Independer: robo-advies
De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Independer over geautomatiseerd advies bij hypotheken.
Korte omschrijving
Independer ontwikkelde een geautomatiseerde adviesroute, gericht op starters op de woningmarkt. De route biedt een volledig online hypotheek-productadvies - zonder tussenkomst van een fysieke adviseur - dat helemaal is gericht op de persoonlijke situatie van de klant. Met een combinatie van harde gegevens van en zachte adviesvragen aan de klant, komt de adviesroute hiermee tot een optimaal online advies over rentevaste periode, hypotheekvorm en best passende hypotheekaanbieder.
‘Achter de adviesmodule zit een complex algoritme’
Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?
De belangrijkste vernieuwing zit hem in twee dingen: de maatwerkkwaliteit van het advies en de look and feel waarin de interactie met de klant plaatsvindt. Uit onze vooronderzoeken bleek dat veel mensen geautomatiseerd hypotheekadvies best spannend vinden. Om de klant meer vertrouwen te geven maakten we het systeem daarom zo menselijk mogelijk. Daarbij richtten we onze adviesmodule in als een chatomgeving. De geautomatiseerde adviseur stelt hier zijn vragen op een ‘menselijke manier’ aan de klant. En - precies zoals in een gesprek met een adviseur van vlees en bloed - neemt ‘hij’ de klant mee door alle moeilijke termen en het uiteindelijke advies. We zijn best trots, want we krijgen veel positieve feedback van onze klanten. En ze vinden dat het uiteindelijke advies echt past bij hun eigen situatie.
Achter de adviesmodule zit een complex algoritme. Dit werd inhoudelijk ontwikkeld met meer dan 100 hypotheekadviseurs, samen met het datascience team van Independer, dat de technische kant voor zijn rekening nam. Het model is zelflerend. Nieuwe data, uit nieuwe adviestrajecten, gebruiken we om het algoritme bij te stellen waardoor het systeem steeds ‘slimmer’ wordt. Het gaat hierbij niet alleen om adviesdata maar ook om ‘zachte’ data: bijvoorbeeld informatie over waarom een klant is afgeweken van het advies.
Wat is de drijfveer bij jullie aanpak?
Met de geautomatiseerde adviesroute wilden we van een complex product als hypotheken een goed behapbaar keuzeproces maken. De adviesroute biedt de klant hiermee op verschillende fronten meerwaarde. Zo kan hij op het moment dat hem uitkomt met het advies bezig zijn. Bovendien heeft het proces heeft geen last van persoonlijke voorkeuren of vergissingen, zoals bij een menselijke adviseur het geval kan zijn. En naast de winst op snelheid en begrijpelijkheid liggen de kosten van geautomatiseerd advies lager dan bij de fysieke adviseur.
Waar willen jullie staan met robo-advies in 2025?
We willen straks ook hypotheekadvies aan doorstromers gaan aanbieden. De eerste doorstromers die we denken te kunnen bedienen, is de groep die na 2012 zijn eerste huis kocht. In 2025 verwacht ik dat we de meeste mensen geautomatiseerd advies kunnen bieden. Bij echt complexe aanvragen, waarbij bijvoorbeeld ingewikkelde echtscheidingen spelen, of waarbij veel maatwerk komt kijken, zal altijd een fysieke adviseur nodig blijven.
Ik verwacht dat we steeds meer processen volledig online en geautomatiseerd kunnen regelen. Nu hebben we bijvoorbeeld nog een hypotheekadviseur die elke klant belt om de aanvraag nog eens door te nemen. De klant lijkt hiermee meer vertrouwen hebben in het geautomatiseerde advies, terwijl de kwaliteit van het advies hier niet mee wordt vergroot. Ik denk dat door voortschrijdend vertrouwen in digitale processen er steeds minder klanten zijn die zo’n ‘fysieke check’ nog nodig vinden.
Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?
Ik kan alleen spreken over hypotheeksector. We zien zowel bij onze klanten als bij onze aangesloten aanbieders veel enthousiasme over ons online advies. En we zien veel nieuwe initiatieven, bijvoorbeeld op het gebied van gedigitaliseerde identificatietechnieken. Ook zien we partijen die het advies gedeeltelijk online zetten. Maar de branche zou sneller kunnen innoveren, waardoor het advies soepeler en sneller zou verlopen met minder stress voor de klant.
Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur? Is die volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?
De ontwikkelingen gaan misschien minder snel dan wij zouden willen, maar ik verwacht dat de hypotheekbranche zich uiteindelijk verder verschuift naar online. Wij investeren hier nu al een aantal jaren in. In het begin ondervonden we best veel weerstand bij adviseurs. ‘Hypotheekadvies kan toch niet online, dat is veel te ingewikkeld’ was het credo. Maar in veel ingewikkeldere branches werd artificial intelligence al veel eerder ingezet en doorontwikkeld. Artsen genezen patiënten met complexe aandoeningen met noodzakelijk gebruik van artificial intelligence. Als je dat ziet realiseer je je dat er in onze branche nog veel te winnen valt. Mogelijk dragen de effecten van corona op onze samenleving hier zelfs aan bij. Adviseurs moeten nu wel op afstand werken. Videobellen met de klant begint snel een gewone zaak te worden. Misschien maakt de branche op deze manier kennis met een andere, digitalere manier van werken en misschien smaakt het naar meer.
Natuurlijk blijven er mensen die voorkeur houden voor een fysieke adviseur. Ook bij onze simple risk producten is er altijd een groep klanten die die fysieke bediening nodig heeft bij complexe situaties, of dit gewoon prettiger vindt. Je zou je hier als adviseur in kunnen specialiseren.
Reactie toevoegen
Meer over
Autopolis in vijf jaar tijd bijna zestig procent duurder
De gemiddelde premie voor de autoverzekering steeg in vijf jaar tijd met 56 procent. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijker Independer. In mei 2020 betaalde...
Vier op de tien jongeren appt achter het stuur
Jonge automobilisten gebruiken het vaakst hun telefoon tijdens het autorijden. Zo’n 37 procent van de bestuurders tussen de achttien en 29 jaar appt achter...
Independer: meer rente bij buitenlandse banken
Net als Geld.nl wijst ook Independer erop dat Nederlanders meer rente kunnen krijgen bij buitenlandse banken. Volgens Independer wordt veel vakantiegeld namelijk...
Gratis aankoopverzekering bij Independer
Wie tenminste twee producten aanschaft via Independer krijgt voortaan een gratis aankoopverzekering. Risicodrager op deze dekking is Chubb. Er geldt een eigen risico...
Bruto maandlasten huiseigenaren met 20 procent gestegen
De bruto maandlasten op basis van een maximale hypotheek voor een koophuis zijn vergeleken met drie jaar geleden gemiddeld met een vijfde gestegen. Dat blijkt uit...
Eén op tien Nederlanders sluit autoverzekering af via vergelijkingssite
Bijna één op de tien automobilisten gebruikt een vergelijkingssite om een autoverzekering af te sluiten. Vooral jongeren (25 procent) maken hier gebruik...
Voor het derde jaar op rij zijn er in Nederland meer fietsen gestolen, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van politiedata. In 2024 werden 86.220 fietsdiefstallen...
Grote verschillen in premie woonverzekering
De woonverzekering werd in twee jaar tijd veertien procent duurder. Ook betaalt men in de ene provincie fors meer dan in de andere. Dat blijkt uit berekeningen van...

Independer: minder schades, duurdere autopremie
"De afgelopen twee jaar is het aantal verkeersongevallen met ruim 3.500 gedaald. Toch is in dezelfde periode de premie voor de autoverzekering gemiddeld 252 euro...
Koper komt gemiddeld 125.000 euro tekort voor een huis
Een Nederlander kan in 2025 gemiddeld zo'n 350.000 euro lenen voor het kopen van een huis, maar in de praktijk komt hij/zij dan wel veel geld tekort. Dat blijkt...









