Independer: robo-advies

Marga Lankreijer-Kos.

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Independer over geautomatiseerd advies bij hypotheken.

Korte omschrijving

Independer ontwikkelde een geautomatiseerde adviesroute, gericht op starters op de woningmarkt. De route biedt een volledig online hypotheek-productadvies - zonder tussenkomst van een fysieke adviseur - dat helemaal is gericht op de persoonlijke situatie van de klant. Met een combinatie van harde gegevens van en zachte adviesvragen aan de klant, komt de adviesroute hiermee tot een optimaal online advies over rentevaste periode, hypotheekvorm en best passende hypotheekaanbieder.

‘Achter de adviesmodule zit een complex algoritme’

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

De belangrijkste vernieuwing zit hem in twee dingen: de maatwerkkwaliteit van het advies en de look and feel waarin de interactie met de klant plaatsvindt. Uit onze vooronderzoeken bleek dat veel mensen geautomatiseerd hypotheekadvies best spannend vinden. Om de klant meer vertrouwen te geven maakten we het systeem daarom zo menselijk mogelijk. Daarbij richtten we onze adviesmodule in als een chatomgeving. De geautomatiseerde adviseur stelt hier zijn vragen op een ‘menselijke manier’ aan de klant. En - precies zoals in een gesprek met een adviseur van vlees en bloed - neemt ‘hij’ de klant mee door alle moeilijke termen en het uiteindelijke advies. We zijn best trots, want we krijgen veel positieve feedback van onze klanten. En ze vinden dat het uiteindelijke advies echt past bij hun eigen situatie.

Achter de adviesmodule zit een complex algoritme. Dit werd inhoudelijk ontwikkeld met meer dan 100 hypotheekadviseurs, samen met het datascience team van Independer, dat de technische kant voor zijn rekening nam. Het model is zelflerend. Nieuwe data, uit nieuwe adviestrajecten, gebruiken we om het algoritme bij te stellen waardoor het systeem steeds ‘slimmer’ wordt. Het gaat hierbij niet alleen om adviesdata maar ook om ‘zachte’ data: bijvoorbeeld informatie over waarom een klant is afgeweken van het advies.

Wat is de drijfveer bij jullie aanpak?

Met de geautomatiseerde adviesroute wilden we van een complex product als hypotheken een goed behapbaar keuzeproces maken. De adviesroute biedt de klant hiermee op verschillende fronten meerwaarde. Zo kan hij op het moment dat hem uitkomt met het advies bezig zijn. Bovendien heeft het proces heeft geen last van persoonlijke voorkeuren of vergissingen, zoals bij een menselijke adviseur het geval kan zijn. En naast de winst op snelheid en begrijpelijkheid liggen de kosten van geautomatiseerd advies lager dan bij de fysieke adviseur.

Waar willen jullie staan met robo-advies in 2025?

We willen straks ook hypotheekadvies aan doorstromers gaan aanbieden. De eerste doorstromers die we denken te kunnen bedienen, is de groep die na 2012 zijn eerste huis kocht. In 2025 verwacht ik dat we de meeste mensen geautomatiseerd advies kunnen bieden. Bij echt complexe aanvragen, waarbij bijvoorbeeld ingewikkelde echtscheidingen spelen, of waarbij veel maatwerk komt kijken, zal altijd een fysieke adviseur nodig blijven.

Ik verwacht dat we steeds meer processen volledig online en geautomatiseerd kunnen regelen. Nu hebben we bijvoorbeeld nog een hypotheekadviseur die elke klant belt om de aanvraag nog eens door te nemen. De klant lijkt hiermee meer vertrouwen hebben in het geautomatiseerde advies, terwijl de kwaliteit van het advies hier niet mee wordt vergroot. Ik denk dat door voortschrijdend vertrouwen in digitale processen er steeds minder klanten zijn die zo’n ‘fysieke check’ nog nodig vinden.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

Ik kan alleen spreken over hypotheeksector. We zien zowel bij onze klanten als bij onze aangesloten aanbieders veel enthousiasme over ons online advies. En we zien veel nieuwe initiatieven, bijvoorbeeld op het gebied van gedigitaliseerde identificatietechnieken. Ook zien we partijen die het advies gedeeltelijk online zetten. Maar de branche zou sneller kunnen innoveren, waardoor het advies soepeler en sneller zou verlopen met minder stress voor de klant.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur? Is die volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

De ontwikkelingen gaan misschien minder snel dan wij zouden willen, maar ik verwacht dat de hypotheekbranche zich uiteindelijk verder verschuift naar online. Wij investeren hier nu al een aantal jaren in. In het begin ondervonden we best veel weerstand bij adviseurs. ‘Hypotheekadvies kan toch niet online, dat is veel te ingewikkeld’ was het credo. Maar in veel ingewikkeldere branches werd artificial intelligence al veel eerder ingezet en doorontwikkeld. Artsen genezen patiënten met complexe aandoeningen met noodzakelijk gebruik van artificial intelligence. Als je dat ziet realiseer je je dat er in onze branche nog veel te winnen valt. Mogelijk dragen de effecten van corona op onze samenleving hier zelfs aan bij. Adviseurs moeten nu wel op afstand werken. Videobellen met de klant begint snel een gewone zaak te worden. Misschien maakt de branche op deze manier kennis met een andere, digitalere manier van werken en misschien smaakt het naar meer.

Natuurlijk blijven er mensen die voorkeur houden voor een fysieke adviseur. Ook bij onze simple risk producten is er altijd een groep klanten die die fysieke bediening nodig heeft bij complexe situaties, of dit gewoon prettiger vindt. Je zou je hier als adviseur in kunnen specialiseren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Independer: vrije artsenkeuze moeilijker te verzekeren

Independer: vrije artsenkeuze moeilijker te verzekeren

Er zijn steeds minder polissen waarbij men bij alle zorgverleners terecht kan, constateert Independer. In 2019 waren er nog 24 polissen waaruit men kon kiezen, nu...

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Ongeveer één op de drie consumenten is bereid vijf procent extra premie te betalen om mensen met een aangeboren chronische ziekte te helpen aan een...

"Zorgpremie zal flink stijgen"

"Zorgpremie zal flink stijgen"

Vier op de vijf Nederlanders verwacht in onderzoek door Independer dat de nieuwe zorgpremie flink gaat stijgen. De helft van de deelnemers rekent zelfs op een verhoging...

Nederland laat 100 miljoen aan zorgtoeslag liggen

Nederland laat 100 miljoen aan zorgtoeslag liggen

Zorgtoeslagen worden nog altijd massaal niet aangevraagd. Daardoor blijft 100 miljoen euro liggen, dat blijkt uit berekeningen van vergelijkingsplatform Independer....

Kwart schuurinbraken vindt plaats in Zuid-Holland

Kwart schuurinbraken vindt plaats in Zuid-Holland

Tussen oktober 2020 en maart 2021 steeg het aantal schuurinbraken met twaalf procent naar 6.756. Dit blijkt uit nationale politiedata die vergelijkingssite Independer...

Steeds meer starters zien af van ontbindende voorwaarden

Steeds meer starters zien af van ontbindende voorwaarden

Bijna een derde van de starters die een hypotheek hebben aangevraagd, geven in Independer-onderzoek aan geen ontbindende voorwaarden te hebben afgesproken. In het...

Jonge starter: inmiddels 29.500 euro eigen geld nodig voor kleine woning

Jonge starter: inmiddels 29.500 euro eigen geld nodig voor kleine woning

Alleenstaande starters onder de 35 die modaal verdienen (36.000 euro) moeten voor een woning van 60 vierkante meter gemiddeld minstens 29.500 euro eigen geld inleggen....

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Huizenkopers laten ontbindende voorwaarden steeds vaker weg in hun bod

Steeds meer huizenkopers, blijkt uit een artikel op nu.nl, laten de ontbindende voorwaarden weg in hun bod op een woning. Op navraag van NU.nl keek Independer naar...

Minder auto's vernield in 2020

Minder auto's vernield in 2020

In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1.855 minder dan het jaar ervoor. Aldus Independer, dat op basis van...

Meer starters kiezen voor aflossingsvrije hypotheek

Meer starters kiezen voor aflossingsvrije hypotheek

Independer signaleert dat in 2020 meer starters kozen voor een deel – zo’n 45 procent - aflossingsvrij bij het samenstellen van hun hypotheek dan in...