroepen zijn. Op basis van deze data zou je je nieuwsbrief aandacht kunnen besteden aan die beroepsgroep. Of bekijk welke klanten er al vijf jaar een hypotheek hebben lopen. Grote kans dat zij op zoek zijn naar een volgend huis. Of dat ze bezig zijn met kinderen (dan betrek je de data van leeftijd erbij) of kijken naar een verbouwing (omdat er in de huidige tijd misschien minder wordt verhuisd).

Als je op deze simpele manier met data omgaat, zul je zien dat je makkelijk meer waarde kunt toevoegen aan de klant. Je vult hiaten op, je geeft inzicht (waar loop ik nog risico), je brengt me op de hoogte van de laatste trends. Zodra je deze eerste stap hebt genomen, kun je op zoek gaan naar partners die je kunnen helpen om nog beter te worden. Er zijn vast verzekeraars of andere partijen die je daarbij willen ondersteunen. Op deze manier kun je samen steeds beter van toegevoegde waarde worden voor jouw relaties. Start morgen met het delven van je goud. Het ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

'Je kunt beginnen met de data te verzamelen van iedere klant die drie verzekeringen heeft'

Reactie toevoegen

 
Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...