Het vuur van... Joëlla Opraus

Joëlla Opraus

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk

Joëlla Opraus, mede-oprichter How2spendit

Mensen die mij kennen, omschrijven me vaak als een pionier, een vernieuwer, een inspirator. Ik vind het heerlijk om dingen te veranderen, beter te maken.

Op dit moment houdt het onderwerp ‘wie is mijn klant?’ mij het meest bezig. Massa-marketing is al jaren niet meer effectief, zeker niet bij de jongere generaties. Bovendien geven klanten van financiële dienstverleners aan zich niet begrepen of gekend te voelen door de branche. Juist daar gaat mijn pionierende hart uiteraard sneller van kloppen.

Samen met Nathalie van Wingerden ben ik hier al in 2013 mee aan de slag gegaan in de vorm van How 2 Spend It, het énige platform in Nederland dat met succes de doelgroep ‘vrouwen’ weet te bereiken met financiële onderwerpen. Ik liep er alleen steeds tegenaan dat ik mij niet herkende in dé vrouw, zoals die getypeerd wordt in de feminiene marketing onderzoeken. Er moest dus meer zijn. We ontwikkelden daarom de ‘zeven geldtypes’, op basis van het communicatie- en ontwikkelingsmodel van 7Life. In de interviews met de verschillende ‘types’ zien we sterke verschillen tussen de behoeftes en wensen van vrouwen, bijvoorbeeld op het gebied van financieel advies. Waar de één op zoek is naar een vertrouwensband met zijn of haar adviseur, wil de ander alleen een specialist inschakelen als er een specifieke vraag is. Ook de reacties bij geldstress laten grote verschillen zien. Daar kunnen we dus meer mee!

Ik word heel enthousiast als ik zie dat adviseurs op basis van deze inzichten de dienstverlening beter passend maken voor hun klant. Dat marketingafdelingen en beleidsmakers nadenken over ‘wie is mijn klant?’ en hier hun activiteiten op aanpassen. We zien dat dit niet alleen de kwaliteit van het advies ten goede komt, maar ook de omzet, loyaliteit, effectiviteit en de merkbeleving.

Ik kijk er naar uit dat we ook vernieuwing kunnen brengen op het gebied van financiële opvoeding van kinderen en schuldhulpverlening. Zodat inzicht in financiën meer vanzelfsprekend wordt en iedereen het vertrouwen heeft dat je je financiële zaken goed kan regelen voor jezelf. n

‘Ik vind het heerlijk om dingen te veranderen en beter te maken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Dazure en New Financial Forum lieten 20 oktober zien dat het anders kan en dat er ook al heel veel anders gebeurt. Dit op de drukbezochte bijeenkomst ‘Gewoon...

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Inmiddels hebben zich 145 financieel dienstverleners aangemeld voor de Gewoon Goed Doen Dag van Dazure en de stichting New Financial Forum op 20 oktober 2016 in...

Het vuur van... Jack Vos

Het vuur van... Jack Vos

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in je zit. In ‘het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een...

"Robot mist aandacht en empathie"

"Robot mist aandacht en empathie"

"In de tegenwoordige innovatiezucht mis ik de woorden ‘aandacht’ en ‘empathie’ in combinatie met ‘daadkracht’ en ‘oplossingsgerichtheid’....

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Het vuur van... Tim van den berg

Het vuur van... Tim van den berg

Tim van den Berg, Desk accountmanager FlexFront Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In het...

Ode aan prachtige mensen

Ode aan prachtige mensen

In de nieuwe VVP rubriek 'Het Vuur van...' vertellen financieel dienstverleners over de passie voor hun werk. De nieuwe rubriek is van start gegaan in VVP 10. Het...