De toekomst is nu

Jeroen Oversteegen ACT NOW

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche is het essentieel dat bedrijven zich aanpassen aan de behoeften van hun klanten en tegelijkertijd voldoen aan de steeds strenger wordende regelgeving. Een van de manieren waarop deze branche kan innoveren en tegemoet kan komen aan deze eisen, is door gebruik te maken van geavanceerde technologieën zoals ChatGPT.

Bij de Nationale Hypotheekbond — en zusterbedrijven zoals Hollandwebservices — zijn wij ervan overtuigd dat het gebruik van ChatGPT kan bijdragen aan de invulling van de proactieve zorgplicht door financieel adviseurs en het actief beheer van hun relaties. Ik geef daar graag wat voorbeelden van.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie die is getraind op enorme hoeveelheden tekstgegevens om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren. Het kan worden ingezet als een chatbot die in staat is om real-time gesprekken te voeren met klanten. Deze technologie biedt diverse voordelen voor de hypotheek-en verzekeringsbranche.

Beter en invoelender

Een belangrijk aspect van de zorgplicht in onze branche is het verstrekken van duidelijke informatie aan klanten en het beantwoorden van hun vragen. ChatGPT kan hierbij van onschatbare waarde zijn. Het kan snel en accuraat antwoorden geven op veelgestelde vragen, waardoor klanten direct geholpen worden zonder dat ze lang hoeven te wachten op een reactie van een medewerker. Dit draagt bij aan een positieve klantbeleving en vermindert de druk op de klantenservice. Bovendien kan ChatGPT ook ingezet worden voor het verstrekken van informatie over nieuwe wet-en regelgeving, waardoor klanten altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

Ik kan me de gezonde twijfel voorstellen van het intermediair… Natuurlijk gaat een ‘bot’ de uitgebreide expertise van een goede adviseur niet vervangen. Maar toch, recent onderzoek onder patiënten toonde aan dat de chatbot niet alleen betere antwoorden gaf op gezondheidsvragen, maar ook dat de vragenstellers deze als meer empathisch ervaren. Knap toch?

Actief beheer

Een ander aspect waar ChatGPT van toegevoegde waarde kan zijn, is bij het actief beheer van hypotheek-en verzekeringsportefeuilles. Door de grote hoeveelheid beschikbare data kan slimme software trends en patronen identificeren die moeilijk waarneembaar zijn voor menselijke medewerkers. Met PortefeuilleSignalen monitoren wij al continu wanneer een klant mogelijk in aanmerking komt voor een renteherziening, wanneer een verzekering aangepast moet worden op basis van veranderende omstandigheden, etcetera. Wij gaan zeker kijken hoe ChatGPT kantoren verder behulpzaam kan zijn bij het proactief contact opnemen met hun klanten en hen te voorzien van advies op maat. Zeker weten dat dit de klanttevredenheid vergroot en daarmee hun loyaliteit

Support

Als derde aspect denk ik aan de rol van ChatGPT als hulpmiddel bij het nemen van belangrijke financiële beslissingen. Bijvoorbeeld, wanneer een klant overweegt om zijn hypotheek over te sluiten of een nieuwe verzekering af te sluiten.

In een paar maanden blijken toekomstscenario’s al realiteit. Ik zie de ontwikkelingen met enthousiasme en vertrouwen tegemoet.

Jeroen Oversteegen: ‘ChatGPT als tool voor proactieve zorgplicht en actief klantbeheer’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...