Invloed online keuzeomgeving op leengedrag

munten snoep via Pixabay

(door Lindenhaeghe) De AFM heeft eind november 2019 het rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker’ gepubliceerd over het online leengedrag van consumenten. De toezichthouder heeft in een praktijkonderzoek met name gekeken naar de invloed van de online keuzeomgeving op het leengedrag.

De AFM vindt het van groot belang dat kredietverlening aan consumenten op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Het zou dan ook niet zo moeten zijn dat kredietaanbieders consumenten stimuleren een hoger krediet af te sluiten of een langere looptijd te kiezen. Dit verhoogt het risico op problematische schulden. In het praktijkonderzoek is bekeken in hoeverre de online keuzeomgeving invloed heeft op de hoogte en aflosduur van het krediet. Er is daarbij gekeken naar de volgende drie keuzeonderdelen: het leenbedrag (‘Hoeveel wilt u lenen?’); het aflosbedrag (‘Hoeveel kunt u per maand aflossen?’); de looptijd (‘In hoeveel maanden wilt u uw lening aflossen?’) en de totale kosten (‘Hoeveel wilt u maximaal uitgeven aan uw lening?’).

Ronde leenbedragen

Het leenbedrag – Bij het onderzoek werd in eerste instantie gekeken naar het effect van een vooraf ingevuld leenbedrag in het online aanvraagformulier. Veel aanvragers kozen voor een hoger leenbedrag als het vooraf ingevulde bedrag hoger was. Dit was echter alleen het geval als dit bedrag in de buurt lag van het gewenste leenbedrag. Daarnaast hadden de aanvragers de neiging te kiezen voor ronde leenbedragen in een veelvoud van 5.000 euro.

Het aflosbedrag – Een vooraf ingevuld aflosbedrag werd in het onderzoek door een grote groep deelnemers automatisch gevolgd. Daarbij bleek dat deelnemers met een lager inkomen hiervoor het meest gevoelig waren. Als het vooraf ingevulde aflosbedrag relatief hoog was, of als er in het aanvraagformulier helemaal geen sprake was van een vooraf ingevuld aflosbedrag, werd er eerder gekozen voor een hoger aflosbedrag.

De looptijd en totale kosten – Bij het onderzoek werd in het online aanvraagformulier een keuzeomgeving getoond. Hierin konden de deelnemers aan de hand van een schuifbalk kiezen voor een aflosbedrag, een aflosperiode of de totale kosten van de lening. Bij een keuze voor een aflosperiode in plaats van een aflosbedrag hadden minder deelnemers de neiging te gaan lenen. Daar waar de deelnemer wel verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een langere aflosperiode (gemiddeld zeven maanden langer). Bij een keuze voor een totaalbedrag (leenbedrag plus rente) in plaats van een aflosbedrag hadden deelnemers eveneens minder de neiging om te gaan lenen. Daar waar de deelnemer in dit geval verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een kortere aflosperiode (gemiddeld twaalf maanden korter) om de kosten omlaag te krijgen.

Conclusie

Het praktijkonderzoek heeft dus het volgende uitgewezen: vooraf ingevulde bedragen hebben invloed op het keuzegedrag van de consument; vooraf ingevulde bedragen hebben meer invloed op consumenten met een lager inkomen; het actief kiezen voor een bepaalde looptijd leidt tot een langere looptijd; het actief kiezen voor een totaalbedrag leidt tot minder leningaanvragen en een kortere looptijd.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten roept de AFM de kredietaanbieders op om hun eigen online keuzeomgeving goed onder de loep te nemen. Ze moeten vooral letten op de (misschien onverwachte) keuze van de consument in het geval er gebruik wordt gemaakt van vooraf ingevulde bedragen of keuzeonderdelen die werken met schuifbalkjes. Het is immers in het belang van de consument als de kredietaanbieder op de hoogte is van de invloed van de keuzeomgeving op het leengedrag van deze consument. Kredietaanbieders mogen zelf beslissen hoe zij hun online keuzeomgeving inrichten. Let op! Het praktijkonderzoek heeft zich alleen gericht op de aanvraagprocedure. Het zegt dus niets over een mogelijke acceptatie van de leningaanvraag. De kredietwaardigheid en de acceptatiecriteria blijven natuurlijk leidend bij de beoordeling.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Verplichte AOV: waar staan we?

Verplichte AOV: waar staan we?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het is al jaren een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: de verplichte AOV voor zelfstandigen....

Rechtsregels over aansprakelijkheid

Rechtsregels over aansprakelijkheid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het simpele feit dat men waarschuwt voor mogelijke aansprakelijkheid, heft die aansprakelijkheid...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...