Maatwerk vereist

De Vereende maakte met adviseurs een rondrit in de RotterTram.

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met de RotterTram, een van de vele bijzondere risico’s die de Vereende in de boeken heeft.

Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek, maakte tijdens zijn kennissessie korte metten met het soms nog levende idee dat de Vereende het afvalputje van verzekerend Nederland is. Ja, de Vereende verzekert heel veel bijzondere risico’s, zoals Paauw in zijn sessie liet zien aan de hand van talloze voorbeelden (van leegstaande gebouwen tot gifslangmelkers, van ex-gedetineerden tot Segways, enzovoort). Maar het verzekeren moet wel verzekeringstechnisch en bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

De andere criteria die de Vereende hanteert: er dient sprake te zijn van schaarste op de verzekeringsmarkt en het afdekken van het risico moet maatschappelijk gezien toegevoegde waarde hebben. Een recent voorbeeld van dit bieden van een oplossing voor een maatschappelijk issue is de verzekering van taxi’s. De Vereende heeft dit opgepakt nadat de meeste andere verzekeraars taxi’s begonnen te weren. En inmiddels is sprake van een flinke taxiportefeuille.

De Vereende is ook bezig met een traject om bezorgkoeriers (‘bezorgcoureurs’ volgen sommigen) verantwoord rijgedrag bij te brengen. Om zo de schadelast terug te brengen tot aanvaardbare proporties.

Vliegende auto

Het verzekeren van bijzondere risico’s is vaak maatwerk. Dit bleek duidelijk uit de gevallen die Paauw aan de adviseurs voorlegde met de vraag of de Vereende deze verzekert. Heel vaak was het antwoord ja, zij het dat er bepaalde clausules op een polis worden geplaatst. Een van de voorbeelden betrof de vliegende auto PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). De Vereende verzorgt de WA-dekking. Maar nadrukkelijk alleen tot het moment dat dit vehikel de lucht ingaat.

In een aantal gevallen kan de Vereende niets voor de klant betekenen, bijvoorbeeld om het betreffende voertuig in Nederland niet op de weg mag (zoals de Airwheel). Verder moet de premie wel betaalbaar blijven. Dus een kortetermijndekking van vijftien dagen op een bus met 94 zitplaatsen...

Deelnemers aan motorrijtuigevenementen verzekert de Vereende graag, maar in beginsel wel via de organisatie van die races of offroad-excursies. Door de organisatie te verzekeren, kan de Vereende namelijk invloed uitoefenen op de bij dit soort evenementen zo belangrijke veiligheidsmaatregelen. O ja, de automobilist die zich tijdens een toeristenrondje Nürburgring Max Verstappen waant en zijn wagen aan flarden rijdt, hoeft niet te rekenen op dekking. Dat is gewoon risicoaanvaarding.

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s vinden ook hun weg naar de Vereende. Wat te denken van pakketbrievenbussen. Bezorgers kunnen de box eenmalig openen met de laatste cijfers van de track- en tracingcode en het pakket achterlaten. De Vereende verzekert deze boxen tegen onder meer vandalisme en inbraak.

De e-cargo bike is niet helemaal nieuw, maar wordt wel steeds groter. Paauw liet een foto zien van een vrachtfiets met zes wielen en twee grote laadboxen achterop (laadvermogen 100 kilo). Nu maar hopen dat deze fiets niet in handen valt van ‘bezorgcoureurs’!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...