Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld: agenda’s, contacten, apparaten die met elkaar communiceren, betalingen, afspraken, reizen. En aan de hand van onze zoekopdrachten kan een inschatting worden gemaakt wat we echt willen, denken en verlangen. In die zin zijn bedrijven als Apple, Microsoft en Google de grootste kenniscentra van de wereld. Ze weten soms meer van je dan je eigen partner, ouders of kinderen.

Digitalisering heeft natuurlijk ook een keerzijde. Als je digitalisering heilig verklaart, wordt het een doel en geen middel. We hebben dat al eens bij het fenomeen geld geconstateerd. Zodra geld niet langer wordt gezien als een middel om doelen te bereiken, maar als een doel op zich, dan wordt het iets giftigs in de samenleving. Datzelfde kan met digitalisering gebeuren. Als je alles robotiseert wordt alles goedkoper en eficiënter, verdwijnt het recht op privacy en leidt digitalisering tot ontmenselijking en uiteindelijk robotisering van de mens zelf.

Misschien dankzij de technologische revolutie zien we tegelijkertijd een andere roep in de samenleving ontstaan. Een diep verlangen van mensen naar echtheid, authenticiteit, aandacht, persoonlijk contact. En dit is nu juist het snijpunt waar de adviseur zich op bevindt. In een complexere wereld waar steeds meer een beroep wordt gedaan op de zelfredzaamheid van de burger, wordt oprecht en deskundig persoonlijk advies van steeds groter belang en steeds meer op waarde geschat. De consument wil wel degelijk betalen voor advies waar hij mee verder kan (voorkomen van schade, hulp bij calamiteiten of verwezenlijken van dromen en doelen), maar hij heeft geen zin een adviseur te betalen voor in zijn ogen bijzaken als het op orde houden van administratie en afspraken met verzekeraars. Wel is hij bereid zelf zijn adviseur te voorzien van informatie die nodig is voor een persoonlijk advies.

‘Combinatie van digitalisering en persoonlijk advies is een gouden huwelijk’

De combinatie van digitalisering en persoonlijk advies is een gouden huwelijk. Doe als adviseur vooral waar je goed in bent (adviseren) en vraag hulp bij wat niet je metier is. Natuur-lijk is het goed om een visie te hebben over waar je als advieskantoor in een digitale wereld wilt staan, maar dat wil niet zeggen dat je alles zelf hoeft uit te dokteren, op te bouwen en te realiseren. Daar zijn andere professionals voor. Deze special bevat de nodige tips, overzichten, tools, inzichten en visies over innovatie en digitalisering in de persoonlijke advieswereld. Veel leesplezier. n

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Testen van digitale weerbaarheid door financiële ondernemingen wordt verplicht. Dat staat in de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif kiest voor realXS verzekeringssoftware

Solarif uit Arnhem, voor zover bekend de enige intermediair ter wereld die uitsluitend pakketpolissen voorzonnepaneelparken aanbiedt, is overgestapt naar realXS...

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Het Verbond van Verzekeraars roept de leden op een extra check uit te voeren op hun softwarecontracten voor het geval dat een IT-leverancier omvalt door de coronacrisis. De...

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac Backoffice live met Marketplace

Anac BackOffice is sinds kort live met Marketplace van CCS. Via Marketplace verwerkt Anac BackOffice de prolongatie voor onderdelen van haar dienstverlening volledig...

Te veel IT-systemen in organisaties

Te veel IT-systemen in organisaties

Mensen werkzaam in de financiële sector en in het openbaar bestuur lijken het minst enthousiast te zijn over alle IT-systemen die in hun organisaties worden...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP overhandigde woensdagavond tijdens de Inspiratiesessie Future Proof het eerste exemplaar van de special Automatisering 'Samen...

Klaar met straightthrough processing

Klaar met straightthrough processing

  De afgelopen jaren zijn we druk bezig geweest minuten af te snoepen van onze vertrouwde administratieve processen. Natuurlijk een prima zaak om kosten...