Invloed online keuzeomgeving op leengedrag

munten snoep via Pixabay

(door Lindenhaeghe) De AFM heeft eind november 2019 het rapport ‘Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker’ gepubliceerd over het online leengedrag van consumenten. De toezichthouder heeft in een praktijkonderzoek met name gekeken naar de invloed van de online keuzeomgeving op het leengedrag.

De AFM vindt het van groot belang dat kredietverlening aan consumenten op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Het zou dan ook niet zo moeten zijn dat kredietaanbieders consumenten stimuleren een hoger krediet af te sluiten of een langere looptijd te kiezen. Dit verhoogt het risico op problematische schulden. In het praktijkonderzoek is bekeken in hoeverre de online keuzeomgeving invloed heeft op de hoogte en aflosduur van het krediet. Er is daarbij gekeken naar de volgende drie keuzeonderdelen: het leenbedrag (‘Hoeveel wilt u lenen?’); het aflosbedrag (‘Hoeveel kunt u per maand aflossen?’); de looptijd (‘In hoeveel maanden wilt u uw lening aflossen?’) en de totale kosten (‘Hoeveel wilt u maximaal uitgeven aan uw lening?’).

Ronde leenbedragen

Het leenbedrag – Bij het onderzoek werd in eerste instantie gekeken naar het effect van een vooraf ingevuld leenbedrag in het online aanvraagformulier. Veel aanvragers kozen voor een hoger leenbedrag als het vooraf ingevulde bedrag hoger was. Dit was echter alleen het geval als dit bedrag in de buurt lag van het gewenste leenbedrag. Daarnaast hadden de aanvragers de neiging te kiezen voor ronde leenbedragen in een veelvoud van 5.000 euro.

Het aflosbedrag – Een vooraf ingevuld aflosbedrag werd in het onderzoek door een grote groep deelnemers automatisch gevolgd. Daarbij bleek dat deelnemers met een lager inkomen hiervoor het meest gevoelig waren. Als het vooraf ingevulde aflosbedrag relatief hoog was, of als er in het aanvraagformulier helemaal geen sprake was van een vooraf ingevuld aflosbedrag, werd er eerder gekozen voor een hoger aflosbedrag.

De looptijd en totale kosten – Bij het onderzoek werd in het online aanvraagformulier een keuzeomgeving getoond. Hierin konden de deelnemers aan de hand van een schuifbalk kiezen voor een aflosbedrag, een aflosperiode of de totale kosten van de lening. Bij een keuze voor een aflosperiode in plaats van een aflosbedrag hadden minder deelnemers de neiging te gaan lenen. Daar waar de deelnemer wel verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een langere aflosperiode (gemiddeld zeven maanden langer). Bij een keuze voor een totaalbedrag (leenbedrag plus rente) in plaats van een aflosbedrag hadden deelnemers eveneens minder de neiging om te gaan lenen. Daar waar de deelnemer in dit geval verder ging met de leningaanvraag werd er doorgaans gekozen voor een kortere aflosperiode (gemiddeld twaalf maanden korter) om de kosten omlaag te krijgen.

Conclusie

Het praktijkonderzoek heeft dus het volgende uitgewezen: vooraf ingevulde bedragen hebben invloed op het keuzegedrag van de consument; vooraf ingevulde bedragen hebben meer invloed op consumenten met een lager inkomen; het actief kiezen voor een bepaalde looptijd leidt tot een langere looptijd; het actief kiezen voor een totaalbedrag leidt tot minder leningaanvragen en een kortere looptijd.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten roept de AFM de kredietaanbieders op om hun eigen online keuzeomgeving goed onder de loep te nemen. Ze moeten vooral letten op de (misschien onverwachte) keuze van de consument in het geval er gebruik wordt gemaakt van vooraf ingevulde bedragen of keuzeonderdelen die werken met schuifbalkjes. Het is immers in het belang van de consument als de kredietaanbieder op de hoogte is van de invloed van de keuzeomgeving op het leengedrag van deze consument. Kredietaanbieders mogen zelf beslissen hoe zij hun online keuzeomgeving inrichten. Let op! Het praktijkonderzoek heeft zich alleen gericht op de aanvraagprocedure. Het zegt dus niets over een mogelijke acceptatie van de leningaanvraag. De kredietwaardigheid en de acceptatiecriteria blijven natuurlijk leidend bij de beoordeling.

Reactie toevoegen

 
Meer over
RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken

RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken

Serviceprovider RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken om adviseurs te ondersteunen in de wettelijke eisen op het gebied van vergunningen en opleidingen. Ferry Olthof,...

(Land)bouwvoertuigen zonder kentekenbewijs

(Land)bouwvoertuigen zonder kentekenbewijs

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 3-2022) Sinds 1 januari 2022 geldt er voor de meeste (land)bouwvoertuigen een wettelijke registratieplicht...

Hypotheek in box 1 of in box 3?

Hypotheek in box 1 of in box 3?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 3-2022) In de praktijk wordt er steeds vaker gekozen om bij het aangaan van een hypotheek (aangegaan na...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Pensioen. Johan van Gisteren neemt, samen met Jeanette de Jong en Paul Vriends, de...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts Financiële Dienstverleners is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Particulier Advies. Tomas Geerts en team nemen de award in ontvangst...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...