Invloed online keuzeomgeving op leengedrag

munten snoep via Pixabay

(door Lindenhaeghe) De AFM heeft eind november 2019 het rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker’ gepubliceerd over het online leengedrag van consumenten. De toezichthouder heeft in een praktijkonderzoek met name gekeken naar de invloed van de online keuzeomgeving op het leengedrag.

De AFM vindt het van groot belang dat kredietverlening aan consumenten op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Het zou dan ook niet zo moeten zijn dat kredietaanbieders consumenten stimuleren een hoger krediet af te sluiten of een langere looptijd te kiezen. Dit verhoogt het risico op problematische schulden. In het praktijkonderzoek is bekeken in hoeverre de online keuzeomgeving invloed heeft op de hoogte en aflosduur van het krediet. Er is daarbij gekeken naar de volgende drie keuzeonderdelen: het leenbedrag (‘Hoeveel wilt u lenen?’); het aflosbedrag (‘Hoeveel kunt u per maand aflossen?’); de looptijd (‘In hoeveel maanden wilt u uw lening aflossen?’) en de totale kosten (‘Hoeveel wilt u maximaal uitgeven aan uw lening?’).

Ronde leenbedragen

Het leenbedrag – Bij het onderzoek werd in eerste instantie gekeken naar het effect van een vooraf ingevuld leenbedrag in het online aanvraagformulier. Veel aanvragers kozen voor een hoger leenbedrag als het vooraf ingevulde bedrag hoger was. Dit was echter alleen het geval als dit bedrag in de buurt lag van het gewenste leenbedrag. Daarnaast hadden de aanvragers de neiging te kiezen voor ronde leenbedragen in een veelvoud van 5.000 euro.

Het aflosbedrag – Een vooraf ingevuld aflosbedrag werd in het onderzoek door een grote groep deelnemers automatisch gevolgd. Daarbij bleek dat deelnemers met een lager inkomen hiervoor het meest gevoelig waren. Als het vooraf ingevulde aflosbedrag relatief hoog was, of als er in het aanvraagformulier helemaal geen sprake was van een vooraf ingevuld aflosbedrag, werd er eerder gekozen voor een hoger aflosbedrag.

De looptijd en totale kosten – Bij het onderzoek werd in het online aanvraagformulier een keuzeomgeving getoond. Hierin konden de deelnemers aan de hand van een schuifbalk kiezen voor een aflosbedrag, een aflosperiode of de totale kosten van de lening. Bij een keuze voor een aflosperiode in plaats van een aflosbedrag hadden minder deelnemers de neiging te gaan lenen. Daar waar de deelnemer wel verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een langere aflosperiode (gemiddeld zeven maanden langer). Bij een keuze voor een totaalbedrag (leenbedrag plus rente) in plaats van een aflosbedrag hadden deelnemers eveneens minder de neiging om te gaan lenen. Daar waar de deelnemer in dit geval verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een kortere aflosperiode (gemiddeld twaalf maanden korter) om de kosten omlaag te krijgen.

Conclusie

Het praktijkonderzoek heeft dus het volgende uitgewezen: vooraf ingevulde bedragen hebben invloed op het keuzegedrag van de consument; vooraf ingevulde bedragen hebben meer invloed op consumenten met een lager inkomen; het actief kiezen voor een bepaalde looptijd leidt tot een langere looptijd; het actief kiezen voor een totaalbedrag leidt tot minder leningaanvragen en een kortere looptijd.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten roept de AFM de kredietaanbieders op om hun eigen online keuzeomgeving goed onder de loep te nemen. Ze moeten vooral letten op de (misschien onverwachte) keuze van de consument in het geval er gebruik wordt gemaakt van vooraf ingevulde bedragen of keuzeonderdelen die werken met schuifbalkjes. Het is immers in het belang van de consument als de kredietaanbieder op de hoogte is van de invloed van de keuzeomgeving op het leengedrag van deze consument. Kredietaanbieders mogen zelf beslissen hoe zij hun online keuzeomgeving inrichten. Let op! Het praktijkonderzoek heeft zich alleen gericht op de aanvraagprocedure. Het zegt dus niets over een mogelijke acceptatie van de leningaanvraag. De kredietwaardigheid en de acceptatiecriteria blijven natuurlijk leidend bij de beoordeling.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe roept de sector op tijdig werk te maken van het PE-examen 2022-2025. De opleider noemt het zorgwekkend dat er tot nu toe 41 procent minder PE-examens...

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe heeft voor de elfde keer het Prinsjesdag Totaaloverzicht uitgebracht. De vakredactie van Lindenhaeghe heeft in de nacht na Prinsjesdag doorgewerkt om...

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

(Lindenhaeghe in Katern Ken je vak! in VVP 3, 2023) Zet drie mensen in één kamer, geef ze allemaal exact hetzelfde inkomen en dezelfde vaste lasten,...

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Dertien studenten hebben vrijdag hun diploma gekregen voor de opleiding Risk Management en Wft Basis. Tijdens de opleiding, die werd gefaciliteerd door IVA Business...

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe heeft FOI (gespecialiseerd in Finance en Vastgoed) overgenomen. Hiermee breidt Lindenhaeghe het aanbod uit naar het zakelijke domein. Edwin Deijs,...

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe doet voorstellen hoe Wet toekomst pensioenen en pensioenbedrag ineens te integreren zijn in de leennormen. Dit in haar reactie op de nog lopende internetconsultatie...

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

De financiële sector draagt een grote verantwoordelijkheid voor goede dienstverlening rondom het nieuw pensioenstelsel, stelt Lindenhaeghe. Het gaat hier om...

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Met de lancering van een geheel nieuwe website kondigen financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk aan dat de laatste stap om tot een volledige integratie van...

Klantbeheer anno 2023

Klantbeheer anno 2023

(Lindenhaeghe in rubriek Jouw Vakbekwaamheid in VVP 2) Als de financieel adviseur van nu een blik zou werpen op het takenpakket van een adviseur van dertig jaar...