Invloed online keuzeomgeving op leengedrag

munten snoep via Pixabay

(door Lindenhaeghe) De AFM heeft eind november 2019 het rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker’ gepubliceerd over het online leengedrag van consumenten. De toezichthouder heeft in een praktijkonderzoek met name gekeken naar de invloed van de online keuzeomgeving op het leengedrag.

De AFM vindt het van groot belang dat kredietverlening aan consumenten op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Het zou dan ook niet zo moeten zijn dat kredietaanbieders consumenten stimuleren een hoger krediet af te sluiten of een langere looptijd te kiezen. Dit verhoogt het risico op problematische schulden. In het praktijkonderzoek is bekeken in hoeverre de online keuzeomgeving invloed heeft op de hoogte en aflosduur van het krediet. Er is daarbij gekeken naar de volgende drie keuzeonderdelen: het leenbedrag (‘Hoeveel wilt u lenen?’); het aflosbedrag (‘Hoeveel kunt u per maand aflossen?’); de looptijd (‘In hoeveel maanden wilt u uw lening aflossen?’) en de totale kosten (‘Hoeveel wilt u maximaal uitgeven aan uw lening?’).

Ronde leenbedragen

Het leenbedrag – Bij het onderzoek werd in eerste instantie gekeken naar het effect van een vooraf ingevuld leenbedrag in het online aanvraagformulier. Veel aanvragers kozen voor een hoger leenbedrag als het vooraf ingevulde bedrag hoger was. Dit was echter alleen het geval als dit bedrag in de buurt lag van het gewenste leenbedrag. Daarnaast hadden de aanvragers de neiging te kiezen voor ronde leenbedragen in een veelvoud van 5.000 euro.

Het aflosbedrag – Een vooraf ingevuld aflosbedrag werd in het onderzoek door een grote groep deelnemers automatisch gevolgd. Daarbij bleek dat deelnemers met een lager inkomen hiervoor het meest gevoelig waren. Als het vooraf ingevulde aflosbedrag relatief hoog was, of als er in het aanvraagformulier helemaal geen sprake was van een vooraf ingevuld aflosbedrag, werd er eerder gekozen voor een hoger aflosbedrag.

De looptijd en totale kosten – Bij het onderzoek werd in het online aanvraagformulier een keuzeomgeving getoond. Hierin konden de deelnemers aan de hand van een schuifbalk kiezen voor een aflosbedrag, een aflosperiode of de totale kosten van de lening. Bij een keuze voor een aflosperiode in plaats van een aflosbedrag hadden minder deelnemers de neiging te gaan lenen. Daar waar de deelnemer wel verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een langere aflosperiode (gemiddeld zeven maanden langer). Bij een keuze voor een totaalbedrag (leenbedrag plus rente) in plaats van een aflosbedrag hadden deelnemers eveneens minder de neiging om te gaan lenen. Daar waar de deelnemer in dit geval verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een kortere aflosperiode (gemiddeld twaalf maanden korter) om de kosten omlaag te krijgen.

Conclusie

Het praktijkonderzoek heeft dus het volgende uitgewezen: vooraf ingevulde bedragen hebben invloed op het keuzegedrag van de consument; vooraf ingevulde bedragen hebben meer invloed op consumenten met een lager inkomen; het actief kiezen voor een bepaalde looptijd leidt tot een langere looptijd; het actief kiezen voor een totaalbedrag leidt tot minder leningaanvragen en een kortere looptijd.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten roept de AFM de kredietaanbieders op om hun eigen online keuzeomgeving goed onder de loep te nemen. Ze moeten vooral letten op de (misschien onverwachte) keuze van de consument in het geval er gebruik wordt gemaakt van vooraf ingevulde bedragen of keuzeonderdelen die werken met schuifbalkjes. Het is immers in het belang van de consument als de kredietaanbieder op de hoogte is van de invloed van de keuzeomgeving op het leengedrag van deze consument. Kredietaanbieders mogen zelf beslissen hoe zij hun online keuzeomgeving inrichten. Let op! Het praktijkonderzoek heeft zich alleen gericht op de aanvraagprocedure. Het zegt dus niets over een mogelijke acceptatie van de leningaanvraag. De kredietwaardigheid en de acceptatiecriteria blijven natuurlijk leidend bij de beoordeling.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe opleiding Certified Financial Planner van start

Nieuwe opleiding Certified Financial Planner van start

Een groep van twintig financieel planners in spe is begonnen aan de nieuwe opleiding Certified Financial Planner van Lindenhaeghe. De opleiding past binnen het nieuwe...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

De NHT en NHT-clausule

De NHT en NHT-clausule

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 06-2022) De datum 11 september 2001 staat bij veel mensen in het geheugen gegrift. Mensen die al wat langer...

NHG en erfpacht- en kortingsconstructies

NHG en erfpacht- en kortingsconstructies

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 06-2022) NHG heeft richtlijnen opgesteld om aanbieders te helpen om verantwoorde erfpacht- en kortingsconstructies...

Helmplicht snorfietsers

Helmplicht snorfietsers

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2022) Tot nu toe moeten snorfietsers alleen in Amsterdam en Utrecht verplicht een goedgekeurde helm op als ze op de...

Renteaftrek na scheiding

Renteaftrek na scheiding

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2022) Helaas is scheiden iets wat in Nederland met zeer grote regelmaat gebeurt. Een scheiding heeft altijd een grote...

Lindenhaeghe en Hoffelijk gefuseerd

Lindenhaeghe en Hoffelijk gefuseerd

Financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk zijn gefuseerd. De nieuwe organisatie gaat verder onder de naam Lindenhaeghe. Wesley van ’t Hof (foto) is algemeen...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Lindenhaeghe: NL Leert Door soms alternatief voor STAP

Lindenhaeghe: NL Leert Door soms alternatief voor STAP

Ook Lindenhaeghe biedt bepaalde Wft- en PE-opleidingen niet langer meer aan met het STAP-budget. De opleider: “De Toetsingskamer STAP van het UWV heeft ons...