Financieel dienstverlener als influencer?

Karin van Geelen 2020

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt af van de inhoud, vorm en distributie. Niemand wordt blij van een slecht geschreven of puur commercieel verhaal. En niemand vindt je verhalen als je ze niet aanbiedt op de juiste plek.

Je hebt als financiële professional genoeg te vertellen. Zeker in deze tijd zijn er veel vakinhoudelijke onderwerpen - Miljoenennota 2021, zorgverzekering, huizenmarkt, eindejaarszaken, zakelijke zekerheid - waarover je je klanten en relaties kunt bijpraten.

Maar eigenlijk zijn er het hele jaar door wel momenten en aanleidingen om je kennis en ervaring te delen en te laten zien waar jij en je onderneming voor staan. Wees alert op kansen voor zogeheten issue jumps: actuele gebeurtenissen of cijfers waar je jouw visie of expertise aan kunt koppelen.

Verhaal, vorm en verspreiding

Drie aspecten zijn belangrijk: inhoud, vorm en verspreiding. De inhoud is leidend: wat wil je vertellen? Heb je daadwerkelijk iets bij te dragen over een liefst actueel thema waar de ontvanger iets aan heeft? Denk vanuit je doelgroep, niet vanuit jezelf. Een nieuwe dienst of een ontwikkeling op kantoor is alleen interessant als je dat vertaalt naar wat dat betekent voor je klant. Neem je wetgeving, actuele cijfers of een maatschappelijke discussie als aanleiding, vertel dan vooral waarom dat relevant is voor jouw doelgroep.

Dan de vorm. Je kunt de inhoud in een blog, whitepaper of artikel verwoorden of je boodschap met een filmpje, animatie of infographic uitdragen. Voor elke vorm geldt: wees helder in je boodschap en wees professioneel. Schrijf je zelf niet foutloos, vind je het lastig om een gestructureerd verhaal op papier te zetten, ben je niet zo’n goede spreker of zijn je grafische vaardigheden beperkt tot Paint? Schakel dan een professional in die je helpt. Dat kost even iets, maar dat betaalt zich terug in zeggingskracht en deelbaarheid van je productie.

Content om te lezen, zien én delen

Want je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je content lezen, zien én delen. Gelukkig heb je met je social mediakanalen een perfect distributielandschap tot je beschikking. Maak daar gebruik van. Publiceer je blog op je website en plaats ‘m door op LinkedIn, Twitter en Facebook. Zorg voor een goede en aantrekkelijke inleiding, die herkenning oproept en uitnodigt om te delen. Neem je sociale media steevast mee in je communicatie-activiteiten. Stuur je een persbericht uit, deel dat dan ook via je LinkedIn-post en verwijs ernaar via Facebook en Twitter. Ben je geïnterviewd of geciteerd? Laat het weten aan je volgers en connecties.

Groot voordeel van sociale media is dat je je eigen uitgever en krant kunt zijn. Nadeel is dat er zoveel gepubliceerd wordt, dat je moeite moet doen om op te vallen. Die moeite moet je er dus wel instoppen. Maar met voldoende inzet en een consequent, herkenbaar en duidelijk verhaal, kun je uitgroeien tot een vakinhoudelijke influencer die wél meedoet en echt iets te vertellen heeft.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

"Ik zie dat aanbieders, consumenten en adviseurs ieder voor zich opnieuw communicatiestructuren inrichten. Ik zie echter nog maar weinig overleg over de consequenties...

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

De Nationale Schrijfwedstrijd gaat dit jaar op zoek naar de beste tekst in de financiële communicatie. Ook de AFM zit daarom dit jaar in de jury van de wedstrijd....

Financiële communicatie kan aansprekender

Financiële communicatie kan aansprekender

Volgens hoogleraar communicatie Enny Das is het probleem niet dat mensen financieel ongeletterd zijn, maar dat financiële informatie wordt door financieel specialisten....