Financieel dienstverlener als influencer?

Karin van Geelen 2020

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt af van de inhoud, vorm en distributie. Niemand wordt blij van een slecht geschreven of puur commercieel verhaal. En niemand vindt je verhalen als je ze niet aanbiedt op de juiste plek.

Je hebt als financiële professional genoeg te vertellen. Zeker in deze tijd zijn er veel vakinhoudelijke onderwerpen - Miljoenennota 2021, zorgverzekering, huizenmarkt, eindejaarszaken, zakelijke zekerheid - waarover je je klanten en relaties kunt bijpraten.

Maar eigenlijk zijn er het hele jaar door wel momenten en aanleidingen om je kennis en ervaring te delen en te laten zien waar jij en je onderneming voor staan. Wees alert op kansen voor zogeheten issue jumps: actuele gebeurtenissen of cijfers waar je jouw visie of expertise aan kunt koppelen.

Verhaal, vorm en verspreiding

Drie aspecten zijn belangrijk: inhoud, vorm en verspreiding. De inhoud is leidend: wat wil je vertellen? Heb je daadwerkelijk iets bij te dragen over een liefst actueel thema waar de ontvanger iets aan heeft? Denk vanuit je doelgroep, niet vanuit jezelf. Een nieuwe dienst of een ontwikkeling op kantoor is alleen interessant als je dat vertaalt naar wat dat betekent voor je klant. Neem je wetgeving, actuele cijfers of een maatschappelijke discussie als aanleiding, vertel dan vooral waarom dat relevant is voor jouw doelgroep.

Dan de vorm. Je kunt de inhoud in een blog, whitepaper of artikel verwoorden of je boodschap met een filmpje, animatie of infographic uitdragen. Voor elke vorm geldt: wees helder in je boodschap en wees professioneel. Schrijf je zelf niet foutloos, vind je het lastig om een gestructureerd verhaal op papier te zetten, ben je niet zo’n goede spreker of zijn je grafische vaardigheden beperkt tot Paint? Schakel dan een professional in die je helpt. Dat kost even iets, maar dat betaalt zich terug in zeggingskracht en deelbaarheid van je productie.

Content om te lezen, zien én delen

Want je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je content lezen, zien én delen. Gelukkig heb je met je social mediakanalen een perfect distributielandschap tot je beschikking. Maak daar gebruik van. Publiceer je blog op je website en plaats ‘m door op LinkedIn, Twitter en Facebook. Zorg voor een goede en aantrekkelijke inleiding, die herkenning oproept en uitnodigt om te delen. Neem je sociale media steevast mee in je communicatie-activiteiten. Stuur je een persbericht uit, deel dat dan ook via je LinkedIn-post en verwijs ernaar via Facebook en Twitter. Ben je geïnterviewd of geciteerd? Laat het weten aan je volgers en connecties.

Groot voordeel van sociale media is dat je je eigen uitgever en krant kunt zijn. Nadeel is dat er zoveel gepubliceerd wordt, dat je moeite moet doen om op te vallen. Die moeite moet je er dus wel instoppen. Maar met voldoende inzet en een consequent, herkenbaar en duidelijk verhaal, kun je uitgroeien tot een vakinhoudelijke influencer die wél meedoet en echt iets te vertellen heeft.

Reactie toevoegen

 
Meer over
In de wereld van likes, shares en retweets

In de wereld van likes, shares en retweets

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan? In de anderhalvemetersamenleving...

Social media ja zeker, maar #hoedan?

Social media ja zeker, maar #hoedan?

(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Sociale...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Marjolein Jonker nieuwe managing director Yellow Communications

Marjolein Jonker nieuwe managing director Yellow Communications

Marjolein Jonker is per benoemd tot managing director bij het PR- en communicatiebureau Yellow Communications, welbekend in de financiële sector en dit jaar...

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren....

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn introduceert gepersonaliseerde video

Venn Hypotheken stuurt klanten - in aanvulling op het adviesgesprek met de adviseur - sinds enkele weken een op de persoonlijke situatie afgestemde video. Klanten...

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau

Achmea gaat met laaggeletterden op A2-niveau communiceren. Aldus directeur Georgette Fijneman bij de uitreiking van de Taalheldenprijzen eind vorige week door...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit

Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat moeten adviseurs anno nu bieden willen ze succesvol zijn op de Social Media. Aldus Karin van Geelen (Yellow Communications)...