Klantgerichtheid kan nóg beter

Dag van het Topadvies 2019

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk werd dat er nog wel wat te winnen is als het gaat om (het verzilveren van) klantgerichtheid.

Onderzoek dat werd gepresenteerd (zie ook het aparte artikel verderop in deze VVP) laat zien dat de onafhankelijke financieel adviseur de toppositie bij de klant heeft, maar volgens onderzoeker Fred de Jong betekent dat niet dat de adviseur op zijn lauweren kan rusten. Andere adviseurs, van verkoopadviseurs tot vrienden en kennissen, liggen niet ver achter. En wie eenmaal voor een bepaald type adviseur heeft gekozen, blijft volgens het onderzoek doorgaans bij deze soort. De Jong raadt de onafhankelijke adviseurs aan de lat hoger te leggen: “Qua ambitieniveau zou er een tandje bij mogen. Het streven zou moeten zijn om boven de acht te scoren (tegen 7,7 nu, red.).”

Volgens keynote speaker Egbert Jan van Bel, auteur van ‘Kloteklanten’, is het niet zo moeilijk om die acht of hoger te halen. “Kom beloften die je de klant doet direct na.” Dit was ook een van de zeven gouden regels voor klantgerichtheid die Van Bel meegaf. De andere zes: “Wees beschikbaar als de klant er om vraagt, doe niet moeilijk om formaliteiten, geef je fouten toe, val de klant niet onnodig lastig, wees oprecht betrokken bij de klant, heb zorg voor mens en maatschappij.”

Waarde voor de klant

Volgens Van Bel is er na de crisis ook wel iets veranderd: “Voor de crisis ging het te veel om de waarde van de klant, daarna is de focus komen te liggen op de waarde voor de klant.” Maar nog te vaak wordt klantgerichtheid gefnuikt door procesdenken. “Met operational excellence hebben we menselijkheid er uit gemasseerd.” Terwijl klantgerichtheid juist gaat om echt contact van mens tot mens. En zélf bedenken waarmee de klant op dat moment het beste geholpen is in plaats van een handboek te raadplegen.

Dit vereist vaardigheden die niet al het bestaande personeel heeft. Financieel adviseur George Hoogkamer (Hoogkamer Assurantiën, Lisse) vertelde in zijn inleiding dat hij uiteindelijk van zijn oorspronkelijke medewerkers afscheid heeft moeten nemen, in de transitie naar klantgericht kantoor. Hoogkamer Assurantiën heeft een lange geschiedenis, waarin klantgerichtheid altijd een onuitgesproken belofte was. Maar door de crisis en andere ontwikkelingen merkte Hoogkamer dat hij op een gegeven moment de belofte niet meer waar kon maken. Het was voor hem aanleiding zijn kantoor op een andere, nadrukkelijk klantgerichte leest te schoeien. Werd eerst vijf procent van de tijd besteed aan advies, negen procent aan bemiddeling, 60 procent aan beheer en 26 procent aan overhead, nu is dat 50 procent aan advies, tien procent aan bemiddeling, 25 procent aan beheer en vijftien procent aan overig. “We hebben weer tijd voor de klant”, aldus Hoogkamer.

Fred de Jong denkt dat adviseurs nog een grotere slag kunnen maken door “beter aan te sluiten bij de zorgen die bij de consument leven”. De adviseur zou zich kunnen ontwikkelen tot financiële gids van de consument. In het onderzoek gaf een kwart aan te willen opschuiven naar deze rol. Overigens betrof het feitelijk twee onderzoeken (in opdracht van DELA en Scildon, kennispartners van de Dag van het Topadvies 2019), een onder consumenten en een onder adviseurs. De Jong werkte bij het onderzoek samen met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) en Susan Visser (Zeker Susan). Naast DELA en Scildon waren Lindenhaeghe, Nationale-Nederlanden Bank en de Nationale Hypotheekbond (kennis)partners van de middag.

‘Met operational excellence hebben we menselijkheid er uit gemasseerd’

Met sprekers en partners voerde VVP-hoofdredacteur Willem Vreeswijk steeds korte gesprekken. Verder kende de middag een vijftal kennissessies, waarvan verslag verderop in deze VVP.

Perceptie

Wat tijdens de middag regelmatig terugkeerde, was de verkeerde perceptie die de consument soms van financieel adviseurs lijkt te hebben. Er is bijna geen intermediair dat zichzelf ziet als tussenpersoon, aldus het onderzoek dat werd gepresenteerd. Maar best veel klanten zien de adviseur als tussenpersoon. Dus de status van onafhankelijk adviseur mag een troefkaart zijn, zij moet wel nadrukkelijk worden uitgespeeld.

Dit geeft wel wat perspectief aan het voornemen van Financiën om categorieën adviseurs te maken. Aanvankelijk zou het gaan om drie categorieën: verkoopadviseur, zelfstandig adviseur en onafhankelijk adviseur. Inmiddels wordt er gedacht aan twee categorieën: gebonden adviseur en onafhankelijk adviseur. Overigens is de term verkoopadviseur volgens De Jong nog niet dood en begraven, ondanks een sterke lobby van de banken.

‘Onafhankelijk = klantgericht geldt niet zomaar’

Maar wat het ook wordt, het feit dat een kantoor valt in de categorie onafhankelijk maakt dus nog niet dat de consument dat ook ziet. Ondanks de duidelijke bestickering. ‘Onafhankelijk = klantgericht’ geldt niet zomaar.

Noodzakelijk kwaad

Een andere om over na te denken, naar aanleiding van het onderzoek, is of uw kantoor al werkelijk de maximale meerwaarde biedt. Onder het provisieverbod zijn financieel adviseurs er inmiddels wel aan gewend hun toegevoegde waarde uit te leggen (houd er overigens rekening mee dat dit straks ook bij schadeverzekeringen moet, vanwege de actieve provisietransparantie die er volgens De Jong zeker gaat komen). Echter, het onderzoek laat zien dat de meerwaarde groter kan door de klantgerichtheid te vergroten door een breder werkterrein te betreden.

En zie, zoals Van Bel het zei, de klant vooral niet als tegenstander. Van Bel vertelde hoe de titel van zijn boek is ontstaan. Een Chief Marketing Officer (van een grote verzekeraar!) zei klanten te zien als noodzakelijk kwaad. Van Bel bedacht daarop ‘Kloteklanten’ als werktitel, die later echter de uitgever gewoon werd overgenomen!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...