Juiste moment voor nieuwe concepten

Marco en Léoni Kok resized

“Juist nu het economisch weer beter gaat en de kredietcrisis in de geschiedenisboeken lijkt te kunnen worden bijgeschreven, zouden adviseurs tijd en geld vrij moeten maken om nieuwe dienstverleningsconcepten in te voeren. Dit gebeurt helaas nog onvoldoende. Dit antwoordt Marco Kok, samen met zijn vrouw Léoni directeur-eigenaar van KOK Advies uit Amstelveen, op één van de negen vragen die VVP hem voorhield.

1. Visie: waar wil je over vijf jaar met je kantoor staan?

‘Leef je leven met financiële rust’, is onze slogan. Wij doen er alles aan om onze relaties dit te geven. Wij willen onze dienstverlening de komende jaren hier nog verder op afstemmen. Over vijf jaar willen wij voor alle financiële vragen of issues het eerste aanspreekpunt zijn. Van advies over verzekeringen, inzicht in de verschillen van de pensioenregeling bij een werkgeversswitch tot vermogensbeheer maar ook belastingen. Het -onafhankelijke-advies staat voorop en het finan-ciële product is pas het sluitstuk.

2. Missie: waarom ben je financieel adviseur geworden?

Cijfers liggen mij erg goed en ik vind het leuk om mensen te helpen. De financiële wereld is voor deze combinatie perfect. Ik ben begonnen bij UBO verzekering- en (inmiddels Axent. red.) en heb een paar jaar later het verzekeringsadvieskantoor van mijn vader samen voortgezet. Léoni is er later bij gekomen en we bouwen nu samen aan de groei van het bedrijf.

'Over vijf jaar willen wij voor alle financiële vragen of issues eerste aanspreekpunt zijn'

3. Voorbeeldondernemers: ken je ondernemers aan wie jij je spiegelt of die je bewondert?

De oprichters van Coolblue zijn onze voorbeelden. Dat bedrijf dat alles doet voor een glimlach, werd al in 1999 opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Hun gehele dienstverlening staat in het teken van de klant. Lees de zeer leuke algemene voorwaarden maar eens. Zo zeggen ze onder meer bij artikel 1 dat ze de voorwaarden zo simpel en helder mogelijk willen houden en dat het dus niet nodig is om de klant om de oren te slaan met definities. Wel geven ze deze definities: Klant = Koning, Service = Onze obsessie, Specialisme = Onze specialiteit en Eigenzinnig = Een beetje anders. Alle achttien voorwaarden zijn een genot om te lezen. En het leuke is: ze maken ze allemaal waar.

‘Niet 100 procent tevreden? Dan mag klant zelf fee bepalen’

4. Inspiratie: door wie of wat word jij geïnspireerd?

Wij worden geïnspireerd door spreker en bestseller auteur Jos Burgers. Zijn metafoor van de Wet van Snuf slaat op de wijze waarop wij in het leven staan. De Wet van Snuf staat voor: geef veel aan anderen zonder dat je hiervoor iets terug verwacht. Van hieruit hebben wij de 100 procent tevredenheidsgarantie geïntroduceerd. Is een klant niet 100 procent tevreden, dan mag de klant zelf de fee bepalen.

5. Samenwerking: hoe werk je het liefst samen met aanbieders en toeleveranciers? Zie je dit ook terug in de praktijk?

In de samenwerking moet de klant centraal staan. Niet het proces van de aanbieder of de adviseur. Op dit moment is dit nog te veel vanuit het proces van de aanbieder bepaald. Dit gaat ten koste van het gemak voor de klant en het verhoogt de kosten door een inefficiënte werkwijze voor de adviseur. Daarnaast is intuitie belangrijk. Het zijn veelal niet de rationele factoren die doorslaggevend zijn in een samenwerking, maar de wijze waarmee er wordt om gegaan. Als er geen klik is, als het gevoel niet goed is, kun je lastig samenwerken.

6. Klant: wat is je mooiste klantervaring?

Mijn vrouw Léoni heeft onlangs een complex hypotheekadviestraject doorlopen met een klant. Deze klant was bijzonder tevreden. De klant deelde haar ervaring op Advieskeuze.nl en dat was het mooiste compliment Zij had geschreven dat ze niet alleen door Léoni supergoed was geholpen, maar door het hele team. Wanneer ze belde en Léoni was in gesprek, namen andere medewerkers het direct over en deden er ook alles aan om haar van dienst te zijn. Zo’n instelling binnen het team is iets om trots op te zijn.

7. In the picture: ken je iemand in de financiële sector die je in de schijnwerpers wil zetten, een bloemetje of een fles wijn zou willen sturen?

Michael Mackaaij van MultiSafe. Hij is als één van de eerste grootschalig begonnen met serviceabonnementen en heeft daarmee de branche opgeschud. Hij deelde niet alleen zijn successen, maar ook zijn dilemma’s en waar het mis ging. Hij deelde zijn ervaringen om de hele adviessector te behoeden voor dezelfde valkuilen. En wat hij deelde, was ook zeer leerzaam. Ons dienstverleningsmodel met een ‘verplicht’ serviceabonnement voor het beheer is hier mede op gebaseerd. Onze keuze om te gaan werken met abonnementen heeft ons als adviseurs nog dichter bij de klant gebracht. We zijn nooit verkopers van financiële producten geweest, maar nu worden we zo ook niet meer gezien. Ook in de beleving van de klant is dat een hele stap voorwaarts.

8. Lerend vermogen: wat heeft de financiële sector geleerd van de kredietcrisis?

Er is meer aandacht voor de financiële bewustwording en bescherming voor de klant en dat is goed. De aansluiting van vernieuwende dienstverleningsconcepten is helaas minder dan wij het liefst zouden zien. De nieuwe manier van werken via serviceabonnementen of fee wordt steeds minder aangeboden nu het economisch beter gaat. Wij merken het ook met onze nieuwe softwaretool die wij aan adviseurs aanbieden: PensioenRust. Dit is een planningstool waarbij door gebruik van een Digid-koppeling heel efficiënt en laagdrempelig financieel inzicht kan worden gegeven. Ideaal voor werknemerscommunicatie of voor de bestaande klanten. Nu het economisch voor de wind gaat, maken mijn inziens veel adviseurs onvoldoende tijd vrij om nieuwe dienstverleningsconcepten in te voeren. Juist nu is het echter een ideaal moment.

9. Wens: wat wens je de financiële adviessector toe?

De financiële sector heeft baat bij betere samenwerking tussen aanbieder en adviseur met als doel een gebruiksvriendelijker en efficiënter klantproces en als resultaat een optimale klantbeleving.

 

Innovatiekracht. Dat is hét ondernemersitem voor 2018. Advieskantoren hebben hun koers bepaald, weten welke klanten bij hun kantoor passen, hebben de opleidingsuitdagingen het hoofd geboden, weten dat digitalisering en robotisering hulpmiddelen zijn om sterker te focussen op het adviesvak en hebben zin in hun ondernemerschap. Wel is het zaak te blijven innoveren om de concurrentieslag aan te kunnen gaan en klanten nog beter te bedienen. VVP is trots dat ook in 2018 drie topondernemers bereid zijn hun kennis te delen met hun collega-adviseurs. Dit zijn: Roger Hagen (Rebels in Finance), Henri Veldsink (Veldsink Adviesgroep) en Marco Kok (KOK Advies). Een kijkje in de innovatieve keuken van drie topchefs. Puur om collega’s verder te helpen in hun ondernemerschap.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Marco Kok: AOV verplicht; kapstok voor de adviseur!

Marco Kok: AOV verplicht; kapstok voor de adviseur!

"Als het pensioenakkoord onveranderd ingevoerd wordt, krijgen zzp’ers te maken met een verplichte aov. Alleen als ze zelf voldoende middelen hebben voor...

Webinar: zet advies centraal!

Webinar: zet advies centraal!

Wil jij tips over hoe je klanten snel én effectief financieel inzicht biedt bij (vroeg)pensioen en overlijdensrisico? En hoe dat bijdraagt aan gezonde financiële...

VVP organiseert Vakevent Inkomen op 25 september in Groenekan

VVP organiseert Vakevent Inkomen op 25 september in Groenekan

VVP organiseert op woensdag 25 september 2019 het Kennis- en Inspiratie-event Inkomen. De middag is opgezet als de eerdere, uiterst succesvolle edities van...

Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Verzilver de verplichte AOV (advertorial FinRust)

Of de verplichte AOV er nu komt of niet, de aandacht bij ondernemers voor de persoonlijke gevolgen is hoog! Een uitstekend moment om het gesprek aan te gaan. Maar...

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Uit de Adviespraktijk staat deze aflevering geheel in het teken van klantgerichtheid, hét thema van de elders in deze VVP verslagen vijfde editie van de...

Software die de klant wél centraal stelt

Software die de klant wél centraal stelt

“Belangrijkste uitdaging is om als financieel regisseur het contact met klanten zo optimaal en zo efficiënt mogelijk in te vullen. CRM-oplossingen zijn...

Prachtig nieuw verdienmodel

Prachtig nieuw verdienmodel

De financiële crisis kreeg geen vat op KOK Advies. Het kantoor had tijdig de bakens verzet, onder meer in de vorm van verbreding van het aanbod. “De financieel...