Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker die er blijkbaar in geslaagd was om in te breken in het internet. Hierbij had hij het volgens het bericht voor elkaar gekregen om het internet stuk te maken. De politie was er bijzonder trots op dat ze het internet hiermee hadden behoed voor veel groter leed. In werkelijkheid had de hacker een dns-server onklaar gemaakt, waardoor er in de praktijk niet heel veel aan de hand was. Het was voor zover ik kon terugvinden de eerste keer dat er verslag werd gedaan van het stukmaken van het internet. Het was het eerste maar zeker niet het laatste bericht waaruit blijkt dat het bijzonder lastig is voor mensen om iets groots en abstracts als het internet te begrijpen.
Oendertussen zijn we meer dan dertig jaar verder en heeft breaking the internet een hele andere betekenis. Een redelijk recente poging van een Amerikaanse reality-ster om in adamskostuum het internet te breken staat een hoop mensen nog op het netvlies gebrand. Hierbij doelend op het genereren van dusdanig veel verkeer naar haar content dat bepaalde sites uit de lucht zouden gaan. Ondanks dat een aantal websites inderdaad uit de lucht ging, draaide ook bij deze poging het internet natuurlijk gewoon door. Op situaties die door juristen beschreven worden als ‘overmacht’ na, denk ik dat het internet technisch al heel lang moeilijk stuk is te krijgen.
‘Vanuit maatschappelijk oogpunt is het internet stuk aan het gaan’
Vanuit maatschappelijk oogpunt vind ik echter dat het internet wel degelijk stuk aan het gaan is. Daar waar het sociale internet, web 2.0, voor mij als computernerd begon als het beloofde land waarin gelijkgestemden elkaar gemakkelijk konden vinden, kennis en ideeën konden delen en mensen in alle vrijheid hun mening konden verkondigen, zijn we ondertussen beland in een soort niemandsland waardoor ik Twitter niet meer kan openen zonder na een paar minuten later gedesillusioneerd af te druipen vanwege haatdragende en steeds vaker ook dreigende berichten.
ChatGPT versus web 3.0
De opkomst van AI en de onlangs ingezette massasprint in acceptatie ervan dankzij de grote taalmodellen als ChatGPT kan in mijn optiek wel eens de genadeklap voor web 2.0 worden. Daar waar mensen tot voor kort op sociale platforms enkel nog lastig werden gevallen door trollen en gemakkelijk te herkennen bots, is het dankzij deze nieuwe technieken nu echt heel lastig om echte en onechte berichten van elkaar te onderscheiden.
Dit zorgt er in de praktijk voor dat het zelfs voor de meest ervaren internetgebruikers bijna onmogelijk wordt om echt en onecht van elkaar te onderscheiden. Nog een nagel aan de doodskist van het internet zoals we het kennen.
Daar waar decentralisatie en de in mijn optiek overschatte blockchain-hype de onderwerpen waren die de boventoon voerden, denk ik dat we meer focus moeten gaan hebben op de invloed van het nieuwe web op onze maatschappij. Sociale ongelijkheid zal door AI in een stroomversnelling komen, tel hierbij de steeds extremere polarisatie bij op en je krijgt een giftige cocktail. In de Verenigde Staten alleen al is de afgelopen jaren al meer dan honderd miljoen dollar uitgegeven aan het onderzoeken en reguleren hiervan, laten we hun voorbeeld hierin volgen.
Kees Haverkamp: ‘Samenwerking cruciaal om zonder kleerscheuren door de AI-revolutie heen te komen.’
Financiële drijfveren
In tegenstelling tot wat ik eerder heb geschreven, ben ik ondertussen van mening dat technologische ontwikkelingen op dit moment geen exponentiële lijn volgen. Als je kijkt hoeveel resources nodig zijn om de grote taalmodellen te laten draaien, dan is het op dit moment nog uit verhouding met de meerwaarde die ze bieden. Ondanks dat dit nu trager gaat dan ik verwachtte, hebben we toch moeite om ons aan te passen op deze digitalisering. We hebben er duizenden jaren aan kunnen wennen dat een bruine beer die op je af komt rennen foute boel is, maar de invloed van digitalisering op ons als individu is lastiger in te schatten.
Zo lang we nog geen Black Mirror -achtige robothonden hebben rondlopen lijkt deze technologie met logisch verstand gemakkelijk in te perken, namelijk door in bepaalde situaties gewoon de stekker eruit te trekken. Aangezien er aan een dergelijke keuze waarschijnlijk verstrekkende financiële gevolgen zitten, zal de praktijk mogelijk weerbarstiger worden.
In de gezondheidszorg maak ik dagelijks aan den lijve mee hoeveel winst er nog is te behalen is door middel van digitalisering. Automatisering in de zorg is vergeleken met online advertising of aandelenhandel bijzonder ouderwets. Ik en met mij vele anderen zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat wachtenden in de zorg met logisch verstand en digitalisering kunnen worden gedecimeerd, als we er maar voldoende tijd en aandacht aan besteden. In plaats daarvan werken de slimste mensen van onze generatie aan algoritmes die net iets sneller short kunnen gaan dan de concurrent.
De logica hierachter is wat mij betreft ver te zoeken. De meest voor de hand liggende verklaring lijkt dan de financiële drijfveer. De stekker uit een ontwikkeling trekken waar waarschijnlijk een forse investering aan ten grondslag ligt, zal in de praktijk waarschijnlijk een lastige bal worden.
‘Sociale ongelijkheid zal door AI in een stroomversnelling komen’
Focus op samenwerken
Ik denk dat het belangrijk is om te leren van het verleden. Succesvolle samenwerking is altijd essentieel geweest tijdens alle cruciale momenten van de mensheid. Met name dankzij de ontwikkeling van AI, zitten we midden in zo’n cruciale fase. Net als de uitvinding van elektriciteit de hele wereld veranderde, zal AI ook alle processen zoals we die kennen gaan verbeteren, met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. Aangezien AI ons – voor de eerste keer ooit – niet op spierkracht, maar op cognitief vlak uitdaagt, laat de toekomst zich hierdoor wel lastig voorspellen. Aangezien samenwerken in de geschiedenis altijd randvoorwaardelijk is geweest op cruciale momenten, zal tijd en energie stoppen in onderlinge (digitale) samenwerking ons helpen om zonder kleerscheuren door deze onvermijdelijke AI-revolutie heen te komen.
Bij het schrijven van dit artikel is gebruik gemaakt van ChatGPT.
Reactie toevoegen
Meer over
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Samenwerken in tijden van digitale transformatie
(Partner in kennis Inpact, in VVP 5-6 2024) Vrieling Specials, onderdeel van Vrieling, heeft dit jaar een nieuw digitaal platform voor Aveco gelanceerd. Dit innovatieve...
“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Haverkamp: authenticiteit telt
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl)....
(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP
Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...
Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT
In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...